Gå til innhold
Arkivverket

Arkiv #58999 - Inger Kristine Nielsdatter foreldre

Roy Ole L. Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Vet ikke om dette er lov - men vekker til live en gml. tråd fra arkivet #58999 - der en Rolf Kristoffersen etterspør foreldrene til Inger Kristine Nielsdatter f. 1805

Denne Inger Kristine Nielsdatter er min 2 x tipp oldemor - og her "butter det skikkelig" som vi sier på Toten 😄

Det jeg har er følgende:

Inger Christine Nielsdatter er døpt i Hedrum Kirke 22.09.1805 - hvor mor Olene Jacobsdatter (fra gården Åsildrød) døper sitt uekte barn, hvor barnefaderen er oppnevnt til å være Niels Christensen Møller fra Vestfossen.  https://media.digitalarkivet.no/view/8185/17 - barn nr. 97, hvor barnefaderens navn er Niels Christensen Møller i vestfossen. 

Denne Olene Jacobsdatter, altså da mor til Inger Christine. 

Hun døpes i Hedrum Kirke 03.02.1781, som datter av Jacob Sørensen Åsildrød og Elisabeth Maria Olsdatter fra Huseby. 

https://media.digitalarkivet.no/view/8234/167 - nederste pikebarn venstre side. De bor på gården Nouf så vidt jeg kan lese

Olena eller Olene gifter seg ikke noen gang etter hva jeg har funnet ut, men hun får flere barn og da av det uekte slaget (hun er skikkelig 2019)

- Elen Tonethe Sørensdatter 8/1-1813 i Hedrum, hvor barnefaderen er ungkarl & matros Søren Torstensen fra Gravdal i Ski sogn

- Jacob Nielsen 5/3-1815 i Vestfossen. Barnefaderen er her i uvishet ungkarl Niels Larsen

Men så til denne Niels Christensen Møller i Vestfossen - som har gitt meg masse hodebry. 

Jeg finner en Niels Møller FT-1801

Gift for 2.gang med Else Dorthea Albertsdt. Moldenhaven f. 1767 - d. 1803

Ved denne folketellingen har de boende hos seg 6 barn og jeg ser 3 tjenestefolk sammen med dem. 

Men før dette:

Niels Christensen fødes året 1752, sønn av Christen Simensen & Johanne Christophersdatter

https://media.digitalarkivet.no/view/8483/181 - barn nr. 93

Han gifter seg første gang med pigen Mari Nilsdatter f. 1755 - d. 24.01.1784

Her finer jeg følgende barn

- Martha 23.01.1781

- Christen 03.10.1783

- Mari 17.08.1777 (død før 1779)

- Mari 13.08.1779

Mari Nilsdatter faller bort 24.01.1784

Deretter gifter denne Niels Christensen Møller seg 01.11.1789 (her blir jeg forvirret)

- for myfamilysearch forteller at navnet til fruen er Else Dorothea Moldenhousen - som jeg også finner dem som ektefolk i FT-1801. 

Men kirkeboka - der står det Josefine Moldenhaven (??)

Men videre i kirkebøkene finner jeg 8 barn i perioden 1790-1803 av Niels Christensen og Else Moldenhaven. 

MEN - jeg finner også et uekte barn ved dåpen 02.06.1793 - Ingeborg. Her oppgis enkemand "men gift på ny" Niels Christensen Møller som far. 

Mor er her Birthe Knudsdatter. Far er oppnevnt å bo på Skalseie. 

Denne Else Dorthea Moldenhaven faller bort 25.08.1803, bare måneden etter deres siste barn Frederika Lovisa kommer til verden. 

SÅ - kommer denne Inger Christine (øverst i tråden) til verden, med Olene Jacobsdatter. Enkemann og møller Niels Christensen oppnevnt som far. 

Deretter har jeg ikke funnet stort før jeg ser at Niels Christensen faller bort i vestfossen 30.03.1843.

Skifte etter ham peker tilbake på barna født 1790--1803

https://media.digitalarkivet.no/view/23830/101

Ikke vet jeg om dette er en skikkelig feiltolkning av kildene, eller om det kan være denne Niels Christensen ?

Derfor hadde det vært moro å høre med Rolf Kristoffersen av tråden fra 2008 om han har det samme som meg her. ......eller om det er noen andre av dere som har noe om denne familien etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Litt usikker på hva du mente ved å sitere dette her Ann-Mary Engum  😄

Om det er hva som står i dåpsinnføringen?? 

"Inger Christine (døbt) 22.septb uægte: Pigen Olene Jacobsd: Nau af Hedrums P : som har været i Tiensten hos en Thore Danielsen i Vestfossen udi Eger Menighed, men under sit ophold paa Hunsrød i Haajords Annæx lod ovenmældte Barn døbe, og blev anmælt at være dette Barnets Fader Enkemand Niels Christensen Møller i fornævnte Vestfossen, fadd_ Anne Erichsd. Scheauf, Gunnil Laersd. Hunsrød, Ole Olsen ibi., Hans Mathisen Scheauf"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Roy Ole L. Jakobsen skrev:

Litt usikker på hva du mente ved å sitere dette her Ann-Mary Engum  😄

Om det er hva som står i dåpsinnføringen?? 

"Inger Christine (døbt) 22.septb uægte: Pigen Olene Jacobsd: Nau af Hedrums P : som har været i Tiensten hos en Thore Danielsen i Vestfossen udi Eger Menighed, men under sit ophold paa Hunsrød i Haajords Annæx lod ovenmældte Barn døbe, og blev anmælt at være dette Barnets Fader Enkemand Niels Christensen Møller i fornævnte Vestfossen, fadd_ Anne Erichsd. Scheauf, Gunnil Laersd. Hunsrød, Ole Olsen ibi., Hans Mathisen Scheauf"

Jeg har ikke sitert. 

Jeg syntes vet var greit å legge inn temaet du henviste til. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Jeg har ikke sitert. 

Jeg syntes vet var greit å legge inn temaet du henviste til. 

Beklager - det tenkte jeg jo selvfølgelig ikke på selv 😄😄 

Jeg bare henviste til nummeret. Takker og bukker for dette Ann-Mary Engum. 

Men en skikkelig nøtt dette syns jeg - altså hvem er barnefaren. Håper jo at det er en eller annen der ute som har forsket på samme familie 😄  Krøsser fingra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider