Gå til innhold
Arkivverket

Framdrift på overføring av de gamle databasene?

Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøvde nettopp å finne ny versjon av manntall 1663-66 for Lister prosti, uten hell.

Den gamle versjonen ligger jo fortsett her, på :

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bd14MT60&gardpostnr=313#nedre

Men den dukker jo ikke opp under søk på kilder.

Er det noen framdriftsplan på overføring til det nye systemet?

Og er det noen baser/data som ikke vil bli overført?

Denne spesifikke manntall-kilden kan jeg forøvrig ikke finne i hverken scannet eller transkribert versjon nå ?

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Manntall+1663-66+for+Lister+prosti+II&from=1600&to=1700&format=all&archive_key=&sc[]=mt&r[]=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg så den da jeg lette, men trodde ikke det var samme kilde, da den både hadde forskjellig nr og tidsperiode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første transkriberingene av manntallene fra 1660-årene, det såkalte preste og fute-manntallene, ble gjort i 1980-årene, og har meget varierende kvalitet. Vi er rett og slett ikke ferdig med å gjennomgå disse for å finne ut hvilke som kan publiseres og hva som må gjøres helt på nytt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor kan ein ikkje gjere som med FT1891, der utlegging av avskrifter transkribert av utlendingar trass alt er betre enn alternativet "ingenting"? Eller garanterer Digitalarkivet at "gamle" Digitalarkivet får leve til preste- og futemanntala osv. er transkribert på nytt?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som dere sier på høy tid å få gjort noe med dette. Vi har tenkt litt på det, og kommet frem til at vi lager til en dugnad å for å få ordnet opp i manntallene for perioden 1663-1666 og 1701-manntallet. Noen av disse finnes transkribert fra før, og trenger bare kontroll og retting, mens andre må transkriberes fra grunnen av. Og de bør alle ha lenker til de skannede bildene.

Vi satser på at vi får laget ett oppsett for dette i løpet av relativ kort tid, så da blir det litt å kaste seg over for dere som liker å jobbe med gammel skrift.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.