Gå til innhold
Arkivverket

Vaksinasjonsattester

Recommended Posts

Hei, jeg sliter med å finne fødselsdata til en kar fra Solør. Det står i kirkebøkene både Hof og Våler som fødested.

Jeg har imidlertid ett spor å gå etter, og det er en vaksinasjonsattest. Den ble utstedt av en dr. Bergh på Åsnes i Hedemark.

Mitt spørsmål er om det er bevart noen arkiver fra leger og om de førte noen slags register over vaksinasjons attester.

Ble attestene arkivert i kirken eller ble den bare fremvist?

Personen jeg leter etter ble gift i Drammen og der står  legens navn og dato på når attesten ble registrert av presten i Strømsø kirke.

Jeg regner i hvertfall med at det må være datoen attesten er fremlagt som står i kirkeboken siden datoen er dagen før vielsen.

Nr. 3

https://www.digitalarkivet.no/kb20051109040527

Å lete i kirkebøkene etter vaksinasjoner fører ikke frem, da jeg ikke vet nøyaktig når og nøyaktig hvor han er født i Solør.

De fleste stedene står det riktignok 1828, så det er nok det mest sannsynlige.

Navnet er såpass vanlig at det finnes mange kandidater, og en del er allerede eliminert.

Håpet er at det finnes et arkiv etter legen eller at det er mulig å finne selve attesten.

mvh

Sven Borg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sven Borg skrev:

Hei, jeg sliter med å finne fødselsdata til en kar fra Solør. Det står i kirkebøkene både Hof og Våler som fødested.

Jeg har imidlertid ett spor å gå etter, og det er en vaksinasjonsattest. Den ble utstedt av en dr. Bergh på Åsnes i Hedemark.

Mitt spørsmål er om det er bevart noen arkiver fra leger og om de førte noen slags register over vaksinasjons attester.

Ble attestene arkivert i kirken eller ble den bare fremvist?

Personen jeg leter etter ble gift i Drammen og der står  legens navn og dato på når attesten ble registrert av presten i Strømsø kirke.

Jeg regner i hvertfall med at det må være datoen attesten er fremlagt som står i kirkeboken siden datoen er dagen før vielsen.

Nr. 3

https://www.digitalarkivet.no/kb20051109040527

Å lete i kirkebøkene etter vaksinasjoner fører ikke frem, da jeg ikke vet nøyaktig når og nøyaktig hvor han er født i Solør.

De fleste stedene står det riktignok 1828, så det er nok det mest sannsynlige.

Navnet er såpass vanlig at det finnes mange kandidater, og en del er allerede eliminert.

Håpet er at det finnes et arkiv etter legen eller at det er mulig å finne selve attesten.

mvh

Sven Borg

Siterer,i håp om at lenken blir klikkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde noen raske søk på Arkivportalen, men har ikke funnet noe om denne legen der. Om du ønsker lete selv:

http://www.arkivportalen.no/

Arkivverket har arkiv etter en del leger, men det er dessverre mer vanlig at vi ikke har det, det gjelder både 1800- og 1900-tall.

Men i bokverket «Norske leger» har vi funnet at legen det dreier seg om trolig er Christian Bergh 1835-1877 som fra begynnelsen av 1861 ble privatpraktiserende lege i Åsnes i Solør.

ChBergh.thumb.jpg.1cd5307869e51cc722ad6237c0726a00.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.  Siden artiklen sier at han var lege i Åsnes fra begynnelsen av 1861, er attesten som er fremlagt presten i Strømsø utskrevet i 1861 av Berg.

Jeg får lete litt i arkivportalen og se om det dukker opp noe.

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider