Gå til innhold
Arkivverket

Absalon Andreas Olsen Standal og Nikoline Larsdatter Grimeland

Eli Tyvold
 Del

Recommended Posts

Absalon Andreas Olsen

1801-1854

Absalon var gift to gonger. Han gifta seg første gong den 16.7.1837 med Nikoline Larsdatter Grimeland. Absalon gifter seg på nytt med Oline Olsdatter men uvisst kva årstal. Absalon Andreas Olsen døde den 17.4.1854 i Øvre Standal med en oppgitt alder på 53 år.

Ved folketellingen 1865 er Oline Olsdatter 65 år gamma på bruket, oppgitt som husmoder, gardbruker og selveier.

Eg finn ikkje Nikoline Larsdatter død. Ikkje noko nytt giftermål for Absalon heller.

Nå har ein tanke slått meg om at Nikoline Larsdatter har blitt til (nik)Oline Olsdatter og at det er den samme, men sjølvsagt ikkje sikker.

Nokon som har vore borti denne familien før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør oppgi hvor i landet personene befinner seg. Jeg fant vielsen på FamilySearch og den var i Kinn.

Absalon Olsen

Norway Marriages, 1660-1926

birth:
1802

marriage:
16 July 1837
Kinn, Sogn Og Fjordane, Norway
father:
Ole
spouse:
Nikoline Larsdr
other:
Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Eli Tyvold skrev:

Absalon Andreas Olsen

1801-1854

Absalon var gift to gonger. Han gifta seg første gong den 16.7.1837 med Nikoline Larsdatter Grimeland. Absalon gifter seg på nytt med Oline Olsdatter men uvisst kva årstal. Absalon Andreas Olsen døde den 17.4.1854 i Øvre Standal med en oppgitt alder på 53 år.

Ved folketellingen 1865 er Oline Olsdatter 65 år gamma på bruket, oppgitt som husmoder, gardbruker og selveier.

Eg finn ikkje Nikoline Larsdatter død. Ikkje noko nytt giftermål for Absalon heller.

Nå har ein tanke slått meg om at Nikoline Larsdatter har blitt til (nik)Oline Olsdatter og at det er den samme, men sjølvsagt ikkje sikker.

Nokon som har vore borti denne familien før?

4 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

En bør oppgi hvor i landet personene befinner seg. Jeg fant vielsen på FamilySearch og den var i Kinn.

Absalon Olsen

Norway Marriages, 1660-1926

birth:
1802

marriage:
16 July 1837
Kinn, Sogn Og Fjordane, Norway
father:
Ole
spouse:
Nikoline Larsdr
other:
Lars

Nr 24

https://media.digitalarkivet.no/view/11535/57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at hun er Absalon's enke. 

Digitalarkivet1865-telling for 1437 Kinn

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift
629 9 419 Vaagene og Standal Svanø Kinn Øvrestandal 377 1
  Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Merknad (person) Hestar Stort kveg Får Geit Svin Havre Poteter
4260 20 1 Oline Olsd. Husmoder Gaardbruger Selveier e 65 k Førde Prgj. Absalons Enke 1 10 12 3 1 3 3 fglass.gif
4261 21   Lars Anders.   Forpagter af Gaarden g 30 m Kinn Prgj.               fglass.gif
4262 22   Katrine Andersd. hans Kone   g 31 k Kinn Prgj.               fglass.gif
4263 23   Anders Lars. deres Søn   ug 5 m Kinn Prgj.               fglass.gif
4264 24   Mads Henrik Lars. deres Søn   ug 2 m Kinn Prgj.               fglass.gif
4265 25   Bertel Ols.   Tjenestedreng g 65 m Førde Prgj.               fglass.gif
4266 26   Martines Bertels.   Tjenestedreng ug 16 m Førde Prgj.               fglass.gif
4267 27   Berte Olsd.   Tjenestepige ug 23 k Førde Prgj.               fglass.gif
4268 28 1 Johannes Anders. Logerende Daglønner ug 27 m Førde Prgj.               fglass.gif
4269 29 1 Brite Olsd. logerende   g 55 k Førde Prgj.               fglass.gif
Digitalarkivet 2019. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 3/17/2000. Talet på oppslag: 0 (0 i dag) WebCens © Jan Oldervoll 1998-2019
-Framsida | -English | -Kontakt | Gammel debatt | -Ny debatt | Ordlista | -Nyttige lenker | Hjelp | -Hjelp til nye sider

Sidan 23.1 1998: 121.630.442 sider. I dag: 3349.

Søketid: 0,14 sekund. 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61437&gardpostnr=629&personpostnr=4260&merk=4260#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette stemmer 

Står her at Oline Olsdotter er Absalons enke. 

Det er bare det at eg ikkje finner Nikline Larsdatter død ei heller nytt giftemål for Absalon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør finne dødsfallet til Absalon i dødsfallsprotokollen. .

Dødsfallsprotokollen kan inneholde opplysninger om ektefellen. 

Ser nå at det ikke er dødsfallsprotokollen tilgjengelig for Kinn. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finn dødsfallet hennes mellom 1865 og 1875.

Kan være greit å se hva som står ved død.

• Tellingsår: 1875
  • Kommune: Kinn
  • Kommunenummer: 1437
  • Navn på bosted: Øvre Standal

Antall personer registrert på bostedet: 5. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Lars Andersen hf e Jordbruger S 1834 Svanø S. Kinn  
  Anders Larsen s     1861 Svanø S. Kinn  
  Mads H. Larsen s     1864 Svanø S. Kinn  
  Anne Larsdtr. d     1867 Svanø S. Kinn  
  Andrea Henriksdtr. Tjenestep. ug Styrer Huset 1855 Nøstdal S. Førde  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1437&kenr=010&bnr=0031&lnr=00

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er dette.

Absalon var gift med Nikoline Larsdatter i 1837. Denne vielsen finner eg i kyrkjeboka for kinn.

Absalon dør i 1854. 

Ved folketellinga i 1865 står Oline Olsdatter oppført som Absalons enke.

Det betyr at Nikoline Larsdatter må ha dødd før 1854 (men eg finner ikkje henne død)

Så må Absalon ha gifta seg med Oline Olsdatter før 1854 - men eg finner ikkje noko giftemål.

Så står det i ei slektsbok at den neste eigeren av bruket kjøpte deler av bruket av ei enke Nikoline Larsdatter i 1867 (og resten av bruket i 1878) Eg har ingen gamle papirer pådette. 

Eg har defor følgende hypotese. Nikoline har bare kalla seg (nik)OLINE og så er det blitt feilinnlagt olsdatter i FT1865. Absalon hette Olsen (så kanskje derfor)

Eg finn ikkje nokon kvinne død i kinn etter dette som kan passe med (nik)Oline Larsdatter ellerOlsdatter for den saks skyld. 

Eg lurer på om ho kan ha flytta frå Standalen etter at ho solgte eigedommen.

Kva de tenkjer om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikoline var fra Grimeland i Førde. Og i 1865 tellingen står det om Oline at hun var 65 år gammel og fra Førde. Det spørs om ikke du har rett Eli at dette er samme person.

Nikoline/Oline må trolig ha dødd mellom 1865 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne Nikoline døpt i Førde 1795, datter av Lars Olsen Grimeland:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003664706

Her er Nikoline med foreldre og søsken på Grimeland i 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058404001042

Her er skiftet etter Lars Olsen i 1805:

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 15 (1779-1806), Skifteprotokollside, Side 519b-520a
https://media.digitalarkivet.no/view/11407/384

Da Nikoline giftet seg i 1837 var oppgitt alder 39 år, født (beregnet) 1798. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eli Tyvold skrev:

Så står det i ei slektsbok at den neste eigeren av bruket kjøpte deler av bruket av ei enke Nikoline Larsdatter i 1867 

Sogn og Fjordane fylke, Eikefjord, Bru i Sunnfjord, Panteregister nr. II.A.g.7 (1884-1957), Realregisterside, Side 187
https://media.digitalarkivet.no/view/12077/189

Standal Øvre .jpg

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Pantebok nr. II.B.18b (1867-1869), Pantebokside, Side 296 - høyre side: 
https://media.digitalarkivet.no/view/11880/12

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Pantebok nr. II.B.26 (1892-1894), Pantebokside, Side 408 - høyre side: 
https://media.digitalarkivet.no/view/11892/409

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - eg har ikkje fått sett so mykje på det enda.

Eg har vært så opptatt av Salmøy. Legg ut noko eg har skrive om ho under den tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...