Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Kaurin

Inge M. Johansen
 Del

Recommended Posts

I Andøya bygdebok bind 4, Gård og slekt del 3, side 146 fremgår følgende opplysninger:

Par 1735 · varighet til 1754
Hans H. Kaurin (1704-1754). Far: Henrik Kaurin
Anna H. Junghans (nevnt fra 1735, d. 1763),
Tromsø/TR. Far: Henning Junghans
Barn:
1. Henning Junghans (1736-1797) ·til Trondheim 1753.
· g. 1) m/Dorothea Susanne Rosenvinge
· g. 2) m/Martha Margretha Coucheron
2. Anna Meldal (ca. 1737 -1798) - til Kristiansund 1763.
· g. m/ Andreas Heide
3. Johan Petter Thesman (f. 1737)
4. Eilert Hagerup (1745-1812) · til Karlsøy 1776.
- g. 1) m/Maren M. Holst (par 1771 63/ Andenes [V])
- g. 2) m/Maren Fabricius
· g. 3) m/Kirsten Olsdtr
5. Ellen Christina (1753-1800) · til Karlsøy 1800.
- g. m/ Anders Bull (par 1773 10/Bjørnskinn )

Her mangler 2 døtre jmf. skiftet.

Trolig er det datteren Margrethe Elisabeth Kaurin som ble gift med kjøpmann for Hasvig og Loppa Simon Pohlmand 3.(?) august 1772 i Hasvik:

SATØ, Loppa sokneprestkontor, H/Ha/L0001kirke: Ministerialbok nr. 1 /2, 1753-1784, s. 78-79
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608610240

image.thumb.png.f1d609d9f1096afa836fdbef94e0d90c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den som hadde hatt tre år på å skrive det bindet. Jeg hadde ti måneder og prioriterte andværingene.😊

Merk at jeg heller ikke har med fødestedet Hadsel, hadde ikke fått kopi av Gunnerus på den tida.

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Ja, den som hadde hatt tre år på å skrive det bindet. Jeg hadde ti måneder og prioriterte andværingene.😊

Godt nok dette Johan så får de som har interresse av denne slekten lete opp resten.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle bidragsytere. 

Henrik Hansen (eller Kaurin) sin sønn Hans kan jo være født eller oppvokst i Hadsel, all den tid Henrik sin kone er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Inge M. Johansen skrev:

Henrik Hansen (eller Kaurin) sin sønn Hans kan jo være født eller oppvokst i Hadsel, all den tid Henrik sin kone er ukjent.

Problemet med Henrik Hanssen i Godvika er at han ikke nevnes etter 1681. Da hadde han bodd i Røshagan siden 1674. Etter 1696 bor en Henrik Hanssen på Innbjør i Hadsel. Dersom dette er faren til Hans Kaurin, må gutten være født i Hadsel. Men Henrik Hanssen var ikke noe uvanlig navn på den tida ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene hans er ukjent inntil det dukker opp kilder som forteller noe håndfast om hans opphav. Skiftet jeg henviste til gir ingen opplysning når det gjelder farsiden. Eneste person av de som nevnes som hypotetisk kan tenkes å ha en slektsmessig tilknytning på farsiden er Isak Grønbech. De øvrige vergene er fra morsiden, men hva forteller dette? Prefererte verger skulle oppnevnes fra farsiden før morsiden (se eksempel under). Fantes ingen mulige verger på farsiden, eller hadde de ikke økonomisk ryggrad til å kunne bære et slikt vergemål?

Jmf. side 77 i "Stiftamtmannens kopibok. a:3 : 2. januar 1708 - 5. juni 1710" :

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016061008155

"Nr. 233 fol. 159 a.
Henrich Jacobsen Nyemeyer har søkt om å verta friteken for å vera formyndar for Carsten Carstensen sine born, og meiner at dei som er fødde verger bør overta formyndarskapen, nemleg bror til Carsten, Hans Carstensen og sonen hans, dernest Carsten sine verbrør, Hieronymus Weibusch og Søfren Søfrensen, og mennene til Hieronymus sine døttre, Diderich Haslauw, Lydder Ridder og Jens Feste. Hannemner og at bror til Carsten si kone, Gunder Berentsen er f ormyndar for sin son, og bror til den kona hans som er død, Jan Pettersen er og ein Formyndar. Han ber no igjen st.a.m. frita han for formyndarskapet.
Bergen, 30. nov. 1709. Henrich Jacobsen Nijmeijer.
Resolution
Loven seier at faren sine slektninger er næraste til å vera formyndarar enn mora sine. Difor bør søkjaren verta friteken for verjemålet.
Bergen, dagsett som ovanfor. W. de Tonsberg."

Hvem finansierte Hans Kaurin sin utdannelse?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Østensen skrev:

Foreldrene hans er ukjent inntil det dukker opp kilder som forteller noe håndfast om hans opphav. Skiftet jeg henviste til gir ingen opplysning når det gjelder farsiden. Eneste person av de som nevnes som hypotetisk kan tenkes å ha en slektsmessig tilknytning på farsiden er Isak Grønbech. De øvrige vergene er fra morsiden, men hva forteller dette? Prefererte verger skulle oppnevnes fra farsiden før morsiden (se eksempel under). Fantes ingen mulige verger på farsiden, eller hadde de ikke økonomisk ryggrad til å kunne bære et slikt vergemål?

Jmf. side 77 i "Stiftamtmannens kopibok. a:3 : 2. januar 1708 - 5. juni 1710" :

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016061008155

"Nr. 233 fol. 159 a.
Henrich Jacobsen Nyemeyer har søkt om å verta friteken for å vera formyndar for Carsten Carstensen sine born, og meiner at dei som er fødde verger bør overta formyndarskapen, nemleg bror til Carsten, Hans Carstensen og sonen hans, dernest Carsten sine verbrør, Hieronymus Weibusch og Søfren Søfrensen, og mennene til Hieronymus sine døttre, Diderich Haslauw, Lydder Ridder og Jens Feste. Han nemner og at bror til Carsten si kone, Gunder Berentsen er f ormyndar for sin son, og bror til den kona hans som er død, Jan Pettersen er og ein Formyndar. Han ber no igjen st.a.m. frita han for formyndarskapet.
Bergen, 30. nov. 1709. Henrich Jacobsen Nijmeijer.

Resolution
Loven seier at faren sine slektninger er næraste til å vera formyndarar enn mora sine. Difor bør søkjaren verta friteken for verjemålet.
Bergen, dagsett som ovanfor. W. de Tonsberg."

.....

.

Sier ikke noe på at Henrich Jacobsen Niemeyer/Nijmeyer (døpt i Korsirken 1679) var litt muggen, for slektskapet til barna til

skipper (?) Carsten Carstensen (Weilandt ?) (f. ca.1665 ?) ser ut til å være nokså fjernt, og altså tilligemed via barnas morsside,

om jeg har funnet de rette folka. Henrich kan være fetter (ev. bror ?) av Ane Niemeyer, g. rundt 1700 m. ovennevnte skipper Carsten Carstensen Weilandt,

hvis søster Egte (Echte/Ægte) Carstensdatter Weilandt (1655-1721) var g. m. 1) Henrik Giertsen Farnov og 2) Hieronimus Wibusch / (Weibusch). Jeg har forøvrig

mistanke om at Egte, Anna Margretha og Birgitha (som i 1706 var g.m. hhv. Diderich Haslop, Lyder Ridder og Jens Fester) istedet var Hieronymus sine ste-døttre.

Gunder Berentsen skjønner jeg ikke hvem er, og hvordan ev. kan være 'bror til Carsten si kone', dersom det er snakk om Ane Niemeyer ...

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, det er et eksempel som illustrerer poenget. Dersom du ønsker å drøfte persongalleriet i eksemplet så lag eget tema slik at denne debatten ikke sporer av. Tema er slekten Kaurin....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Poenget mitt var (også) å belyse slektskap-forholdene (i eksempelet). Men så klarte jeg altså ikke (denne gang heller) å dy meg ..... (ak, kjødet er skrøbeligt ...)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 17.27, Lars Østensen skrev:

Det er jo en god del merket sølv ved skiftet, og det oppnevnes formyndere til noen av hans barn jmf.:

SAT, Lofoten og Vesterålen prosti*, 1754-1809, s. 8b-9a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10711502020010

Jeg tok utfordringen og skrev ned alt med initialer. Så da er det fritt fram for dem som vil komme med forslag. Flere av disse er enkle, men en del forblir vel uløste.

Gull

1.      Flat liten ring: H:H:R

Sølv

2.      Eske med lokk: H:J og A:M

3.      Kanne: Hr. Henning Junghans og Mad. Anna Meldal

4.      Liten kanne: K:P:S og K:A:D:B

5.      Skål med lokk: H:S:B og M:C:D 1656

6.      Krus med lokk: H:K og A:J

7.      Kanne: A:R:E:H:Ø:C:D:T 1736

8.      Suppeøse: H:K og A:J

9.      Sukkerfat: J:P:F - E:C:D:W

10.  Smørbrikke: Hr M:B:S og A:J:D (oppå) og T:D, M:U (under)

11.  Saltkar: M:S:H

12.  Beger: H:R:S:R, J:N:D

13.  Beger: R:D:J, C:H:D

14.  Mindre beger: C:H:S-B:H:D

15.  Tomling (beger): A:L:S

16.  Tomling: P:A:S:T-K:K:K:B

17.  Mindre tomling: H:H:S

18.  Brennevinsskål: A:P:B

19.  Halvt dusin nye skjeer: H:J-D:C:B

20.  Skje: A:K-A:H

21.  Skje: H:J-H:K

22.  Skje: Anna Junghans fød 28 Martj 1716

23.  Skje: A:W-J:B

24.  Skje: H:H:K-A:J:K

25.  Skje: Wilhelm Krosmer

26.  Skje: O:R

27.  Skje: O:D:H-J:A:B

28.  Skje: H:J-A:M 1731

29.  Skje: Hr J:P:S:H-D:A:D-B:L

30.  Skje: E:P:S-J:H:D

31.  Skje: N:A:B:S 1719

32.  Skje: M:N:S-E:P:D

33.  Skje: B:H

Tinn

34.  Stort engelsk hamret fat: H:L:F-J:H:D:H

35.  Stort engelsk hamret fat: C:M:S:F, M:J:D:H

36.  Et gammelt dypt fat: J:P:S-A:N:D

Lin

37.  Duk: H:K:H:J

38.  Lerretslaken: H:J:D:C:B (x3)

39.  Lerretslaken: H:K-A:J (x4)

Endret av Grete Singstad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Hva er kilden for fødselsår 1704?

Hva er kilden for at hans far het Henrik Hansen?

Hvor finnes han i studentmatriklene?

Savner rett og slett primærkilder når det gjelder Hans Kaurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i biskop Gunnerus' notatbok:

6. Hr. Hans Kaurin, fød i Westeraalen paa Ulføen, deponerte fra Trundhiems Skole, blef siden Missionær i Finmarken og tiente Missionen i 6 Aar, blef saa Capellan i Tromsøe hvorfra hand blef kaldet til Prest og Prost i Dverberg hvor hand var i 18 Aar og døde i sit alders 52 Aar.

7. Hr. Otto Helm, fød i Trundhiem, deponerte fra Trundhiems Skole 1726 og kom fra [...] til Trundhiem 1730 og var saa i Trundhiems Skole til 1732 da jeg blef kaldet til Vapellan udi Biøtnøer, hvor jeg var i 22 Aar, da jeg 1754 blef kaldet til Dverberg hvor jeg nu har været Prest i 5 Aar.

(Hans Datter Anne Dorthea Helm blev egteviet med Skipper Ole Stadtr)

Det ser ut som Kaurin døde i 1753/54 i sitt 52. år. Da blir vel 1703 like riktig som fødselsår. Erlandsen oppgir farsnavnet som Henriksen (under Dverberg). Jeg veit ikke hvor SNL og Biografisk leksikon har det fra at farfaren het Hans Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Johan. Jeg har også et eksemplar av Gunnerus kopibok. Otto Helm ble utnevnt som sogneprest 9. nov. 1753, kanskje levde Kaurin fortsatt, men var syk. Hvis han døde våren 1754 i stt 52. år ble  han født 1702-03.

Danske Kancelli: Præstekaldsbog for Danmark, Norge, Island og Færøerne (1699 - 1819)

Skulle også gjerne ha funnet han i studentmatriklene, men finner ingen som passer. Noen nettsider oppgir 1726 som året han ble immatrikulert, men finner han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper opplysninga om at Kaurin var født på Hadseløya,  det er jo ikke langt fra Andøy/Dverberg, og stedet angis presist som Ulføya\. Det virker betryggende.

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, her stoler jeg på Helm og Gunnerus.

Når det gjelder merkede gjenstander i boet etter Hans Kaurin er det overraskende lite som gjenfinnes i skiftene etter hans svigerforeldre Henning Junghans og Anna Meldal. Man kan anta at mange av sakene er kjøpt på auksjon eller anskaffet som betalingsmiddel, men noe bør være etter hans foreldre.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Dette står i biskop Gunnerus' notatbok:

6. Hr. Hans Kaurin, fød i Westeraalen paa Ulføen, deponerte fra Trundhiems Skole, blef siden Missionær i Finmarken og tiente Missionen i 6 Aar, blef saa Capellan i Tromsøe hvorfra hand blef kaldet til Prest og Prost i Dverberg hvor hand var i 18 Aar og døde i sit alders 52 Aar.

Hvor finns denne kilden? Erlandsen er notorisk upålitelig, men det er nå en annen historie........ Greit å få lagt inn referanse til håndfaste kilder så kan vi diskutere validitet etterpå.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Fra biskop Gunnerus kopibok

Jeg vet du har den også, Lars.

Kaurin.png

En av de som Johan m. fl. har skannet?

Deponerte fra Trondhiem skole.....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lett etter han både blant elevene i Trondheim og studentene i København, men ennå ikke funnet noen passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Ja, jeg har lett etter han både blant elevene i Trondheim og studentene i København, men ennå ikke funnet noen passende.

ikke så merkelig når det er tomt i aktuell periode for Trondheim om det nå stemmer at han var student derfra (hvilket jeg anser som sannsynlig basert på det lille som er kjent til nå).

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider