Gå til innhold
Arkivverket

Bok i skifte frå 1732

Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

38 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Nei, ikkje lett. Eg les ....bti bog? Kan den første bokstaven vere ein K?

Ordet er tatt opp att i som 8 siste post i spalta lengst til venstre på s. 35b: https://www.digitalarkivet.no/sk20090223610037 

Det står vel "fembti bog" men hva som ligger i denne betegnelsen er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag: "Fembti" er kanskje en forvanskning av "Femti", som kan stå for "femtes". Som i Kong Christian Den Femtis Norske lov fra 1687 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1687-04-15
Jeg vet lite om forekomsten av lovbøker i Norge på den tiden, eller hva slags bakgrunn arvelater hadde, men noen må jo nødvendigvis ha hatt slike bøker. En lovbok slår meg som mer sannsynlig enn at det skulle dreie seg om bare 5.Mosebok, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanligste bøkene i skifter fra 1700-tallet var huspostiller, andaktsbøker og samlinger med prekener over kirkeårets tekster. En "femtibok" hadde kan hende en tekst for hver uke i kirkeåret?

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Det står vel "fembti bog" men hva som ligger i denne betegnelsen er jeg usikker på.

Elias Naur: "Ny Strenge paa Davids Harpe. Eller de første L Psalmer af Davids Psalmer uddragne". Odense 1692.  ["L"=50]

Jostein Fet i "lesande bønder" (Univ.forl. 1995) trur dette er "Femtiboka" i skifta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Fets "Lesande bønder" er ei god bok. Eg har sett lovsamlinger og sogebøker innimellom andaktsbøkene, men her held eg meg til Ertsvåg og Fet

si tolking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider