Gå til innhold
Arkivverket

Lang tid mellom dødsfall og begravelse 1789 Gran prgj. OP

Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Ved Peder sin dåp 1. mars 1789 (første søndag i faste), står det som merknad at moren er død.  Foreldre er Anders Joensen og Marthe Pedersdatter, Brandhagen. Har ikke fødselsår på dem.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001758090

Ei Marthe Pedersdatter Branthagen f. 1851, ble begravet 14. mai 1789.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000118772

Kan det være moren til Peder??? Død før 1. mars og begravet 14. mai....  Eller er det kanskje jordpåkastelse som er 14. mai?  Eller har jeg helt feil Marthe? 

Emnet henger sammen med denne tråden fra tydeforumet. Her er Anders og Marthe med alle 9 barna.

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Tenkte ikke på at den transkr. siden ikke var "klikkbar" rett til kirkeboken. 😊  Hva tenker du rundt Marthe? Kan det være rette Marthe tro? Jeg finner liksom ikke noen andre som passer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er på 1700-tallet vil jeg tro at det er jordpåkastelsen som er innført her.

Det var opp til de pårørende å sørge for begravelsen, mens den kirkelige handling, jordpåkastelsen, ble ført inn av presten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte på Brandhagen 29/6-19/11-1789.

Marte Pedersdatter (død)  g. m. Anders Jonsen Hoele, Gran.

Grdpl. Brandhagen

5 lpd, taks. 430 rd.

Det er bare tre av barna som er oppført:

Jon 9 år

Peder 1/4 år

Pernille 3 år

Formynder for barna er farbror Hans Jonsen Holle.

(Randi Bjerkviks arkiv)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.