Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Kaurin

Inge M. Johansen
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Et forsøk på å avdekke om det kan være en forbindelse melom Kaurin og nevnte presteslekt.

.

Prisverdig tiltak, men hvordan har du tenkt å gå frem for å avdekke en slik eventuell forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Prisverdig tiltak, men hvordan har du tenkt å gå frem for å avdekke en slik eventuell forbindelse ?

.

Takk for ros, Lars !  

I første omgang altså ved å belyse spørsmålet (som selvsagt mange har stilt før meg) om hvorvidt disse fire nevnte Jens Bloch

(inkl. sønnen til Henrik Hansen (Ångstad/Ongstad)) (ref. innlegg #65) ev. kan være i slekt med eller 'bare' oppkalt etter Hadsel-presten ...

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Takk for ros, Lars !  

I første omgang altså ved å belyse spørsmålet (som selvsagt mange har stilt før meg) om hvorvidt disse fire nevnte Jens Bloch

(inkl. sønnen til Henrik Hansen (Ångstad/Ongstad)) (ref. innlegg #65) ev. kan være i slekt med eller 'bare' oppkalt etter Hadsel-presten ...

.

Du skal få enda mer ros dersom du faktisk svarer på spørsmålet mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Du skal få enda mer ros dersom du faktisk svarer på spørsmålet mitt....

.

Vel, hekta på ros er jeg ikke brått sikker på at jeg er ...

Jeg tror jeg velger å holde metodene mine hemmelig, inntil videre ....  ;)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Vel, hekta på ros er jeg ikke brått sikker på at jeg er ...

Jeg tror jeg velger å holde metodene mine hemmelig, inntil videre ....  😉

.

Det er vel i grunnen like greit da det trolig vil fremstå som en logisk sensasjon om du er i stand til å forklare denne fremgangsmåten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

Det er vel i grunnen like greit da det trolig vil fremstå som en logisk sensasjon om du er i stand til å forklare denne fremgangsmåten....

.

Flott det, Lars. Undrenes tid er ikke forbi ....

.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen så langt, i følge primærkilder, er at vi vet sikkert at Hans Kaurins far het Henrik, men at Henriks farsnavn er ukjent. Gunnerus fikk vite av Helm at Kaurin var født på Ulvøya (Hadsel) ca 1703, og det er trolig rett, men siden kirkeboka har store hull blir det ren gjetning hvem denne Henrik var. Det er jo ikke en gang sikkert at Henrik var bofast i Hadsel.

Det hadde vært interessant å finne ut hvem som finansierte Hans Kaurins utdannelse, for han må ha hatt en sponsor.

Hvis han kom fra ringe kår må jeg si at jeg undrer meg over at han – selv om han var prest – ble gift med dattera til Henning Junghans og Anna Meldal. Jeg får det ikke helt til å stemme. Dette hendte tross alt i en tid der sosial status og arv hadde mye å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant funn.

Her er jeg usikker, men for meg er det ut som Hr Kaurin har innløst deler av det som boet var skyldig Mad. Sl. Randulf.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Interessant funn.

Her er jeg usikker, men for meg er det ut som Hr Kaurin har innløst deler av det som boet var skyldig Mad. Sl. Randulf.

Jeg er også usikker på om teksten faktisk sier Hr Kaurin, men skulle det nå være det som står der må man stille spørsmål om hvorfor han opptrer i dette skiftet.... Ektemannen til Elen Henriksdatter, Peder Loretzen Rønne, var trolig lensmannsønn fra Steine i Bø, og hans mor igjen var trolig av Lund-slekta i Steigen, så det igjen indikerer at dette ikke var "vanlige bønder".

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Peder Lorentsen Rønne og Elen Margrete Hendrichsdatter Aangstad ble trolovet torsdag 26. juli 1731.

Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A01 /1 (1693-1738), Trolovede 1731, Side 235

Ja, nettopp!

VIG. 4/11 1731 i Hadsel sogn.
"1731. Torsdagen d 26 Júlij trolovet Peder Lorentzon Rónne med
Elen Margrete Hendrichsd Aangstad. Spons: Ole Hanß. Aangstad,
Willatz Madtzón Steensvigen. Ægteviet Dom: XXIV á Trinit".
även
"Dom: XXIV á trinit prædicen i Hassel.
Ægteviet Peder Lorentzón Ranne med Elen Margrete Hendrichsd:"
Hadsel PF454 1704-28 på 2 onumrerade sidor efter s.135

v Hadsel PF454 1704-38 p.235a

Børje har skrevet ned det han har klart å finne jmf.: http://trekilen.com/slekt/toril201807k/sida5/h____38l.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1711 nevnes en Hans Olsen Aangstad blant "borgere og knaber" i Vesterålen.

image.png.50273112a95ab22af1f254469f38a031.png

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lofoten sorenskriveri, Tingbok 1A 02 , 1706-1715, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Med register over tinga. Inneholder også ting i Vesterålen sorenskriveri
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31295/51/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090428390427.jpg
Hans Olsen lod oplese sin bøxxel seddel paa halfanden wog fiskes landskyld udi Aandstad..... af datto d: 9 Novbr 1707

Finner ingenting om denne Hans Olsen i slektshistoria for Hadsel under gård # 48, 49 eller 50 jmf.:

http://www.borgos.nndata.no/farmlist.htm

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 8.26, Johan I. Borgos skrev:

Artikkelforfatteren i SNL Terje Bratberg, opplyste i 2014 at han bygde på en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, men den har jeg ikke funnet. Biskop Johan E. Gunnerus skriver imidlertid dette i notatboka under eller etter et besøk på Dverberg en gang mellom 1759 og 1773: "Hr. Hans Kaurin, fød i Westeraalen paa Ulføen, deponerte fra Trundhiems Skole, blef siden Missionær i Finmarken og tiente Missionen i 6 Aar, blef saa Capellan i Tromsøe hvorfra hand blef kaldet til Prest og Prost i Dverberg hvor hand var i 18 Aar og døde i sit alders 52 Aar." Opplysningene fikk Gunnerus hos etterfølgeren til Kaurin, Otto Helm, det er det tidligste utsagnet vi har om opphavet til Kaurin. (Ulvøya er den tids navn på Hadseløya.) Heller ikke Gunnerus gir svar på hvor Kaurin-navnet kommer fra.

Gunnerus skriver at Hans Kaurin ble kapellan i Tromsø, men dette har jeg ikke klart å finne kildebelegg for. Tvert om har jeg funnet en samtidskilde som sier han var misjonær da han ble kalt til sogneprest i Dverberg og Andenes 30. sept. 1735.

Danske Kancelli: Norske registre (1699 - 1771)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digresjon: Påfallende mange av prestene i Vesterålen hadde bak seg noen år som misjonær i samiske områder før de fikk embete her. Ikke rart egentlig, alle soknene her hadde mange samer på den tida - i 1800 ti prosent av folketallet. Jeg veit ikke hvilken rolle "finnemisjonen" kan ha spilt i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 23.59, Leif Johannessen skrev:

Døpt en sønn i 1737; Johan Pitter Thesmann: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108650238

Blant fadrene Niels Jonsøn i Graven. Trondhjemsborger? På stedet?

En annen av fadderne var Anders Danielsøn. Mon tro om ikke det er samme mann - Trondhjemsborger Anders Danielsøn - som fikk sin sønn Niels døpt i Andenes 18. aug. 1736 av Hans Kaurin.

Hr Hans Kaurin og Niels Joensøn Graven var faddere.

Lars, har du opplysninger om denne Trondhjemsborgeren?

Nordland fylke, Andenes, Dverberg i Andenes, Ministerialbok nr. 899A01 (1736-1758), Kronologisk liste 1736

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grete Singstad skrev:

Gunnerus skriver at Hans Kaurin ble kapellan i Tromsø, men dette har jeg ikke klart å finne kildebelegg for. Tvert om har jeg funnet en samtidskilde som sier han var misjonær da han ble kalt til sogneprest i Dverberg og Andenes 30. sept. 1735.

Danske Kancelli: Norske registre (1699 - 1771)

Sakspapirene til kongebrevet gir lite ny informasjon, men viser at Hans Kaurin var misjonær i Tromsø og ble anbefalt av biskopen i Trondheim.

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fcc/Fcca/L0120: Norske innlegg 1572-1799, 1735, s. 402
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20110517045633 

Endret av Ola Teige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Grete Singstad skrev:

En annen av fadderne var Anders Danielsøn. Mon tro om ikke det er samme mann - Trondhjemsborger Anders Danielsøn - som fikk sin sønn Niels døpt i Andenes 18. aug. 1736 av Hans Kaurin.

Lars, har du opplysninger om denne Trondhjemsborgeren?

Nordland fylke, Andenes, Dverberg i Andenes, Ministerialbok nr. 899A01 (1736-1758), Kronologisk liste 1736

Ja, noe har jeg om han....

Tar borgerskap:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1725-1738, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31387/198/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505350199.jpg

Fremgår at han er barnefødt i Trondheim....

Andreas Danielsen gav messinglysestake til kirken
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108650297.jpg

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 01 , 1710-1737, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Med tingregister. Tingboka har opphold mellom 1714 og 1726.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31300/103/
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-rg20090428400736.jpg
...Monsr Anders Danielsen af Trunhiem fremkom for retten, og begierede at almuen vilde udsige deris sandhed om hvor lenge hans handelsleie som hand bruger udj Andenes Wær, har været ved magt og i brug for hans tid med handel og med Tronhiems farer besøgt. Hvor da fremkom de eldste mænd paa steden, nemlig Hans Matz: Klocker ved steden, Anders Christens: Kløven og Hanibal Mons: Andenes, og forklarede;
at A(nn)o 1671 begyndte afgangen sl: Olle Ørges: af Tronhiem dette handels leie, som nu fornefnte Anders Daniels: nu bruger; og Continuerede der med til sin døds dag; efter hans død seilede hans efterlatte enke Ingeborre Olsdatter her til same leie, og brugte sin handling, indtil hun blef fors?? igien med en anden mand, nemlig Hans Claus: af Trundhiem, som og brugte same leie til sin død; etter hans Død brugte for??? leiet, indtil hun for alder og skrøblighed icke lenger kunde, da hun overlod det til sin søn Ørge Ols: som og brugte leiet nogen tid indtil hand døde; efter hans død brugte Hans efterladte enke Maritte Steffensdatter leiet indtil hun igjen blef for ??? med Christopher Evens: som nu sieler og handler i Senniens fogderier i Qvæfiorden; siden har Anders Danielsen brugt at handle i same leie indtil ? tid; saa at dette leie .....

Jeg har  han gift 3 ganger. Først med en Anna Paulsdatter, deretter med Lisbeth Christophersdatter, så med Ingeborg Maria Nilsdatter Mørch. Hadde i tillegg barn utenom ekteskap  med en Martha Ingebrigtsdatter. Han var født ca 1693 og døde trolig i 1765. Vet ikke hvem som var hans foreldre.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ola. Man får i alle fall vite at Kaurin var misjonær i Tromsø og ikke i Finnmark, som Gunnerus skriver. Det viser jo at Helms opplysninger gitt til Gunnerus ikke stemmer helt - utfordringer med manns minne....

Takker, Lars. Anders Danielsen kan være et blindspor, men det vet vi ikke før vi får gravd litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Jeg har  han gift 3 ganger. Først med en Anna Paulsdatter, deretter med Lisbeth Christophersdatter, så med Ingeborg Maria Nilsdatter Mørch. Hadde i tillegg barn utenom ekteskap  med en Martha Ingebrigtsdatter. Han var født ca 1693 og døde trolig i 1765. Vet ikke hvem som var hans foreldre.

Hvem var han gift med i 1736?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Hvem var han gift med i 1736?

Skifte etter Anne Povelsdatter 13/2 1737 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25089/116/

Arvinger:
Enkemannen Anders Danielsen
Sønnen Povel 6 år på 7de år
Sønnen Ørge 4 år
Sønnen Niels  omtrent  ¾ år

20/2 1738  copulerede enkemanden Anders Danielsen Nordfar og pigen Lisbeth Christophersdatter

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Ekteviede 1738, side 390.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-215
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20070921670108.jpg

Skifte etter Elisabet Christophersdatter 17/4 1738 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25089/703/

Arvinger: enkemannen Anders Danielsen, broderdatter Maren Gundersdatter 14 år, 2 halvsøsterbarn; Christopher Andersen 3 år og Gunil Maria Andersdatter 5 år. Anders 3 barn innestående arv 30 rd.

Siste giftemål var 4 feb 1740. Også det i Trondheim.

Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-218
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670111.jpg

14-6-1765 Ingeborre Maria Mørch, afgangne Anders Danielsen, felles umyndige barn, tillatelse til å sitte i uskiftet bo

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken fra tingboka viser altså dette om brukerne av handelsleiet i Andenes fra 1671:

• Ole Ørgsen gift med Ingeborg Olsdatter
  • Ingeborg Olsdatter gift igjen med Hans Clausen fra Trondheim
  • Ingeborg Olsdatters sønn, Ørge Olsen gift med Marit Steffensdatter
  • Marit Steffensdatter gift igjen med Christopher Evensen
  • Anders Danielsen, gift med Anna Paulsdatter.

Det siste parets andre sønn het Ørge (Ørje), et spesielt navn, så her kan/bør det være forbindelser bakover til Ørge Olsen og hans  foreldre.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 0.46, Lars Østensen skrev:

Han var Trondhjemsborger og gift 2 ganger - andre gang med Birgitte Nilsdatter Blom som ble oppgift med Isak Hansen Grønbech som igjen var kurator for sønnen Henning Junghans ved skiftet etter Hans Kaurin.

SAT, Trondheim byfogd, 1/1A/L0019: Bytingsprotokoll - 18/5-5/3., 1694-1696, s. 142b-143a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090430330789

Nils Jonsen i Graven kjøpte borgerleiet Andenesvær av Johan Pedersen Holte 5. mars 1695.

Dette er en interessant opplysning. Det kan være Birgitte Nilsdatter Blom som er forbindelsen her, hun var jo også fadder for Hans Kaurins sønn i 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grete Singstad skrev:

.....

Som Lars har angitt over hadde altså nordlandshandler på Andenes, Anders Danielsen (c1693-1765)

barna Povel c1731, Ørge c1733 og Niels 1736 med sin 1. hustru Anna Paulsd..

Etter Anders sin 3. hustru Ingeborg Maria Mørch (1722-1767) (g. 4 Feb 1740) var det ved hennes skifte 29 Nov 1768 visstnok tre sønner og to døtre.

Blant disse skal ha vært

- Malena Anna Mørch (1743-1785), g.m. Jacob Christensen Moss/Maas (s. av Christen Tollefsen Bugge i Vik på Sømna)

- Niels Mørch And (skifte på Andenes 4 Jul 1791), handelsmann på Tranes og Andenes borgerleier.

Sistnevnte ser ut til å være 'Niels nr. 2', og 1. kones sønn Niels døpt 1736 var kanskje da død som liten ?

Jeg har sett Anders Danielsen nevnt med navnet 'And'.
Niels Joensen i Graven sine sønner (i 1. ekteskap) Erik og Niels skal visstnok også ha benyttet 'And'.

Er det avdekket noen felles forbindelse som forklarer 'And'-navnet, eller er det kun en referanse til Andenes / Andøy ?

En annen sak :

Skal tro hva Leif Johannessen mener med parentesen på slutten av innlegg #55 (se under) ?

Innlegg #55 (Leif Johannessen) :

"Det ser ikke ut til å være bevart noen kirkebok ført av Kaurin. (Dåpsbarnet som jeg nevnte i #13 er vel Meldals)."

Innlegg #13 (Leif Johannessen) :

"Døpt en sønn i 1737; Johan Pitter Thesmann: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108650238

Blant fadrene Niels Jonsøn i Graven. Trondhjemsborger ? På stedet ?"

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider