Gå til innhold
Arkivverket

Ungs. (ungsvend) og Ungk. (ungkarl)

Bjarne Lysberg
 Del

Recommended Posts

Ministerialboken er det presten som har skrevet i.

Klokkerboken (som du har lenket til)er det klokkeren som har skrevet i.

Ministerialboken er "originalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg transkriberer klokkerboken, og hvis ordet i nr. 2 i min link mest sannsynlig er Ungs. så bør jeg vel bruke det. Særlig hvis (usikker) det i folks oppfatning var forskjell på ungsvend og ungkarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Lysberg skrev:

Er det forskjell på ungsvend og ungkarl?

Se oppføring nr. 2 og 3 i denne linken. https://media.digitalarkivet.no/view/6515/79529/10

Er litt usikker, men tolker ordet i nr. 2 som Ungs., og at det er forkortelse for ungsvend.

Eg meiner det skal lesast som "Ungk." for nr. 2 også.  

Det kan vere litt tvil - men både alderen og det at dette skal vere avskrift av presteboka, tilseier at "Ungk." er det rette.

Ein "ungsvein" er ein ung gut, meir smågut enn nesten vaksen. Dette er ein kar på 45 år.

Er det nokon særskilt grunn til å skrive av klokkarboka framfor presteboka?

Som Mary-Ann peikar på, skal klokkarboka vere avskrift av presten si bok; altså ei sekundærkjelde.  Men det kan finnast unnatak.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke oppføring nr 3 hadde stått der med så tydelig "k", og at begge disse to forskjellig skrevne ordene finnes andre steder i samme klokkerbok, hadde jeg tolket oppføring nr 2 som Ungk. Må kanskje ta i bruk "krøllalfa"

I Arkivverkets invitasjon til transkripsjonsdugnad er både klokkerboken og ministralboken tatt med i dette  tilfellet. Jeg valgte klokkerboken fordi håndskriften er mye tydeligere. Har kikket i ministralboken underveis. Klokkerboken skal være avskrift av ministralboken, men jeg ser den inneholder mer utfyllende opplysninger flere steder. Klokkeren kjente sikkert folket bedre enn presten.

Takk for innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider