Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I et tidsskrift har jeg funnet følgende sitat:

I «Journal over Ringerige og Hadelands Proustie … 1733» (nå i Norderhov sokneprestarkiv), finnes bl.a. noen opptegnelser vedrørende Nes prestegjeld i Hallingdal. Opptegnelsene er skrevet av sokneprest Andreas Boysen, som igjen hadde som kilde noen prestehistoriske opptegnelser på latin ved sokneperest Christian Bloch, 1691. Blochs originalmanuskript finnes i Universitetsbiblioteket.

Hvor finnes dette manuskriptet av Andreas Boysen?

Endret av Ole Arild Vesthagen

Du skriver at det skal være i Norderhov sokneprestarkiv. De har avlevert til Statsarkivet i Kongsberg. Katalog på Arkivportalen:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001367245

Den oppgitt linken fører til Kystdirektoratet ..........

Men jeg har funnet Norderhov sokneprestarkiv i Arkivportalen. Det finnes ikke noe om dette manuskriptet der. 

Det ville vært fint om Statsarkivet Kongsberg kunne bekrefte om dette manuskriptet finnes der eller ikke. Slik at jeg ikke risikerer å ta en dag fri fra jobben og reise til Kongsberg uten å finne noe.

Beklager feil lenke, har nok blanda sammen sakene her. Fint du fant fram likevel! For å avklare om de har det på Kongsberg i forhold til lesesalsbesøk kan du kontakte lesesalen deres direkte via denne adressa: lesesal.kongsberg@arkivverket.no

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.