Gå til innhold
Arkivverket

Severin Engelsen (20.09.1877 - 14.06.1926) og hans kone Christine

Arne Hove Ødegård
 Del

Recommended Posts

Iflg.  Cook County Deaths, Illinois, USA 1878 - 1994 er Severin Engelsen oppført å være født 20.09.1877 i Stavanger, Norge og død 14. juni 1926 i Chicago, Cook County, Illinois og gravlagt 16. juni i Illinois. Han er ved ulike folketellinger i Illinois, USA nevnt som San og Stanley i tillegg til Severin.

Han giftet seg med Christine Jonasen i Chicago, Cook County, Illinois, USA 21.12.1904. Hun er nevnt å være født i Stavanger ca 1879. Hun døde i Chicago 01.05.1907. Sammen fikk de Ida Engelsen, født 30.07.1904 i Chicago. Etter Christines død giftet Severin seg med danskfødte Anine Marie Kirstine Pedersen. Hun ble født i Hjørring, Danmark 25.06.1889. De fikk 5 barn sammen som jeg har god oversikt over. En mulighet er at han også hadde en 3. kone ved navn Berston e. Burston, men dette er ikke bekreftet.

Som nevnt er Severin og hans 1. kone Christine nevnt å være født i Stavanger. Jeg finner ingen av dem i Stavangers sogn med de datoer som er oppført, ei heller tid eller sted de emigrerte fra. 

Jeg vil være svært takknemlig om noen kan gi opplysninger om Christine og Severin og deres opprinnelse og opphav og når de emigrerte til Amerika, sammen eller hver for seg.

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ann-Mary :-).

Mitt problem har vært/ er å få linket de opplysninger som ligger i Family Seach tilbake til norske kirkebøker, dvs. få konkretisert hvor  Christine og Severin ble født, hvor/når de ble døbt og deres opphav. Også når/hvor fra de emigrerte.

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arne Hove Ødegård skrev:

Takk for svar, Ann-Mary :-).

Mitt problem har vært/ er å få linket de opplysninger som ligger i Family Seach tilbake til norske kirkebøker, dvs. få konkretisert hvor  Christine og Severin ble født, hvor/når de ble døbt og deres opphav. Også når/hvor fra de emigrerte.

Mvh

Arne

Det er alltid greit å legge ved lenker.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Ann-Mary :-). I dette tilfelle hadde det blitt veldig mange FamilySeach-lenker og oversikter fra Illinois :-).

Det jeg først og fremst ønsker opplysninger om er Christines og Severins "Norges-opphold", dvs sogn/dåp/foreldre etc i Norge. Stavanger er nevnt som fødested for begge i Norge, men jeg klarer ikke å finne dem i kirkebøker knyttet til Stavanger og omegn, ei heller forlketellinger i tidsrommet 1885 - 1900.

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp nummer 2 kan være en god kandidat for Christine Jonassen

Rogaland fylke, Riska (Riskekverven) i Hetland, Klokkerbok nr. B 7 (1878-1910), Fødte og døpte 1879, Side 4
Permanent bilde-ID: kb10511103030009
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10511103030009
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10511103030009.jpg

Stavanger Aftenblad 22. mai 1907:

stavanger Aftenblad 22.05.1907.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven

Du har helt sikkert funnet riktige Christine :-). Tusen takk :-).

Da jobber jeg videre ut fra dine opplysninger 🙂

Mvh

Arne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått god oversikt vedr. Kristine Serine Mikaline Jonasdatter, Severin's kone. Hun er født og har sine aner i Eltervaag, Hetland, Rogaland. 

Med det som utgangspunkt har jeg forsøkt å finne Severin Engelsen (skrevet på ulike måter), men fortsatt uten resultat. Han emigrerte til Amerika senest tidlig i 1904. Han giftet seg med Kristine (Christine) 21.12.1904 i Chicago, Illinois, USA.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N742-Q5W

Datteren Ida ble født i Chicago 30.07.1904.

Men som nevnt...problemet er å finne Severin i Norge før han reiste til Amerika og når han evt. reiste.

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.