Gå til innhold
Arkivverket

Borgerrulle - Christiania 1864


Elin Galtung Lihaug
 Del

Recommended Posts

Jeg leser "Pompenikkes mand?"

Aftenposten har 13.5.1950 en artikkel om et melkeutsalg drevet av en madam Heftye med tilnavnet "Pompenikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Jan!

 

Dette stemmer godt, og spørsmålstegnet kan strykes  ☺️ - han var gift med madam Heftye.

 

Mange takk for opplysningen om artikkelen i Aftenposten! Men jeg har vanskeligheter med å finne den. Når jeg søker i Aftenpostens arkiv, får jeg opp at den skal stå på side 10 , 13.5.1950. Lenken (gå til side) går direkte til aftennummeret for 13.5., og det var bare på 8 sider. Morgennummeret er på 24 sider, men jeg ser ikke artikkelen der på side 10. Har du en overskrift på artikkelen, slik at det blir lettere å se den? Kan det være at det ble utgitt et ekstra "A-magasin" eller lignende på lørdagen, og at det er der artikkelen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Mange takk for opplysningen om artikkelen i Aftenposten! Men jeg har vanskeligheter med å finne den. Når jeg søker i Aftenpostens arkiv, får jeg opp at den skal stå på side 10 , 13.5.1950. Lenken (gå til side) går direkte til aftennummeret for 13.5., og det var bare på 8 sider. Morgennummeret er på 24 sider, men jeg ser ikke artikkelen der på side 10. Har du en overskrift på artikkelen, slik at det blir lettere å se den? Kan det være at det ble utgitt et ekstra "A-magasin" eller lignende på lørdagen, og at det er der artikkelen er?

 

Jeg finner det samme som deg. Det henvises til side 10. Jeg har ikke abonnement på Aftenposten og har derfor ikke tilgang til arkivet.

"Pumpenikke" er for øvrig også omtalt i boka "Fra håndkraft til høytrykk: Christiania brandvæsen - Oslo brannvesen, 1861-1961" fra s. 184: https://www.nb.no/items/e1c1367fb7c5a92274aa902ccb05da69?page=187

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette, Jan,

 

Ja, jeg kjenner til boken om Christiania brandvæsen. Jeg tok kontakt på chat med Aftenposten, og medarbeideren der fikk samme feil som oss. Hun lovet å rapportere feilen, men kunne ikke si noe om når den blir rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Tusen takk, Jan!

 

Dette stemmer godt, og spørsmålstegnet kan strykes  ☺️ - han var gift med madam Heftye.

 

Mange takk for opplysningen om artikkelen i Aftenposten! Men jeg har vanskeligheter med å finne den. Når jeg søker i Aftenpostens arkiv, får jeg opp at den skal stå på side 10 , 13.5.1950. Lenken (gå til side) går direkte til aftennummeret for 13.5., og det var bare på 8 sider. Morgennummeret er på 24 sider, men jeg ser ikke artikkelen der på side 10. Har du en overskrift på artikkelen, slik at det blir lettere å se den? Kan det være at det ble utgitt et ekstra "A-magasin" eller lignende på lørdagen, og at det er der artikkelen er?

 

Det fungerer på nb.no (hvis man har tilgang).

 

Artikkelen heter "Christiania-gutten har ordet. Femti års minner og navn" av overlege E. Onsum: Den er i noe som ser ut til å være et spesialbilag i forbindelse med Oslos 900-årsjubileum i 1950. 

 

Det som står om fru Heftye er dette:

 

.619539239_Skjermbilde2019-04-17kl_17_30_51.png.806e29689f213a4bb9452e2f9e706b47.png

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utklippet, Ola!

 

Ja, det ligger jo noen utgaver av Aftenposten på nb.no også, men hos meg står det 'Tilgang i norske bibliotek' på akkurat den utgaven av avisen. Andre treff fra 1923 og 1924 har 'Tilgang for alle', så de kan jeg lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.