Gå til innhold
Arkivverket

Salg af gamle familieeiendeler - normalt idag?

Bjarne Rosenstrøm
 Del

Recommended Posts

Sitter og surfer på ebay efter norske objekter og støter stadig på gamle norske familiebibler som selges fra USA. De fleste er indskrevet med navn på eiere og oversikter over familie. Jeg småirriterer mig over at slikt ikke bevares indad i familien. Tar ikke folk vare på gamle familieeiendeler lenger? Jeg er kanskje gammeldags i tankegangen, men jeg kunde aldri tenkt mig å skilles ad med slike gjenstander. 

1.jpg

2.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist hvis slike ting går ut av slekten, og noen ønsker å bevare dem. Men det kan være mange grunner til at nedarvede gjenstander selges. I noen tilfeller har familiegrenen dødd ut. I andre tilfeller er det ikke sikkert familien er interessert nok. Plasshensyn er ikke uvesentlig, særlig ikke i USA hvor trenden med små boliger av økonomiske hensyn er kommet mye lenger enn her - også vil naturligvis en bibel på et fremmed språk i gotisk skrift ha liten praktisk nytte. Og selvom de lar familiebibelen gå, vet vi jo ikke hva de har beholdt.

Som mottager av gjenstander fra to nesten fulle dødsbo, etter å ha flyttet til et hus som er 100 kvadratmeter mindre enn det forrige, vet jeg at man kan ikke beholde alt. Faktisk ville ikke en familiebibel være min høyeste prioritet, fordi navnene og datoene er kjent fra andre steder - og Bibelen vet jeg jo hva står i! Dagbøker, memoarer, håndskrevne oppskriftssamlinger, fotografier, private brev og kort, kunst, håndarbeid, bruksgjenstander og møbler laget av familiemedlemmer, eller som har vært eid av familiemedlemmer og det hefter historier eller minner ved er viktigere for meg. En del er havnet på museum, men de må også velge ut hva de tar vare på. 

Endret av Inger Hohler
stavefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.