Gå til innhold
Arkivverket

HMK Olavs stab

Heidi Strand Myrvang
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har vært i kontakt med Sigrid Norrone Beck hos arkivet på Slottet, som henviste meg til dere i Riksarkivet (og Tor Bomann-Larsen, som henviste meg til Slottet), angående noen slektninger av en slektning av meg i Sitka, Alaska. Karen som hun heter har fått en historie fortalt om sin oldefars bror. Martinus Narum, fra Kolbu på Toten, utvandret til Amerika. Martinus bror (kanskje denne Johan, se under) skal ha jobbet som "security aid" for kongen (eller kronprins Olav).  Johan Narum reiste til USA i 1939, og var her i 60 dager, og skulle da besøke 24 stater. Vi lurer på om dere har et register for de som jobbet for Kongehuset på denne tiden?

Jeg fikk oppgitt et arkivnummer av Sigrid: S-4579 H.K.H Ktonprins Olavsstabsarkiv.

Her følger en oppsummering over fakta vi så langt har, som jeg har fått av Karen, litt enkelt oversatt til norsk:

Jeg tror jeg har skjønt familieforbindelsen til regjeringen. Johan Narums kone var Johanne Blilie. Hennes far var Mathias Larsen Blilie, og fra 1902-1907 var han ordfører i Vestre Toten. Han ble valgt til parlamentet i 1907 og ble gjenvalgt i 1910. Hans far, Lars Kristiansen Blilie, var også ordfører i Vestre Toten, fra 1866-1871. Lars var også i parlamentet, fra 1871 til ca 1886. Lars døde i 1892.

Så, historien er at Martinus` bror var sikkerhetsoffiser, og kona til Martinus' bror var også ansatt av kongen. Det passer derfor at "bror og brors kone" sannsynligvis kan ha vært Johan og Johanne. Det er det eneste som gir mening. Johannes far jobbet også som bonde mens han tjente til parlamentet. For meg er det fornuftig at Johanne og Johan ville ha hatt en direkte link til parlamentet, og dermed gi dem potensielt arbeid på dette området.

Hvis historien er sann, at de reiste med kronprins Olav og kronprinsesse Märtha i 1939: Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha reiste til en rekke stater i løpet av mai og juni (inkludert Nord-Dakota og Minnesota). Johan ankom New York den 27. april 1939. Han sier at han skal gjennomføre en tur i 24 stater på 60 dager. Han oppgir sin destinasjon som New York City ... som er merkelig. Hvis han bare skulle besøke sin familie, ville han oppgi Minnesota eller North Dakota som sin destinasjon. Kronprins Olav og kronprinsesse Märthas tur startet 1. mai 1939 og varte i juni ... så vidt jeg kan se. De to reiste ikke alltid sammen. Jeg er ikke sikker på om det er relevant, da.

Håper dere kan hjelpe oss å oppklare denne historien!

Med vennlig hilsen

Heidi Myrvang Nettum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i Arkivverket, men legger inn dette:

https://www.geni.com/people/Johan-Narum/6000000077338670841

Finner en ankomst 18 april 1939.

Johan Narum

New York Book Indexes to Passenger Lists, 1906-1942

Name: Johan Narum
Event Type: Immigration
Event Date: 1939
Event Place: New York, United States

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG2Q-Z1PY

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9NJ-9W9P?i=805&cc=2299396

----

Johan Narum

New York, New York Passenger and Crew Lists, 1909, 1925-1957

Name: Johan Narum
Event Type: Immigration
Event Date: 1939
Event Place: New York, New York, United States
Birth Year (Estimated): 1880
Birthplace: Norway
Ship Name: Oslofjord

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:24L3-NWM

Ankomst New York var 18 april 1939.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-95NZ-9QC?i=767&cc=1923888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, denne reisen har vi oversikt over og han besøker 24 stater på 60 dager. Så trenger å vite litt mer utover dette:)

Mvh Heidi

Endret av Heidi Strand Myrvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heidi Strand Myrvang skrev:

Hei,

Ja, denne reisen har vi oversikt over og han besøker 24 stater på 60 dager. Så trenger å vite litt mer utover dette:)

Mvh Heidi

3 timer siden, Heidi Strand Myrvang skrev:

Hei,

Jeg har vært i kontakt med Sigrid Norrone Beck hos arkivet på Slottet, som henviste meg til dere i Riksarkivet (og Tor Bomann-Larsen, som henviste meg til Slottet), angående noen slektninger av en slektning av meg i Sitka, Alaska. Karen som hun heter har fått en historie fortalt om sin oldefars bror. Martinus Narum, fra Kolbu på Toten, utvandret til Amerika. Martinus bror (kanskje denne Johan, se under) skal ha jobbet som "security aid" for kongen (eller kronprins Olav).  Johan Narum reiste til USA i 1939, og var her i 60 dager, og skulle da besøke 24 stater. Vi lurer på om dere har et register for de som jobbet for Kongehuset på denne tiden?

Jeg fikk oppgitt et arkivnummer av Sigrid: S-4579 H.K.H Ktonprins Olavsstabsarkiv.

Her følger en oppsummering over fakta vi så langt har, som jeg har fått av Karen, litt enkelt oversatt til norsk:

Jeg tror jeg har skjønt familieforbindelsen til regjeringen. Johan Narums kone var Johanne Blilie. Hennes far var Mathias Larsen Blilie, og fra 1902-1907 var han ordfører i Vestre Toten. Han ble valgt til parlamentet i 1907 og ble gjenvalgt i 1910. Hans far, Lars Kristiansen Blilie, var også ordfører i Vestre Toten, fra 1866-1871. Lars var også i parlamentet, fra 1871 til ca 1886. Lars døde i 1892.

Så, historien er at Martinus` bror var sikkerhetsoffiser, og kona til Martinus' bror var også ansatt av kongen. Det passer derfor at "bror og brors kone" sannsynligvis kan ha vært Johan og Johanne. Det er det eneste som gir mening. Johannes far jobbet også som bonde mens han tjente til parlamentet. For meg er det fornuftig at Johanne og Johan ville ha hatt en direkte link til parlamentet, og dermed gi dem potensielt arbeid på dette området.

Hvis historien er sann, at de reiste med kronprins Olav og kronprinsesse Märtha i 1939: Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha reiste til en rekke stater i løpet av mai og juni (inkludert Nord-Dakota og Minnesota). Johan ankom New York den 27. april 1939. Han sier at han skal gjennomføre en tur i 24 stater på 60 dager. Han oppgir sin destinasjon som New York City ... som er merkelig. Hvis han bare skulle besøke sin familie, ville han oppgi Minnesota eller North Dakota som sin destinasjon. Kronprins Olav og kronprinsesse Märthas tur startet 1. mai 1939 og varte i juni ... så vidt jeg kan se. De to reiste ikke alltid sammen. Jeg er ikke sikker på om det er relevant, da.

Håper dere kan hjelpe oss å oppklare denne historien!

Med vennlig hilsen

Heidi Myrvang Nettum

La det inn fordi du oppga en annen ankomstdato enn det jeg fant. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Finner en ankomst 18 april 1939.

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Seilte fra Oslo 18.april.

cd71bf4793dbbaa0b550a48a2367b633.png

Ankomsten var 27. april.

8721cc47ba862ac99853e2b316cdee63.png

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leste jeg nok litt for fort, Egil.

Kan jo legge inn dette også:

Han som reiste sammen med Johan Narum og forteller denne historien i "Valdres" var hotelleier Helge Johnsen Opdal, og han står som nr 11 på samme skipslista som Johan Narum. 

(søkte meg fremover i reisebrevet,men blir for mye å legge inn all teksten)

Screenshot_20190603_145906.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heidi Strand Myrvang skrev:

Martinus bror (kanskje denne Johan, se under) skal ha jobbet som "security aid" for kongen (eller kronprins Olav).

Johan Narum står med yrke "merchant" - kjøpmann - så det er vel liten grunn til å tro at han var "security aid".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående reisebrevet;

Ser ut til at det sto i "Valdres" både 22.06.1939 og 29.06.1939.

Tar med 3 klipp fra reisebrevet:

Screenshot_20190603_162042.jpg

Screenshot_20190603_163041.jpg

Screenshot_20190603_162010.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Hei!

Det dukket opp så mye i går for meg så jeg har ikke rukket å lese, må bare takk så lenge:)

Heidi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 14.12, Ann-Mary Engum skrev:

På 3.6.2019 den 15.41, Egil Johannessen skrev:

Johan Narum står med yrke "merchant" - kjøpmann - så det er vel liten grunn til å tro at han var "security aid".

Ja, vi har sett det, men vi vet at hans kone har vært på slottsball. Hennes far satt på Stortinget, så de har hatt noen forbindelser med Kongehuset.

Endret av Heidi Strand Myrvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt i de avisartiklene (reisebrevene), så ser det ut til at både Helge Opdal og Johan Narum var med på samme skip i 1939 som Kronprinsparet, Oslofjord, legger ved passasjerlista. Dette finner jeg også igjen når jeg søker og leter på Ancestry. Turen de var på var arrangert av Bennet reisebyrå og det kan tyde på at de reiste på samme skip for å se verdensutstillingen i New York. De artiklene var jo veldig fine og informative så jeg skal studere dem litt nærmere - har bare skumlest dem:) 

Kronprins Olav.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 11.03, Heidi Strand Myrvang skrev:

S-4579https://www.archivesportaleurope.net/no/ead-display/-/ead/pl/aicode/NO---/type/fa/id/no-a1450-01000000006705
Kronprins Olavs stabs arkiv
1945 - 1957

Da får vi håpe Riksarkivet kan svare på ditt spørsmål:

På 3.6.2019 den 11.03, Heidi Strand Myrvang skrev:

Vi lurer på om dere har et register for de som jobbet for Kongehuset på denne tiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider