Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Odelsloven av 1821

Inga Borud
 Del

Recommended Posts

Odelsloven 1821 § 5 innførte samodel for eiendom ekteparet hadde "i Fællig". Det vil si at begge ektefellene kunne få odel til en eiendom de erververt i felleseie, gjennom samodling under hele odelshevdstiden på 20 år. Jeg lurer på om det står noe i forarbeidene til loven om hvordan overgangstilfellene skulle håndteres. Eksempelvis der ektefellene allerede hadde eid jord i felleseie i 10 år når 1821 loven trådte i kraft, kunne de da regne med de 10 samodlingsårene i hevdstiden, slik at det kun gjensto 10 år til samodlingen var fullført, eller kunne de først regne samodlingstid fra tidspunktet loven trådte i kraft? Ble det skrevet noe i forarbeidene om disse overgangstilfellene? Jeg prøver å finne ut av det, men skjønner dessverre lite av det som står. Det er ingen enkel oppgave å lete seg frem til, så jeg forventer ikke massiv respons her, men dersom det er noen som skjønner hva som står og som kunne tatt en rask titt hadde jeg blitt veldig takknemlig!

Legger ved link til Stortingets sider der publikasjoner vedrørende odelsloven 1821 er publisert. 

https://stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Saksside/?pid=1814-1870&mtid=42&vt=a&did=DIVL93242

Selve lovteksten fremgår under § 5 på bildenummer 537.

Dette er slik jeg forstår forarbeidene til loven hvor spørsmålet kan ha blitt omtalt. Det er imidlertid ikke sikkert at de har problematisert dette med overgangsregler, men det er i såfall en opplysning det i seg selv er av verdi å vite:

Endret av Inga Borud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel møtt i forumet.

Sidan du spør om lovstoff....  - er det privatpersonen eller advokatfullmektigen som spør?

Dersom det er på vegne av firmaet, er det vel best at du kontaktar nokon som kan gjere dette som eit oppdrag (det kan hende nokon her gjer det).

Dersom det er ei privat interesse .... - det er ein del sider.  Har du freista å finne eit gotisk trykk-alfabet (søk "gotisk" eller "gotisk skrift", så finn du

mange). Om du "knekker koden", har du venteleg betre føresetnader enn dei fleste av oss til å forstå innhaldet i teksten.

Det finst vel også ORC-program som kan omsetje gotisk trykkskrift til latinske (vanlege) bokstavar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Det er i jobbsammenheng. Absolutt interessert i å kontakte noen som kan gjøre det som et oppdrag, bare usikker på hvor jeg får kontakt med noen til denne type oppdrag. Ble tipset om denne siden. 

Interessante tips, jeg skal undersøke begge. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider