Gå til innhold
Arkivverket

Vielse. Hvor? Nord-Fron?

Kolbjorn Sveen
 Del

Recommended Posts

Kristian Olsen f. ca 1821 Ringsaker g.m. Mari Knudsdatter  f. ca 1827 Kleiven. Fron Den eneste informasjonen jeg har om dem er fra ft 1875 i Ringsaker. Jeg er også helt blank på Christian Olsen, men den kan vi heller komme tilbake til om jeg er like blank etter å ha sett opplysningene som gis ved vielsen. Jeg kjenner ikke Fron, så jeg trenger hjelp!

Ft 1875:
http://da3.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70412&gardpostnr=703&merk=703#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om vielsen el løst. Christian var 47 år da han giftet seg. Muligens står det enkemann. Litt usikker på det og ordet bak enkemann trenger jeg vel også hjelp til.

Vielsen på Sødorp:

SAH, Nord-Fron prestekontor, Ministerialbok nr. 2, 1865-1883, s. 347
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070115640260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Spørsmålet om vielsen el løst. Christian var 47 år da han giftet seg. Muligens står det enkemann. Litt usikker på det og ordet bak enkemann trenger jeg vel også hjelp til.

Vielsen på Sødorp:

SAH, Nord-Fron prestekontor, Ministerialbok nr. 2, 1865-1883, s. 347
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070115640260

Kolbjørn,

Spørsmål om tyding bør legges i tydeforumet.

Sette likefullt inn et forslag til transkripsjon av den aktuelle innførselen:

«13 | 23 Juni | Enkem. Skrædder Christian Olsen / Pige hsd Mari Knudsdatter – | Smarløkeneie i Ringsager / Ost Kjyrmand? | 47 /40 | Ole Gundersen | Knud Pedersen | David Myren/ Ole Tamburstuen | 12 Mai 19 do. 26 do. | Do | # | brudg. vac / bruden n. K. | " | Det foreg. Ægteskab opløst ved Konens Død. Jntet Skifte uform. Husmadsf.»

Kjenner ikke lokale stedsnavn, så her må andre få komme med korrektur.

Mvh Are 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet disse barna, men det er unøyaktige registreringer:

Barn:

Eline Kristiansdatter f. 1863. I hvertfall uekte?

Matea Kristiansdatter f. ca 1867 Uekte?

Andreas Kristiansen f. 13/1 1867  Kleiven av Toksen, Nord-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eline Christiansdatter f. 25.12 1863 Uekte Klodstuen u Skaaden. det var ifølge transkribering hans 2 hennes 3 .leiermaal

Mathea og Andreas  tvillinger f, 13.01.1867 Uekte    hans 3 og hennes 4 leiermaal.  Familien flytter og bor på Tranberg (172b) i Ringsaker 1875.

Men: Christian OLsen f. 14.03 dpt. 16.03.1820 Lille Røhrseie av Ole Gundersen og Siri Johannesdatter.
Christin gift 1) 18.11.1846 i Ringsaker med Agnete Knudsdatter 21.
Barn: Syverine 20,01.1847 Store Thorsætereie, Karen 22.081849 Ulveneie og OLe 16.09.1852 Listfjeld.

HVordan det gikk med barneflokken har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassnavnet til Mari Knudsdtr ved vielsen er skrevet Kjyruvaet, noe som ligger nokså nært dialektuttalen av stedet den dag i dag, normalformen av stedsnavnet er Tjærevadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mari f. 26.11.1826 Kyruvaet og d.øpt 1912.1826 Sødorp an Knud Pedersen og Elie Johnsdatetr. Vet ikke helt hva Kolbjørn Sveen ønsker men de 3 uekte barna fra Nord Fron  Eline, Andreas og Mathea er gift i Ringsaker.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mer trenger du å vite om denne familien? Mari hadde 5 søsken. Christian Olsen hadde 3 søsken, Fødestedet til Christian var ikke Smarløkeneie som det står i kirkeboka ved ekteskapet i NOrd Fron men Lille Røhrseie, To brødre var f. på Skarløkeneie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider