Gå til innhold
Arkivverket

Tjener "Ole Endresen" på "Markhus", "Hyllestad/ S.&Fj." hvem var han?

Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

Hei!

En "Ole tjener på Markhus" er oppfört som far til "Mathias" döpt 1 jan. 1792 og mor er "Mari Henricsdtr." tjener på samme sted, dåpen h. side nr. 2 : https://www.digitalarkivet.no/kb20070319630430

Jeg tror det kan vere den samme "Ole" 50 år som blev far som er her som tjener på "Markhus" i FT 1801 "Askvoll, det samme er mora "Mari" 41 år og sönnen "Mathias" : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058400002280

Jeg kan ikke plassere denne "Ole Endresen" ellers til noen sted i "Hyllestad" eller i andre närliggende områder, så hvem var han mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg en kandidat som "Endre" på gnr. 77 "Hyllestad" som skulle kunne vere far til "Ole" födt +/- 1751. "Endre Hansen" (1715 -1777?) gift 1751 med "Anne Michelsdtr.", bare en datter "Janniche" (1753-1753) er nevnt, men det er definitivt plass for en sönn "Ole" der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og nye muligheter, så jeg löfter opp denne nötten igjen med nye friske öyner 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en gamal ungkarl "Ole Endresen ??" död 19 nov. 1818 og gravlagd  i Hyllestad" ubekjent 75 år, v. side : https://www.digitalarkivet.no/kb20070319630593

I flg. alderen så skal han vere födt år 1743 og ikke 1750 som det står i FT 1801, men ikke umulig att det er samme person likevel mener jeg, da de begge er ungkarer.

Er han virkelig oppfört med "Lien" etter namnet i kirkeboken som her under??

60159 1413 19/11 1818 m (Ole Endres. Lien) u 1743 0 Gamal ungkarl. Gravlagt ved Hyllestad kyrkje.

Kyrkjebok, gravlagde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Svenn Ruskedal skrev:

Er han virkelig oppfört med "Lien" etter namnet i kirkeboken som her under??

Nei, "Lien" kan eg ikkje sjå står noen plass. Derimot lurer eg på om det står "sted" etter "Endresen", og at streken frå d'en oppover peiker mot Markhuus over, altså som eit repetisjonsteikn = "samme sted". Samanlikn "sted" brukt andre plassar på same side på same måte.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS.

19 minutter siden, Svenn Ruskedal skrev:

ubekjent

for ordens skuld: mrk at det er dødsårsaka ("Sygdom") som er ubekjent.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Svenn Ruskedal skrev:

"Ole Endresen ??" död 19 nov. 1818

12 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Derimot lurer eg på om det står "sted" etter "Endresen", og at streken frå d'en oppover peiker mot Markhuus over

Tror det står ibd., men det stemmerr uansett at det peiker mot Markhuus.

Ellers er vel datoen 14. nov. og det er begravelse-/jordfestingsdato og ikkje dødsdato...?

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samledatabasane frå Sogn og Fjordane er ofte dåpsdato frå kronologiske lister/eldre kyrkjebøker ført som fødselsdato og gravferds-/jordfestingsdato ført som dødsdato. Det er datoane for dei kyrkjelege hendingane som er oppført om ikkje anna er nemnt. Skal ein bruke desse databasane er dette noko som ein må merke seg, alt for mange slektstre på nettet inneheld slike feil ukritisk kopiert frå desse databasane.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider