Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Skåland sanatorium (Rogaland) og Hagavik kysthospital (Bergen) ca. 1931-1935

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Jeg har tatt kontakt med arkivverket, som kunne opplyse om at de ikke kjente til journaler o.a. fra disse institusjonene fra perioden 1931-1935.

Grunnen til forespørselen er at jeg ønsker å finne ut når min oldefar kom til Skåland og bestefar til Hagavik, samt hvor lenge min bestefar var der.

Begge ble innlagt med tuberkulose, mens oldefar døde etter kort tid i 1932, var min bestefar på Hagavik så lenge at når han ble hentet, kjente han ikke igjen sin egen mor.

Er det andre som har forsøkt å finne opplysninger om pasienter på institusjonene i denne perioden og har funnet mulige kilder?     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google Skåland Tuberkuloseheim så får du også opp en masteroppgave ...

MASTEROPPGAVE Kampen mot tuberkulose i ... - BIBSYS Brage

av A Gaard - ‎2016 - ‎Beslektede artikler
18. mai 2016 - først 17 år senere på Skåland i Lund og kunne ta over dobbelt så mange pasienter med sine 32 sengeplasser.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

5 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Google Skåland Tuberkuloseheim så får du også opp en masteroppgave ...

MASTEROPPGAVE Kampen mot tuberkulose i ... - BIBSYS Brage

av A Gaard - ‎2016 - ‎Beslektede artikler
18. mai 2016 - først 17 år senere på Skåland i Lund og kunne ta over dobbelt så mange pasienter med sine 32 sengeplasser.

Takker så mye. Da vil det si at min oldefar kan ha vært en av de første som kom til Skåland, hans mor døde også tidlig av tuberkulose og han hadde dratt flere ganger fra USA til Norge for å bli "frisk", antakelig hadde han hatt tuberkulose i kroppen lenge og døde derfor etter kort tid på Skåland. Blir interessant å se om det er mulig å finne andre spor..  

Skjermbilde (1124).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.