Gå til innhold
Arkivverket

Kan jeg søke på gateadresser for å finne beboere i Oslo 1025-1940?

Stine Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut hvor to personer bodde mellom 1925-1940 i Oslo. Jeg vet noen av adressene de bodde på, men tror de jobbet for andre og ikke hadde selvstendige oppføringer i adressebøkene. Fins det kommunale folketellinger som er søkbar med inngang fra gateadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebøker for Kristiania/Oslo er også digitalisert i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek www.nb.no. Har ikke oversikt over hvor mange årganger dette dreier seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske og gode svar. Har allerede funnet første oppføring på første person. Moro! 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan adressebøkene for  kan tolkes? Tenker på blokker hvor gårdene står listet opp etter nummer og så etter bokstav for oppgang A, B og C osv. Deretter står et 1 som sikkert står for første etasje og alle personene som bor i den etasjen.

- Er det et system i at leiligheten til venstre i en etasje står først (eller omvendt at høyre står først?)

-Noen steder står det en strek og kun et fornavn og gjerne frk. eller student. Er det en måte å betegne leieboere til den som leier/ eier leiligheten? 

Eksempel adressebok.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at streken betyr at personen har samme etternavn, som personen nevnt rett ovenfor. 

Eks.:

Rolstad, Fanny, enkefru

----- Dagny, frk

----- Ivar, sjåfør

----- Arne F., sjåfør

Vil tro at Dagny, Ivar og Arne F. kan være hjemmeboende barn.

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Lauritz Hagbarth A. Rolstad 21.06.1873 Eidskog m   g Tømrer Tonsen Sykehus Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Fanny Franciska Rolstad 16.09.1876 Kristiania k   g Husmor   Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Dagny Mathilde Rolstad 20.07.1901 Kristiania k   ug Pakkerske Jensen & Co Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Ingrid Kristine Rolstad 12.01.1906 Kristiania k   ug Arbeidsledig   Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Juul Rolstad 23.01.1908 Kristiania m     Bagerlære Kristensen og Olsen Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Anny Gudrun Rolstad 12.01.1910 Kristiania k Barn       Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Ivar Rolstad 26.08.1914 Kristiania m Barn       Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Arne Frits Rolstad 04.09.1917 Kristiania m Barn       Havegate 1 09 Kampen bunke124u
Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.