Gå til innhold
Arkivverket

Stener Knudsen 1767.


Oddny Iren Valle
 Del

Recommended Posts

ikkje spesielt god å lese... kan vere

"fødd i J...sund (eller -sand) i agerø"

 

Kanskje nokon lokalkjende har eit framlegg til "J...s.nd"?

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

ikkje spesielt god å lese... kan vere

"fødd i J...sund (eller -sand) i agerø"

 

Kanskje nokon lokalkjende har eit framlegg til "J...s.nd"?

 

 

 

En liten nøtt 🙂 Det finnes et Julsund på fastlandet i Aukra kommune (Agerø), kanskje Juelsund i tidligere tider (eller om det er et nyere stedsnavn, vet ikke....). Det er ikke et mye brukt som stedsangivelse, når jeg søker i Digitalarkivet får jeg ikke treff på disse 2 variantene.

 

I My Heritage har jeg kommet over en Knud Rasmussen Klauset, Oterøy (som også var Aukra kommune), som har en sønn Steener Knudsen Orten, samme fødselsår, 1767. 

Den Stener jeg prøver å spore var i tjeneste på Orten ved folketelling 1801:https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058425001378

Ved folketelling 1815 var han gift og kommet til Sandøen: https://media.digitalarkivet.no/view/51102/16?indexing=

Lurer på det kan ha vært samme Steener, eller om jeg er totalt på villspor her 🙂 ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Oddny Iren Valle skrev:

En liten nøtt 🙂 Det finnes et Julsund på fastlandet i Aukra kommune (Agerø), kanskje Juelsund i tidligere tider (eller om det er et nyere stedsnavn, vet ikke....). Det er ikke et mye brukt som stedsangivelse, når jeg søker i Digitalarkivet får jeg ikke treff på disse 2 variantene.

 

Det står ikkje Ju(e)lsund.

Og Julsundet er vel sundet mellom Otrøya og fastlandet; og det er vel ingen gard som heiter det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Det står ikkje Ju(e)lsund.

Og Julsundet er vel sundet mellom Otrøya og fastlandet; og det er vel ingen gard som heiter det? 

 

Det er nok ikke noe gardsnavn, nei, jeg tenkte litt større.....men på den tiden var det vel gardsnavn man opererte med....  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.