Gå til innhold
Arkivverket

Niels Christensen Hofman og Anne Maria Christoffersdatter

Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

• 1 år senere...

Veldig interessant og nyttig tråd.

Jeg er i linja etter Nils og Anne Marias sønn Otto (f 1812 Stokke d 1884 Hedrum) og svigerdatter Anne Marie Rasmusdatter (f 1811/1812 Siljan ex Slemdal, d 1891 Hedrum), og deretter deres datter og min tippoldemor Ellefine Oline Ottosdatter (f 1854 Meheia/ Kongsberg eller Hedrum, d 1921 Larvik?). Da er det bra at det er blitt forska på denne slekta allerede, for det blir ellers fort mange hypoteser om fødselsår og -sted.

/perjol

Endret av Per Jørgen Olafsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Jørgen Olafsen skrev:

Dette er også min slekt, Per Jørgen. Nils og Anne Marias datter Rosine Marie er en av mine formødre. Dessverre har vi ikke klart å knekke nøtta med hvem Nils og Anna Maria egentlig var. 

Mvh

Terje

9 timer siden, Per Jørgen Olafsen skrev:

Veldig interessant og nyttig tråd.

Jeg er i linja etter Nils og Anne Marias sønn Otto (f 1812 Stokke d 1884 Hedrum) og svigerdatter Anne Marie Rasmusdatter (f 1811/1812 Siljan ex Slemdal, d 1891 Hedrum), og deretter deres datter og min tippoldemor Ellefine Oline Ottosdatter (f 1854 Meheia/ Kongsberg eller Hedrum, d 1921 Larvik?). Da er det bra at det er blitt forska på denne slekta allerede, for det blir ellers fort mange hypoteser om fødselsår og -sted.

/perjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg møter "fante-folk" i mine aner. Det brukes flere begreper om disse menneskene, blant annet romani, fant og omstreifere. I Harald Winge (og Eilert Sundts) fantefortegnelse 1862 heter det om min tipptippoldemor Anne Marie Rasmusdatter (f 1813 Slemdal, d 1891 Hedrum): "Kvinde Anne Marie Rasmusdatter (Datter af en Pige fra Hurum, som havde faaet et uægte Barn og i Skamfuldhed reiste af og nu kom i Lag med en Rasmus og flere andre Omstreifere), - dette Par reiste med stor Børneflok, indtil de i 1856 bad sig optagne i Hedrum, hans Hjemstavnsbygd, og nu (efter at hun først var bleven konfirmeret) bleve ægteviede og hjulpne at faa Hus og Hjem og Opdragelse for Børnene."

"Omstreiferne" var kanskje ikke primært en etnisk gruppe, og ikke romani, men ofte mennesker som ikke klarte eller ikke ønsket å bosette seg fast noe sted?

I mine aner ble Otto og Anne Marie "vellykket integrert" fra 1856, mens eldstesønnen Nils Magnus tydeligvis ikke ble det. Yngstebarnet (?) og min tippoldemor Ellefine Oline Ottosdatter ble født på Meheia, Kongsberg 1854, døpt i Heddal en måned senere, men gift i Brunlanes og så bosatt i Hedrum fra 1891. Kanskje litt "reisebehov" der også.

Endret av Per Jørgen Olafsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider