Gå til innhold
Arkivverket

Slekt og Gårder på Fosse -Sagastad- Meland

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Hei . Jeg ønsker og finne ut av Fosse - sagstad slektene på Meland . Jeg vet at disse slekter har dreve med Gårdbruk og frakt fra Fosse kaiene . Det var og er flere skredderhus og smeder ved Fosse . Slektene her drev også med og lage seletøy til hester samt eldgamle tre-borene Narven . Dette Håndverket har vert gjort i mange hundre år på Fosse i de eldgamle smiene . Så dette stedet Fosse har en lang historie og fortelle . Har noen info om Fosse -sagstad mer en hva jeg sitter på kunne det vert interessant

mvh Jan  

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte på Fosse Meland , Så jeg ser at det har vert bebodd der mulig så langt tilbake som middelalderen . Det ligger en god del Hauger på Fosse . ikke langt fra Fosse sjøen . Så hvor kan jeg finne info om slekter som levde der den gang eller om hendelser rundt Meland ? Det hadde vert interessant om noen satt på litt info om dette området i Nordhordland ,   

6590844E-DD51-4014-B499-F06564C2E447.jpg

44932959_10212694469785534_7914174706914164736_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosse er nevnt flere ganger FØR 1570: 
25. Fosse. Udt. få`sse (fø`sse). ― Foss NRJ. II 500. Ffosse,
Fosse NRJ. III 434. 436. Fos 1563. Fosz DN. VI 832, 1570 Foss
1610. Foße 1667. Fosse 1723.

*Fors m., Dat. *Forsi. I den Elv, som gaar forbi Gaarden og falder
ud ved Fossesjøen, (ikke afsat paa DK.), er der flere Fosser, store nok til at
drive Kverner.

DN - Diplomatarium Norvegicum, bind 6, nr. 805, side 832 – hvor Fosz - Fosse er nevnt;
(utdrag) ” Thette efftherskreffnne godtz liigger om krinngh Bergenn først wdij Norhordelanndt, Fosz rennther arligenn iij loper smør iij huder Moldekleff rennther arligenn j lop smør /-j/ daller.” – (Foss to løper smør)
– Moldekleiv er i Meland, og ”trolig” er det Fosse i Meland som er ment. 

deler av Fosse var adelsgods i 1570 . 

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.