Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei. 

Jeg lurer på om det finnes kilder som sier mer om drukningsulykker og forlis med mindre båter, spesielt fra 1800-tallet. 
I kirkebøkene for Lenvik i Troms finner jeg flere dødsfall med dødsårsak "Kuldseilede" og ofte "Ligene ikke funden". Ofte 2-3 som har druknet samtidig.
Det jeg er ute etter er å finne ut hvor de drukna. De dro både til Finnmarken og Lofoten på vinterfiske. 

Mvh Gøran 

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/233082-kilder-over-drukningsulykker/
Del på andre sider

Slike hendelser kan være etterforsket av politiet. Du vil i så fall kunne finne henvisninger til sakene i anmeldelsesjournaler etc, men hva som finnes av materiale vil nødvendigvis variere en del fra sted til sted. Du kan også se etter sjøforklaringer i ekstrarettsprotokollen til sorenskriverne. I tillegg kan du finne dødsfallene innmeldt til lensmann og sorenskriver i det aktuelle distriktet.

Noe sentralt register over drukningsulykker kjenner vi ikke til. Kanskje et søk i gamle aviser på nasjonalbibliotekets nettsider kan være til nytte? 

• 7 måneder senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.