Gå til innhold
Arkivverket

Gustav Anker Corneliussen - Argentina

Ann Helen Corneliussen Biseth
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Min bestefar het Gustav Anker Corneliussen, f. 15.10.1894 på Husøy, Sem (nå Tønsberg), dro til Argentina som 17 åring og ble der i 10 år . Han brukte visstnok navnet Gustav Anker i Argentina. Det er sagt at han dro dit sammen med, eller etter oppfordring fra, en Christoffersen (kanskje don Pedro?) http://www.polarhistorie.no/…/Christoffersen%2C%20Don%20Ped…

Han nevner også en Herlofsen og en Christensen bak på bilder han sendte sin mor. Jeg klarer ikke å finne han i noen kilder om reisen til/fra eller oppholdet i Argentina, ca 1911/12. Han dro også tilbake til Argentina ca 1925/26 og var med på hvalfangst utenfor kysten der. Kan noen hjelpe meg med informasjon relatert til hans tid i Argentina? Det kan være skipslister, mannskapslister, passasjerlister, utvandring etc. 

Kanskje noen har kunnskap med å søke i Argentinske kilder? Språket hemmer meg der.

P.S. Jeg er rimelig godt kjent med min bestefars liv i Norge og han er lagt inn på Geni. Det er tiden i Argentina (10 år) og hvalfangst der (2-3 år?) som jeg ikke finner noe om og jeg vil bli veldig glad og takknemlig om noen kan hjelpe meg med å finne han i slike kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ann-Mary 😄 Jeg har ikke kjøpt meg tilgang til denne passasjerlisten, bør kanskje vurdere det. Håper jo også å finne noe om hans liv i Argentina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei! Bor selv i Argentina og er godt kjent med kilder. Min bestefar emigrerte fra Norge i 20 årene. Med så kort tid i Argentina blir det ikke lett å finne noe, men jeg har et par lister.  Pedro Christophersen hjalp Roald Amundsen med penger til å reise tilbake til Norge :-) Når det gjelder hvalfangst, har jeg noen andre som har mulighens info. Skal sjekke men kan ikke love noe jeg.

Christian Borlenghi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette men vet ikke om det stemmer. Ingen Gustav Corneliussen men lettet etter Corneliusen med kun et S. Da får vi en som heter "Anden H."? Ligner på Anker da. Alder 800! Umulig! Norsk, ukjent fødested, tripulante som yrke (mannskap) ankom i Buenos Aires (31/08/1927) ombord Brandanger. Er det han kanskje?

https://cemla.com/buscador/

Apellido Nombre Edad Estado Civil Nacionalidad Lugar de Nacimiento Profesión Fecha de Arribo Barco Puerto  
CORNELIUSEN ANDEEN H. 800 S NORUEGA DESCONOCIDO TRIPULANTE 1927/08/31 BRANDANGER DESCONOCIDO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Chris 🙂 Takk, dette er bra. Det kan jo være min bestefar. Han forlot England i 1926 med destinasjon Spania og antagelig videre til Argentina for hvalfangst. Jeg vet ikke når i 1926 han dro, men kan kanskje ha vært innom feltet en tur før den registreringen du har funnet? Før han dro på hvalfangst var han 10 år i Argentina, fra ca 1912 - 1922. Tiden i Argentina kalte han seg Gustav(o) Anker (Ancker). Jeg kjenner til de norske navnene Christophersen, Christensen og Herlofsen fra det han har skrevet hjem. Av andre navn på venner har jeg: Santiago Bellatorb...? og Hermanio Vercelloni(o)?. (Skal forsøke å sette inn bilde av tekst.  Etter sine 10 år i Argentina, hvor jeg bl.a. husker han sa at han jobbet på "pampasen",  var han hjemme i Norge og giftet seg. Min onkel ble født i februar 1926. Så han må ha reist på hvalfangst etter dette. Dette er fra Genes Reunited:

Gustav Corneliussen
Passenger Lists Leaving Uk 1890-1960
Collections from
Great Britain, England
Country
Spain
Ship Name
Asturias
Birth Year
1894
Ship Departure Port
Southampton
Destination Port
La Coruna
Departure Year
1926
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Chris 😄 Jeg får ikke lastet opp bildene her, de er for store. Hvis du har en epost e.l. så kan jeg sende det der. Du kan evt sende info om det på melding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider