Gå til innhold
Arkivverket

Kilder i Oslo første halvdel av 1900-tallet

Stine Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg fyller ut og forsøker å finne ut mest mulig om besteforeldrene mine som jeg dessverre aldri kjente, som var innflyttere til Oslo fra ca 1925. 

Jeg skulle gjerne hatt tips til kilder jeg kan søke, og så har jeg spørsmål om andre.

- Jeg fikk god hjelp her til å finne digitale adressebøker for Oslo. Jeg har bedt om registerkort for dem fra Nationalarkivet som vil gi meg alle adressene de har bodd på etter at de kom til Oslo hvis jeg har forstått det riktig. 

- Når jeg vet hvilke adresser de har bodd på kan jeg gå på Byarkivet for å sjekke folketellingene på de ulike adressene for å se hvem de bodde med før de møtte hverandre. 

- Jeg vet hvor de jobbet basert på adressebøker. Begge jobbet for norske industribedrifter som har blitt kjøpt opp og merkenavn er videreført i store norske merkevareselskap. Er det vanlig at lønningslister eller andre kilder er bevart for ettertiden? Hvor i såfall?

- De leste bøker tror jeg. Har Deichmanske arkiv over gamle lånekort?

- Helse- har jeg som barnebarn rett til innsyn i helsejournaler til besteforeldre?

- Oslobilder- her har jeg søkt og funnet bilder av diverse

- Hjemmefrontmuseet. Bestefar var engasjert i motstandsarbeid og de vet kanskje mer om ham.

Andre som har tips om kilder jeg kunne oppsøkt i Oslo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.