Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Cathrine Olsdatter Mellevold d. 1808 Berg - Står avdøde ektefelles navn?

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Edit: som jeg skriver nedenfor har jeg klart å finne andre kilder til resten av familiemedlemmene nå. Det er bare Cathrine Olsdatter Mellevolds tidligere ektefelles patronym jeg mangler.

Jeg har klart å lokalisere skiftet etter Cathrine Olsdatter Mellevold https://media.digitalarkivet.no/view/25335/285?indexing= (nr. 13)

som stod som svigermor til Anne Hendrichsdatter Mellevold i FT 1801. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058196000996.
Der har jeg fått bekreftelse for at Cathrine Olsdatter Mellevold var mor til Martha Hen(d)riksdatter gift med Anders Halvorsen Røed slik jeg mistenkte - og delvis dermed funnet svaret på https://forum.arkivverket.no/topic/160133-74788-martha-henriksdatter-f-1768-berg-østfold/ fra 2010.

Men jeg skulle gjerne være sikker på at jeg ikke går glipp av annen viktig informasjon om slektskap. Derfor ber jeg om en sjekk på de navnene jeg har funnet, og eventuelt har gått glipp av på Cathrines familiemedlemmer. Blant annet har jeg ikke funnet noe jeg identifiserer som hennes avdøde manns navn. Men det er jo opplagt at faren het Hendrich eller liknende til fornavn, og man kan kanskje gjette på Olsen som patronym, siden dattersønn nr. 2 het Ole.

Skriften i skiftet er dessverre nokså avbleket. Stedsnavnene er mindre viktig for meg enn personnavnene. Så vidt jeg kan se binder denne informasjonen sammen "hele familien" og forklarer en hel del om familiedynamikken, så det er spennende saker for meg!

No.13 Skifte efter afdøde Cathrine Olsdatter ... af Gaarden Rød i Schiberg  ...2drt Martie 1809 ... med Osmund Lillebye og Hans Petersen paa...gaarden Røed ... [jeg antar at Osmund Lillebye og Hans Petersen står for skifteforretningen og ikke er arvinger og det står antagelig flere navn her, men det er arvingene og eventuelt navnet på den avdøde ektemannen jeg er interessert i.]

1) Eldste datter Marthe Henrichsdatter, i Ægteskab med Anders Halvorsen Røed ...

2) Den afdøde datter Kirsti Henrichsdatter, i Ægteskab med Svend Ingebretsen Moe i Stokke Saget(?) ... og efterladte(?) 6 Børn
a) Sønnen Ingebrict Svendsen 19 aar gammel, i .. på Mellevold

b) ditto Ole Svendsen 17 aar gl ...i Sønstevold(?) i ...
c) ditto Amund Svendsen 16 aar gl ...i Tistedalen ...

d) ditto Ole Svendsen 11 aar gl..

e) ditto Borger Svendsen 9 aar gl

f) Datteren Cathrine Svendsdatter 19 aar gl 
...Svend Ingebrectsen
...Tistedalen
3) Den ligeledes afdøde ... Henrichsdatter ... ægteskab med Ole Larsen Eng [fornavnet må være Anne, se FT 1801-lenken over]

i Rokke... 4 Børn

a) Sønnen Henrich Olsen 9 aar ... gaard Eng

b) Datteren Marthe Olsdatter 15 aar gammel... for Anders Røed 

c) ditto Henriche Olsdatter 14 aar gl

d) d.s. Anne Marie Olsdatter 11 aar gl, begge ... paa gaarden Eng

Det står også noe her, tror jeg om Sal. afgangne Corporal Ole Engs Enke og Arvinger for som af sin afdøde for nogle Aar siden in natura laanede(?) 5 
... af 2 1/2 Rdl bliver 12 R - 2

men jeg kan ikke se at det står nevn noen slektskapsforbindelse mellom Christine Olsdatter og Corporal Ole Eng

Endret av Inger Hohler
endret navn misforståelse, og funnet fler opplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg fortsatt ikke er helt sikker på navnet til avdøde Christine Olsens ektefelle har jeg fått bekreftelse på resten via andre kilder.
Tilleggsopplysninger: Ole Larsen Eng var sersjant ved folketellingen 1801 som jeg har vist til, det er derfor jeg skriver jeg er usikker på slektskap til "Sal. afgagne Corporal Ole Engs Enke" etc, ellers ville det ha vært opplagt at det dreiet seg om Ole Larsen Eng.
Men så fant jeg i FT. 1801 en Corporal Ole Andersen Eng i Fredrikshald, så da har jeg en ny ledetråd.  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058190002430

Familien til Kirsti og Sven i FT 1801 bekrefter navnene på familiemedlemmene der, bortsett fra "Engebret" i stedtet for "Engebrect" og at . https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058196001329 
Den 11 år gamle Henrich Svendsen, som ikke er nevnt i skiftet ble begravet fra Tistedalen 22.11.1807. https://media.digitalarkivet.no/view/7428/219 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osmund Lillebye og Hans Petersen er vurderingsmenn, og han som skriv gjer det i sorenskrivaren sitt "lovlige Forfald"  (og han brukar nokre linjer på å fortelje dette).

Avdøde Cathrine var "i Enkestand".  Eg greier ikkje å sjå noko namngjeving av ektemannen, bortsett frå patronyma til borna.

Klipper, limer og rettar:

"1) Eldste datter Marthe Henrichsdatter, i Ægteskab med Anders Halvorsen Røed "

2) Den afdøde datter Kirsti Henrichsdatter, i Ægteskab med Svend Ingebretsen Moe i Stokke Sogn, avled og efterladte 6 Børn
a) Sønnen Ingebrict Svendsen 19 aar gammel, i Tieniste paa Mellevold i Rakkestad.

b) Sønnen Ole Svendsen 17 aar gl tiendnde ved(?) Sønstevold i do. Sogn.
c) ditto Amund Svendsen 16 aar gl tienende i Tistedalen.

d) ditto Ole Svendsen 11 aar gl.

e) ditto Borger Svendsen 9 aar gl

f) Datteren Catharine Svendsdatter 19 aar gl  og ugifft.  Disse 3de

sidste er hiemme hos deres Fader Svend Ingebretsen  ?? boende i Tistedalen.

3) Den ligeledes afdøde Anne(?) Henrichsdatters udi ægteskab med Ole Larsen Eng

i Rokke Sogn sammenavlede 4 Børn Sc:

a) Sønnen Henrich Olsen 9 aar gl. og opholder sig hos sin Stedmoder paa førnævnte gaard Eng

b) Datteren Marthe Olsdatter 15 aar gammel, ugift og tiener hos Anders Røed paa Stervbotomten.

c) ditto Henriche Olsdatter 14 aar gl

d) do. Anne Marie Olsdatter 11 aar gl, begge hiemme hos deres Stedmoder paa gaarden Eng"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Siden i går har jeg funnet det militære skiftet etter Anne Henrichsdatter som var gift med Ole Larsen Eng (underoffiser). Moren døde da den yngste var litt over året, ser det ut til. Barna ble fordelt på slekt i nærheten, og det som står i skiftet etter moren stemmer ganske bra med opplysningene her. 

Avdøde bestemor Cathrine Olsdatter Mellevold hadde lånt ut det meste av de midlene hun hadde til forsørgerene av barnebarna som hadde mistet foreldre. Slektningene gjorde en del økonomiske krumspring i forbindelse med disse arvesakene, hvor de av skifteretten ble pålagt å drive ut gjeld fra fattige søsken/besvogrede/nieser og nevøer når det ikke var nok i boet til å dele ut arven til andre slektninger. Enkene og faderløse måtte jo slektningene ta hånd om uansett, så de eneste som tjente på inndrivningen var apparatet som forestod eventuelle tvangsauksjoner og inndragelse av pant. Sammen med skiftene, gjelden og forsørgerbyrdene begynner en del av de innbyrdes gårdssalgene å gi mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider