Gå til innhold
Arkivverket

Oppgiven dødsårsag, barn, 1913

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

SATØ, Måsøy sokneprestkontor, H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1903-1914, s. 227
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050216040679

Måsøy sokneprestkontor, H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1903-1914, s. 227

Nr. 6, Johan Olaus Eriksen, øverst til venstre. dato under døde og begravede. fra øverst til venstre og ut høyre side. f. d. 14/8-1911, døde 25/4-1913. Kan jeg få hjelp til å tyde dødsårsaken under "oppgiven dødsårsag" og det som står under kolonnen ytterst til høyre under "anmerkninger" . På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wenche Falck Borgersen skrev:

SATØ, Måsøy sokneprestkontor, H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1903-1914, s. 227

Måsøy sokneprestkontor, H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1903-1914, s. 227

Nr. 6, Johan Olaus Eriksen, øverst til venstre. dato under døde og begravede. fra øverst til venstre og ut høyre side. f. d. 14/8-1911, døde 25/4-1913. Kan jeg få hjelp til å tyde dødsårsaken under "oppgiven dødsårsag" og det som står under kolonnen ytterst til høyre under "anmerkninger" . På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Dødsårsak:Bronchiet. 

Usikker på det som står bakerst. 

Med forbehold! 

Larsen. underrettet av meg 25/6 (paa opfordring av guttens far)

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

Dødsårsak: Bronchit
Lensm. underrettet av mig 25/6 (pa opfordring av guttens far). -

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Dødsårsak:Bronchiet. 

Usikker på det som står bakerst. 

Med forbehold! 

Larsen. underrettet av meg 25/6 (paa opfordring av guttens far)

Tusen  takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

, Jeg leser det slik:

Dødsårsak: Bronchit
Lensm. underrettet av mig 25/6 (pa opfordring av guttens far). -

Tusen takk ! 😊 Det var 13 barn hvor 6 av dem ikke levde opp, og et 3 mnd. gml. udøpt pigebarn  døde noen år tidligere,  på julaften i 1907 i Straumen Ibestad før de flyttet til  Ingøya/Måsøy i Finnmark, det var i grunnen ganske mange på Ibestad som ikke døpte barna før de var blitt mange mnd, ser det ut til. Det fjerde barnet, ble født i november 1908 og det femte i jan. 1910, før han lille som ble bare 20 mnd. gml, ble født i aug. 1911, og ser han døde bare 11 dager etter at søsteren Johanne ble født 14. april 1914. 7 barn vokste opp og den nesteldste var min morfar, som ble 62 år gml.  Tre døde samme dag de ble født og den aller yngste ble også bare 3 mnd, etter at de flyttet tilbake til Ibestad. Ganske overveldende  å ta innover seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wenche Falck Borgersen skrev:

Tusen takk ! 😊 Det var 13 barn hvor 6 av dem ikke levde opp, og et 3 mnd. gml. udøpt pigebarn  døde noen år tidligere,  på julaften i 1907 i Straumen Ibestad før de flyttet til  Ingøya/Måsøy i Finnmark, det var i grunnen ganske mange på Ibestad som ikke døpte barna før de var blitt mange mnd, ser det ut til. Det fjerde barnet, ble født i november 1908 og det femte i jan. 1910, før han lille som ble bare 20 mnd. gml, ble født i aug. 1911, og ser han døde bare 11 dager etter at søsteren Johanne ble født 14. april 1914. 7 barn vokste opp og den nesteldste var min morfar, som ble 62 år gml.  Tre døde samme dag de ble født og den aller yngste ble også bare 3 mnd, etter at de flyttet tilbake til Ibestad. Ganske overveldende  å ta innover seg. 

Intr. med at lensmannen ble underrettet av presten på oppfordring av faren, takker så mye for tydingen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.