Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som systematisk har 'ryddet bort' uønsket info i elektroniske media?

Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

I et helt annet forum kom jeg inn på 'gassbilen' som Venstres daværende formann Arne Fjørtoft lanserte med brask og bram i ca. 1988/89. Han bygget tilogmed om sin egen bil, og kjørte rundt til endel lokallag for å demonstrere hvor miljøvennlig det var med en bil som gikk på propan. De som her levd lenge nok, husker sikkert skandalene rundt prosjektet som viste seg å være utrolig dyrt og lite miljøvennlig. Det var vel en avis som kom med avsløringen, men det var jo oppe i radio og tv også i lang tid. Det var vel også en sterkt bidragende årsak til at Fjørtoft måtte gå av som formann i Venstre.

Så kommer jeg til problemet: Bortsett fra noen få treff i Nasjonalbibliotekets avisarkiver - som stort sett bare er tilgjengelige i lokale arkiver, får jeg ikke treff på søk i Google eller DuckDuckGo på Fjørtoft, gassbil, Venstre eller noen kobinasjon av disse, og andre lignende søk.

Kanskje en farlig antydning, men tanken melder seg jo ganske fort: Er det noen som har vært inne og systematisk slettet all 'ubehagelig' informasjon om denne saken?

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende vedr. andre emner?

'Falske nyheter' er et uttrykk som brukes stadig oftere nå for tiden, risikerer vi at 'falske' eller ubehagelige nyheter blir framtidig historieforfalskning, eller ganske enkelt bare redigeres bort og forsvinner?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001918101

Tilhører
Arkivinstitusjoner:
Stykke:
L0028 - Gassbilen: rapport, sakspapirer og presseklipp (Fjørtoft) 1989 (klausulert) 

Aktører
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal finne noe på Google om dette, betinger det jo at noen har skrevet noe på internett om det.

I 1989 fantes det ingen elektroniske medier, så her må man jo til avisenes papirarkiver. Kanskje finnes det noen klipp i NRKs arkiv om saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

I et helt annet forum kom jeg inn på 'gassbilen' som Venstres daværende formann Arne Fjørtoft lanserte med brask og bram i ca. 1988/89.

Dette var vel først og fremst ei medieknep for å skape blest om partiet og politikken der og då, ikkje eit langvarig prosjekt eller stortstila praktisk gjennomføring.

Bortsett frå arkivmateriale frå aviser o.l. lagt ut seinare, kor mykje anna frå 1988/89 finn du på nettet?

Eg trur ikkje Fjørtoft "bygde" denne bilen sjølv.  Bilar som gjekk på propan (eller propan/butan) var i drift m.a. i Nederland på den tida.

Det var vel heller ikkje nokon "skandale" her.  Det var eit blaff av merksemd, og så var det nokon som rekna og la saman nokre tal - og

som dei tolka sånn det passa.

(Ja - propan er litt reinare enn bensin. Og ja - å vedlikehalde og forsyne eit lite tal køyrety med særskilt drivstoff er alltid dyrt.

Og ja... eg har levd ei stund og var forbrenningsforskar i 1988/89.)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

For at du skal finne noe på Google om dette, betinger det jo at noen har skrevet noe på internett om det.

I 1989 fantes det ingen elektroniske medier, så her må man jo til avisenes papirarkiver.

Jeg har forståelse for argumentet, men likevel driver vi og leter etter slektninger flere hundre år bakover i tid her... 😄

Selve Internettet hadde eksistert i mange år allerede, helt siden 70-tallet, (Arpanet) men bare mellom militære og endel forskningsinstitusjoner. Norge var det første landet utenfor USA som var koblet til det nettet, og var alene om det i lang tid. Vår geografiske nærhet til datidens Sovjet var kanskje årsaken?

Datoen 12.03.1989 regnes offisielt som fødselsdato for dagens nett, med introduksjonen av www, og de første websidene (Cern, Sveits) kom tidlig i 1990. Den eldste Mac'en min (SE30) er fra 1989...

6 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Og ja... eg har levd ei stund og var forbrenningsforskar i 1988/89.)

Artig, jeg er motoringeniør med utdannelse fra tidlig 80-tall, før elektronikken gjorde sitt inntog under panseret.

Grethe, takk for lenken, men den er jo dessverre klausulert i 30 år. Men snart tilgjengelig...

Jeg var ganske aktiv som reisende selger/montør på den tiden, og fikk bare med meg det groveste av nyheter, men jeg husker at det var endel oppstyr rundt bilen.

Men selve gassbilen er underordnet. Det er mulig saken gjorde ufortjent stort inntrykk på meg da den var aktuell, men det er vanskene med å finne informasjon om en hendelse som er det jeg vil belyse.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg har forståelse for argumentet, men likevel driver vi og leter etter slektninger flere hundre år bakover i tid her... 😄

Selve Internettet hadde eksistert i mange år allerede, helt siden 70-tallet, (Arpanet) men bare mellom militære og endel forskningsinstitusjoner. Norge var det første landet utenfor USA som var koblet til det nettet, og var alene om det i lang tid. Vår geografiske nærhet til datidens Sovjet var kanskje årsaken?

Datoen 12.03.1989 regnes offisielt som fødselsdato for dagens nett, med introduksjonen av www, og de første websidene (Cern, Sveits) kom tidlig i 1990. Den eldste Mac'en min (SE30) er fra 1989...

"internett" og "www" er ikkje heilt det same.

Vi hadde e-post (dvs. det vart kalla noko anna) iallfall i 1984 - men det var nesten ingen andre som hadde det.

Uansett var det private meldingar  og ikkje ting vi la ut offentleg. Offentlege nettsider kom først med www på 1990-talet. (og nokså sparsamt dei første åra.

"News" og oppslagstavler (BBS) var heller ikkje www, sjølv om delar av innhaldet er flytta over på www-sider og kan søkjast opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.