GĂ„ til innhold
Arkivverket

Husmannsslekter i Romedal og omegn - utfordringer og metoder (tidl. Husmannen Tron Tronsen ...)

Per Reidar Christiansen

Recommended Posts

Husmannen Tron Tronsen, fÞdt 1787 i Romedal og dÞd 1831 i den samme bygda, er en av mine forfedre. Tron (eller Trond) bor pÄ Frenningseie ifbm. at han 21.1 1814 gifter seg med Anne Hansdatter fra Melby. Sammen fÄr de barna Hans, f 14.1 1815, Tolline, f 11.9 1817, Engebret, f 15.4 1820, Kristian, f 28.9 1822, Dyre, f 15.8 1825 og Petter, f 4.3 1831.

Trons foreldre, Tron Tronsen (ca 1762–1829) og Eli Persdatter (ca 1752–1825), var i likhet med sĂžnnen bosatt pĂ„ flere husmannsplasser i Romedal.

Slektskretsen ble i oktober 2012 gjenstand for oppmerksomhet i et annet slektsforum:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=535418&sid=84e8c05554b91366f10bb79440f78ce6

Denne debatten ebbet ut i lÞpet av noen dager, med Tron d.e. og Eli som en forelÞpig forskningsmessig endestasjon. Kanskje ikke sÄ rart, tatt i betraktning kildesituasjonen i Romedal, hvor kirkebÞkene fÞrst er bevart fra 1785.

Jeg vil, nÄr jeg innimellom har tid, presentere nye kildefunn som kan bidra til Ä ta oss et par generasjoner bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Null svar og null visninger, dette ser jo riktig sĂ„ lovende ut 😂

Med tanke pÄ de mange som sliter med Ä finne husmannsrÞtter i Romedal, burde jeg kanskje valgt en mer generell tittel. Har nemlig ambisjoner om Ä vise metoder som kan vÊre til hjelp for flere enn Tron Tronsens etterkommere.

Utgangspunktet for denne trÄden er altsÄ en husmann fÞdt flere tiÄr fÞr de eldste bevarte kirke- og klokkerbÞkene i Romedal. Skal vi tro aldersangivelsen i ft. 1801, ble Tron d. e. Tronsen fÞdt ca 1762. Ved begravelsen i 1829 oppgis alderen for Þvrig til 70 Är, noe som skulle tilsi at fÞdselen fant sted i 1759, altsÄ 40 Är fÞr kirkebÞkenes dÄplister starter eller 26 Är fÞr tilsvarende oversikter i klokkerbÞkene. Hva gjÞr sÄ en utÄlmodig slektsforsker?

NÄr husmannsslekter knapt nok er beskrevet i RomedalsbÞkene, er det fristende Ä gi opp og heller prioritere andre aner. Det blir heller ikke bedre av at husmennene og deres familier er underrepresentert i skiftematerialet. Forrige gang jeg jobbet med mine forfedre i Romedal (i mikrofilmens glansdager), gikk jeg elegant videre til andre og mer kildevennlige strÞk. Takket vÊre sÞkemulighetene i Digitalarkivet har jeg denne gangen dykket dypere ned i materien.

Det fÞrste jeg gjorde, var Ä ta en ny gjennomgang av dÄpsinnfÞrslene til Tron og Elis fire kjente barn. 

– Da Tron Tronsen og Eli Pedersdatter Harstad 25.9 1785 dĂžper sin fĂžrstefĂždte, sĂžnnen Peder, er Anders Olsen Slagsvold og forloveren Lars Andersen Berg faddere til barnet, sammen med Per Andersen Harstad, Kari Jonsdatter Slagsvold og Johanne Kristensdatter LĂžkenstuen. Peder Tronsen begraves for Ăžvrig 1.3 1787, i en alder av 1 Ă„r. Familien holder da til pĂ„ Slagsvoldstuen.

– Ved dĂ„pen til sĂžnnen Tron 1.5 1787 bor Tron Tronsen og Eli Pedersdtr pĂ„ Bergst. (Bergstuen). Fadderne er Anders Nilsen Hornemoen, Anders TĂ„lesen (Tollevsen) Harstad, Ole Olsen Slagsvold, Margrete Mattisdatter Slagsvold og Johanne Jakobsdatter Bakkestuen.

–Samme bosted 8.10 1790, ifbm. datteren Pernilles dĂ„p. Fadderne er ogsĂ„ denne gang Anders Tollevsen (nĂ„) Berg og Margrete Cumandsdtr (feil for Mattisdtr) Harstadstuen. Øvrige faddere er Anders Tostensen Harstadstuen, Berte Larsdtr Berg og Ingeborg Kristensdtr LĂžken. Pernille dĂžr tidlig og begraves 19.12 samme Ă„r.

– NĂ„r datteren Dorte dĂžpes 27.2 1793, bor Tron og Eli i Harstadstuen. Fadderne er Johannes Tollevsen Harstad, Froder Larssen Gaustad, Mari Olsdatter Harstad, Berte Larsdatter Berg og Anne JĂžrgensdatter Harstad. I folketellingen 1801 er hun feilaktig oppfĂžrt som Marte Tronsdatter. Dorte Trondsdatter dĂžr i Frenningstuen, i en alder av bare Ă„tte Ă„r og noen uker. Hun begraves 9.12 1801.

Tilsynelatende var ingen av fadderne slektninger av Tron, sÄ jeg skiftet innfallsmetode. Hva om Tron og/eller Eli kunne gjenfinnes som faddere, og sÄgÄr for slektninger? Det mest interessant jeg fant, var at Tron Tronsen Harstadstuen 19.10 1792 stod oppfÞrt som fadder for et av barna til Johannes Tronsen Harstadstuen. Kunne Johannes vÊre en bror?

Johannes Tronsen Harstadeie giftet seg 30.9 1785 med Margrete Mattisdatter Berg. I 1801 finner vi Johannes Tronsen og kona Margrete «Camansdatter» (feil for Mattisdatter) pÄ Slagsvold ÞdegÄrd. De er begge i deres fÞrste ekteskap. Alderen til Johannes, som er skomaker og husmann med jord, oppgis til 44 Är (f ca 1757), mens barna Tron og Kirstine er h.h.vis 14 og 6 Är.

Kjennskapet til konas navn (inkludert det mystiske feilaktige farsnavnet) gjÞr at vi gjenkjenner henne som den Margrete Mattisdatter Slagsvold som 1.5  1787 er en av fadderne til Tron d. y. Tronsen og den Margrete Cumandsdtr (feil for Mattisdtr) Harstadstuen som 8.10 1790 er fadder for Pernille Tronsdatter.

Gjensidige fadderskap kan bety at de involverte var i slekt med hverandre, men det behÞver ikke vÊre tilfelle. Naboer ble ofte flittig benyttet som faddere, sÄ de fÄ holdepunktene vi har er definitivt ikke nok til Ä slÄ fast at de jevnaldrende herrene Tron og Johannes var brÞdre. Mistanken om at de var brÞdre, vokste dog da jeg tok et nytt blikk pÄ folketellingen i 1801 (fortsettelse fÞlger ...)

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AngÄende 0 visninger sÄ ser det ut til Ä gjelde alle temaer som er opprettet de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hadde en viss anelse om det Ann-Mary, men ble fristet til Ă„ spisse budskapet litt.

Folketellingen i 1801 viser at Tron Tronsen, 39 Är, og kona Eli Pedersdatter, 48 Är, er en av flere familier pÄ vestre LÞken i Romedal. Ekteparet er begge i fÞrste ekteskap og har barna Tron Tronsen, 14 Är, og "Marte" (feil for Dorte!) Tronsdatter, 8 Är, samt den gamle «innersten» Dorte Johannesdatter, 84 Är, enke etter fÞrste ekteskap.

Dorte Johannesdatter hadde altsÄ husly hos familien, noe som normalt skulle tilsi et nÊrt slektskap mellom henne og ekteparet som huset henne. Den gamle enken skal trolig identifiseres med den «Dorthe Johansd.» som i ekstraskatten for 1764 er oppfÞrt som kona til Tron JonassÞn pÄ Þstre LÞken. Som "husfolk" (et mer kjÞnnsnÞytralt ord enn husmenn var altsÄ i bruk pÄ midten av 1700-tallet ...) tilhÞrte de samme sosiale sjikt som Tron Tronsen og mange av hans sambygdinger.

Det angivelige 70-Ärige legslemmet Dorte Johannesdatter begraves relativt kort tid etter folketellingen, men hun rakk likevel Ä skifte bosted fÞr livet ebbet ut. Ved begravelsen 15.11 1801, angis nemlig Frenningstuen som hennes siste tilholdssted. Mindre enn én mÄned senere gravlegges sÄ ÄtteÄringen Dorte Tronsdatter, ogsÄ hun med Frenningstuen som adresse. Siden sistnevnte kan belegges som datter av Tron Tronsen og Eli Pedersdatter, kan vi slutte at ogsÄ den eldste Dorte fulgte familien fra vestre LÞken og til Frenningstuen. Det indikerer i sterkere grad at hun var et familiemedlem som ble forsÞrget og derfor mÄtte fÞlge med pÄ flyttelasset.

Familien ser for Ăžvrig ut til Ă„ ha tatt et noe lengre opphold i Frenningstuen enn hva de gjorde pĂ„ andre husmannsplasser. Ved konfirmasjon til Tron d. y. Tronsen 10.10 1803, bor de fortsatt her. Og da Tron d. y. gifter seg i 1814, lokaliserer presten ham til Frenningseie. I intervallet imellom ser foreldrene ut til Ă„ ha prĂžvd et opphold pĂ„ Slagsvold. Tron Tronsen nevnes 1806–1808 som husmann her, men fra 1809 har en Ole Halvorsen overtatt.

Hypotesen om at Dorte Johannesdatter var mor til Tron Tronsen kan forelÞpig ikke bevises, men vi har altsÄ flere indikasjoner som passer inn i et stÞrre bilde. Ved bruk av folketellingen 1801 fant vi en familie bestÄende av tre generasjoner, hvorav den eldste kunne identifiseres i ekstraskatten for 1764, dertil med en ektemann ved navn Tron. Dersom Tron Tronsen og Johannes Tronsen var brÞdre, noe gjensidige fadderskap tyder pÄ, skjÞnner vi ogsÄ hvem Johannes var oppkalt etter.

Med de kildene vi har til rÄdighet synes dette Ä vÊre den mest plausible hypotesen sÄ langt.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Selv om jeg ikke har funnet tilstrekkelig med bevis, fÞler jeg at jeg har gjort et aldri sÄ lite gjennombrudd med mine husfolk i Romedal. Mangelen pÄ kilder gjÞr det tidkrevende og komplisert Ä avdekke slektsforhold til husmannsslekter i Romedal, men det er ingen umulig oppgave. Vet ikke om noen allerede jobber systematisk med de mest relevante kildene, med tanke om Ä rekonstruere befolkningen fÞr kirkebÞkene tar til. Hvis dette allerede gjÞres eller dersom noen har tenkt pÄ dette som en passende utfordring, mener jeg fÞlgende kilder er essensielle og bÞr prioriteres:

1. Ekstraskattene 1763–1764. Skannede versjoner er tilgjengelige i DA, men disse kildene bþr transkriberes og samles i en database sammen med kildene nevnt under.
  2. KirkebÞkenes innfÞrsler om dÞde og begravede fra 1785 og frem til 1801, hvor folketellingen tar opp befolkningen. Det er ikke nÞdvendig Ä ta med barn under 15 Är, da disse uansett skal vÊre fanget opp av klokkerbÞkenes dÄpslister. Det store flertallet av menneskene som ble begravd i Romedal, levde hele eller mesteparten av livet sitt i denne bygda. En 51-Äring som begraves i 1789 vil f.eks vÊre fÞdt omkring 1738. De vil dermed trolig kunne gjenfinnes i ekstraskattene et kvart Ärhundre senere.
  3. TingbÞkene, eller referater av dem. Svein-Erik Ødegaard har tipset meg om at Stange Historielag sitter med arkivet etter Bjarne Morthoff som skrev de fÞrste bindene av Romedalsboka. Han skal i fÞlge Ødegaard ha fanget opp langt flere husmenn fra tingbÞkene enn de han har gjengitt i bÞkene han ga ut.
  4. ForlovererklĂŠringene fra 1762–1802, hvor to menn i hvert tilfelle garanterer at de ikke foreligger nĂŠrt slektskap mellom parene, eller andre omstendigheter som forhindrer at det kan inngĂ„s ekteskap.

Andre kilder som bÞr med pÄ denne listen? Hvor ofte finner en f.eks husmenn i pantebÞkene fra Hedmarken (som vel ikke var den mest utpregede egalitÊre regionen i landet)?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„fallende liten interesse for husfolkene i Romedal, selv om de utgjorde en stor andel av befolkningen, noe som fremgĂ„r av ekstraskattmanntallene for 1763–1764. Det jeg forsĂžkte Ä poengtere i forrige innlegg er at nĂ„r kirkebĂžker mangler og bygdebĂžkene bare beskriver den eiendomsbesittende delen av bondebefolkningen, da er det desto viktigere Ă„ kompensere med et brukbart befolkningsregister basert pĂ„ andre kilder.

Strengt tatt burde dette vÊrt et ansvar for Stange kommune, som i sin tid brukte flere ÄrslÞnner til bygdebokutgivelser hvor stÞrre deler av fortidens befolkning ble nedprioritert eller utelukket. Miseren kan fortsatt rettes opp, eller vil kommunen leve med denne skammen til evig tid?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har ikke sÄ mye Ä bidra med, men det er interessant det du skriver. I lista over kilder bÞr vel ogsÄ skiftene vÊre med. Om det var fÄ skifter etter husmenn, kan de jo vÊre nevnt i andre skifter som bÄde livsarvinger og utarvinger. NÄr det gjelder skiftesituasjonen pÄ Hedmarken, er det for Þvrig et skÄr i gleden at sÄ mange Är er gÄtt tapt (1743-1776).

Jeg har ikke husmannsaner i Romedal sjÞl, men har likevel vÊrt borti husmenn der pÄ 1700-tallet og ser utfordringa.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Skifteprotokollene mÄ selvsagt ogsÄ med, selv om jeg er usikker pÄ i hvilken grad vi finner husfolk som arvinger pÄ det mer sosialt lagdelte Hedmarken. Kanskje en ogsÄ finner husmenn nevnt i skiftenes oversikter over debitorer og kreditorer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tok en titt pÄ skiftekortene for SÞndre Hedemark. Det varte ikke lenge fÞr jeg fant et eksempel pÄ en "plass" i Romedal https://media.digitalarkivet.no/view/39953/77 sÄ noe er det vel Ä finne. Men jeg mistenker at man nesten mÄ vite hva som var husmannsplasser for Ä ha fullt utbytte av kortene. 

1838-matrikkelen, Hedemark fogederi kan kanskje vÊre til hjelp. https://media.digitalarkivet.no/view/35476/74 
Jeg gÄr ut fra at lav matrikkelverdi har sammenheng med plass, og dessuten alt som heter "rydningen" i varianter.

https://media.digitalarkivet.no/view/65959/359?indexing= 

https://media.digitalarkivet.no/view/65959/362?indexing=

Romedal allmenning, Allmenningsbrukene har ogsÄ litt informasjon  https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010100803003?page=11

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PÄ 1700-tallet, som er perioden en gjerne skulle etablert et befolkningsregister til, er endelser som -eie og -stuen hyppig brukt om husmannsplasser. Om kildene gir Ola Olsen adressen Frenning, da kan det tenkes at Ola er bonde pÄ gÄrden, men om vi mÞter ham som bosatt pÄ Frenningseie eller Frenningstuen, da tyder mye pÄ at vi stÄr overfor en husmann.

Skiftene er definitivt en kilde en kommer til Ă„ finne husmenn i, men skal en gjĂžre fullverdige registreringer holder det ikke med skiftekortene. Originalkildene navngir som regel flere mennesker.

En generell betraktning om bygdebÞkene fra Romedal og Stange er at husmannsplassene mangler, og siden antall husmannsplasser oversteg antall garder i bÄde Romedal og Stange midt pÄ 1700-tallet, sier det seg selv at flertallet av befolkningen mangler fra da av. At Stange kommune (herunder Romedal) ikke ser behovet for Ä rette opp disse skjevhetene i bygdebÞkene, fatter jeg ikke. Det er i alle fall ikke min forstÄelse av demokrati Ä utelate halvparten av befolkningen i kommunens eneste gÄrds- og slektshistoriske verk. Selv om den utelatte befolkningsmajoriteten mÄ ha hatt langt mindre samlet formue enn gÄrdeierne, ga ryggene deres helt nÞdvendige bidrag til Ä utvikle storgÄrdene i distriktet og dermed Þke de selveiende bÞndenes formuer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 11.6.2019 den 1.37, Per Reidar Christiansen skrev:

Null svar og null visninger, dette ser jo riktig sĂ„ lovende ut 😂

Med tanke pÄ de mange som sliter med Ä finne husmannsrÞtter i Romedal, burde jeg kanskje valgt en mer generell tittel. Har nemlig ambisjoner om Ä vise metoder som kan vÊre til hjelp for flere enn Tron Tronsens etterkommere.

Ja, du burde absolutt fÄ endret titelen til f.eks. "Husmannsslekter - utfordringer og metoder".

Det er vel neppe mange av forumets lesere som har en egeninteresse av en husmann Tron Tronsen i Romedal pÄ 1700-tallet. Derimot er det mange som sliter med sine husmannsforfedre, og denne trÄden kan brukes nesten som en lÊrebok i sÄ henseende.

Selv hadde jeg inntil nylig min korteste anerekke tilbake nettopp til en husmann - min tipp-tipp-tippoldefar Nils Jonsen pĂ„ Deset i Åmot i Østerdalen; bak ham var det stopp. Gjennom denne trĂ„den her i Brukerforumet tror jeg imidlertid at jeg har fĂ„tt plassert ham, og ogsĂ„ her kan man finne tips til hvilke "omveier" man kan gĂ„ for Ă„ identifisere husmannsslekter.

Send en epost til Brukerforumets administratorer og be dem endre trÄdens titel!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Godt forslag Tore. Har bedt administrator om Ä endre trÄdtittelen til "Husmannsslekter i Romedal - utfordringer og metoder".

Grunnen til at jeg ikke gĂ„r for det absolutt helt generelle, er at jeg Ăžnsker sĂŠrskilt fokus pĂ„ Romedal. Denne bygda har en spesiell kildesituasjon, noe som heller ikke ble bedre av at utgiverne av bygdebĂžkene sĂ„ bevisst valgte Ă„ ignorere husmannsfamiliene. Det er helt sikkert paralleller Ă„ finne andre steder i landet, men jeg tenker at hvis en enkelt trĂ„d tar for seg Romedal, sĂ„ blir det etter hvert ganske sĂ„ mange husfolk. Ordet husfolk er for Ăžvrig blitt mitt nye kjĂžnns- og aldersnĂžytrale favorittord, i det det ogsĂ„ favner kvinner og barn. Og det var altsĂ„ i bruk i 1763–1764, lenge fĂžr likestilling ble oppfunnet som et begrep.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

FÞr trÄdtittelen endres, skylder jeg min plagsomme husmann en siste tjeneste. Jeg har i #4 vist at farforeldrene (dvs. far til Tron d. e. Tronsen) hans trolig var Tron Jonassen og Dorte Johannesdatter. NÄr jeg karakteriserte oppdagelsen som et aldri sÄ lite gjennombrudd hadde jeg ogsÄ Tron Jonassens egen herkomst i tankene. 

Takket vÊre DAs utmerkede sÞkemotor, har jeg funnet en Tron Jonassen som i 1732, bare 6 1/2 Är gammel, stÄr oppfÞrt som bosatt pÄ Ilsengeie i Vang. SÄ sent som i 1753 er Tron Jonassen fortsatt bosatt pÄ Ilseng. Han nevnes da som fadder til et av barna til sÞsteren Lisbet Jonasdatter.

Foreldrene til Tron og Lisbet var Jonas Olsen pÄ Ilsengeie og RÞnnaug Hansdatter. Jonas nevnes 1708 og 1716 som dragon pÄ Dalfarmen i Vang. Bruker av Ilseng fra 1728 og frem til sin dÞd (jf Odd Stensrud: Vangsboka, bd I (1983), s 438). Disse opplysningene var lett Ä hente ut, takket vÊre Odd Stensruds utmerkede bygdebok som ogsÄ har med husfolket.

Det er fĂžrst i 1763–1764 at vi finner Tron Jonassen og kona Dorte Johan(ne)sdatter oppfĂžrt som husfolk pĂ„ Ăžstre LĂžken.

Tron Jonassen pÄ Þstre LÞkeneie i Romedal forklarer seg pÄ tinget 5.3 1764 (Romedalboka, bd I, s 609). Grunnen til at han i det hele tatt er nevnt i Romedalboka, er at forfatterne har tatt med lange referater av saker som var oppe pÄ tinget. Tron var ett av flere vitner.

Noen Tron Jonassen er ikke funnet gravlagt i Romedal mellom 1785 og 1801, Äret da Dorte Johannesdatter figurerer som enke. En nÊrliggende forklaring pÄ at sÞnnen dÞpes Tron, kan vÊre at Tron Jonassen dÞde mens kona gikk gravid, og at hennes nyfÞdte guttebarn ble oppkalt etter sin avdÞde far.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har fremdeles ikke hÞrt noe etter min henvendelse til administrator, sÄ da rir husmannen Tron Tronsen inn i solnedgangen og helgen, fortsatt som hovedperson i denne trÄden. Da kan det hÞve med et par fun facts:

1. Gjennom min mor har jeg fÄtt DNA-treff med en etterkommer av et annet av Trons barn. Min mor stammer fra Engebret Tronsen, f 1820, og DNA-testen viser at hun er nÊrt beslektet med en angivelig etterkommer av Kristian Tronsen, f 1822. Det er ekstraordinÊrt Ä kunne belegge sin genetiske avstamning.
  2. Husmenn stammet gjerne fra gÄrdeiere, en kjensgjerning som kan vise seg Ä vÊre riktig om vi er sÄ heldige Ä komme langt nok bakover i tid. Trons kone Anne Hansdatter, mor til Engebret og Kristian, var gjennom sin mormor etterkommer av bÞnder pÄ Berg og LÞken i Romedal. Hennes forfedre stammer trolig fra en middelalderslekt fra nordre Vi i Stange. Da TorbjÞrn TorbjÞrnsson Skaktavl og hans foreldre pÄ 1500-tallet kjÞpte opp jord i Vi-gÄrdene, sikret han seg samtidig denne Êttens atkomstdokumenter. Senere ville omstendighetene det slik at arkivet hans endte opp i Christiania Raadstuearkiv, som i dag er bevart i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• Arkivverket - Kristian Hunskaar changed the title to Husmannsslekter i Romedal og omegn - utfordringer og metoder (tidl. Husmannen Tron Tronsen ...)

Husmannen Tron Tronsen har omsider overlatt arenaen til andre husfolk (husfolk er her definert som husmenn, deres ektefeller og barn). Herved er det fritt frem for andre som har hÞstet erfaring med hva slags kilder og metoder som behÞves for Ä lÞse problemer med husmannsslekter i Romedal og tilgrensende strÞk.

NÄr det er sagt, sÄ er ikke dette et tilbud fra min side om Ä lÞse andres slektsgÄter. Jeg kommer imidlertid til Ä lese trÄden med interesse, og forhÄpentligvis ha et par tips Ä bidra med. Andre vil kanskje ha bedre tid til Ä dykke ned i materien om det skulle dukke opp problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vedlegger en lenke til siste side av ekstraskattmanntallet 1764 for Romedal. Som det fremgĂ„r av denne siden, har sokneprest Isac GrĂŒner signert ferdigstillelsen av manntallet 5. juni 1765, og i sluttsummen nederst til venstre fremgĂ„r det at han (og hans medhjelpere) har registrert hele 1361 personer over 12 Ă„r. Alle sosiale lag er tatt med, sĂ„ som embetsmenn, selveiende bĂžnder, tjenestefolk, husfolk og innerster.

I mange tilfeller gis det rene familieoversikter, med foreldre og deres barn. En helt suveren kilde til en bygd som mangler alle kirkebÞker fÞr 1785, og hvor over halvparten av befolkningen

rett og slett er ignorert i bygdebÞkene.

Mange av de som stÄr oppfÞrt i ekstraskattmanntallene (det er to av dem, ett for 1763/1764 og ett for 1764), kan vi gjenfinne i de senere kirkebÞkene og i folketellingen 1801. Synd ingen har brydd seg om Ä registrere denne kilden, slik at den blir sÞkbar. Skriften er for Þvrig pen og lett Ä lese.

https://media.digitalarkivet.no/view/45272/258

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her er min "nÞtt". Her er det jo mange patronym og stedsnavn som gÄr igjen. Jeg har ikke systematisert dette sÄ veldig nÞye ennÄ, men her skal det nok gÄ an Ä gruppere flere sÞskenflokker...

BERTE KARLSDATTER Kjernlie var 21.03.1788 fadder for Mari, datter av HANS OLSEN og METTE NILSDATTER Molibakken. Andre faddere var LARS Klokker, NILS Skoleholder, MALENE ERIKSDATTER Tomter og MALENE ERIKSDATTER Molibakken.

Paret LARS JENSEN og BERTE KARLSDATTER ble viet i Romedal kirke 03.10.1796, begge var i tjeneste pÄ BUSVOLD.

Datteren BERTE var muligens allerede fĂždt, for hun ble dĂžpt 30.10.1796. Hennes faddere var
- ERIK OLSEN og RANGDI PEDERSDATTER HelgeÄsen
- ERIK JENSEN og MARTE NILSDATTER StĂžen (= HarasetstĂžen)
- MARTE JENSDATTER StĂžen

SĂžnnen KARL ble dĂžpt 27.01.1799 (da var LARS "Nybygger av Det Leutenske Infanteri"). Hans faddere var:
- ARNE NILSEN HarasetstĂžen
- OLE JENSEN og MARI KARLSDATTER Busvoldholen
- ANDERS JENSEN Dahl
- ANNE LARSDATER Haraset

BERTE KARLSDATTER Kjernli var 27.02.1799 fadder for Berte, datter av HANS CHRISTENSEN og ELI JONSDATTER Storhoff-bakken. Andre faddere var ANDERS GULBRANDSEN og ELI GULBRANDSDATTER Bakstad, GULBRAND CHRISTENSEN Storhoff og BERTE GULRBANDSDATTER Opsal.

SĂžnnen JENS ble dĂžpt 08.03.1801. Faddere var
- OLE SYVERSEN Dammen
- OLE PEDERSEN Torneby
- JOEN NILSEN Harildstad-eie
- ANNE HALVORSDATTER Haraset
- MARIE GJERMUNDSDATTER Bakken

LARS JENSEN og BERTE KARLSDATTER Kjernli var 30.05.1802 faddere for Lars, sÞnn av LARS og GUNNEL LARSDATTER TÞrÄsen. Andre faddere var ERIK JENSEN og MARTE NILSDATTER StÞen, og BERGER PEDERSEN Tomter.

Datteren LISBET ble dĂžpt 11.09.1803. Faddere var
- ERIK JENSEN og MARTE NILSDATTER StĂžen
- OLE JENSEN og ELSE HALVORSDATTER Haraset
- RANNI PEDERSDATTER HelgeÄsen

SĂžnnen NILS ble dĂžpt 26.01.1806. Hans faddere var
- CHRISTIAN Molibakken
- OLE CHRISTIANSEN Molibakken
- BERTE OLSDATTER Molibakken
- PEDER Volungen
- ELSE HALVORSDATTER Volungstuen

LARS JENSEN og BERTE KARLSDATTER Kjernli var 30.08.1807 fadder for John, sÞnn av ARNE JONSEN og INGEBORG JØRGENSDATTER TÞrÄsen. Andre faddere var MONS og MARIA JACOBSDATTER HelgÄsen, og HANS PEDERSEN Tomter.

SĂžnnen HANS ble dĂžpt 03.04.1809. Hans faddere var
- OLE NILSEN GrĂžnlien
- PEDER JENSEN og RANGDI OLSDATTER HelgeÄsen
- ANDERS ANDERSEN ThorsmĂŠlum
- INGEBORG JØRGENSDATTER TorÄsen

Datteren LIVE ble dÞpt 23.06.1811. Hun flyttet til Nord-Odal og ble min tipp-tipp. 
Hennes faddere var
- OLE JENSEN og ANNE HALVORSDATTER Haraset
- OLE NILSEN og MAREN GULBRANDSDATTER GrĂžnlien
- MALENE CHRISTENSDATTER Molibakken

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ikke sÄ ofte jeg er inne her for tida, men jeg har selv aner blant husmenn i Romedal og har klart Ä komme et stykke bakover takket vÊre samme metoder som du har brukt her.

Og jeg kan ogsÄ opplyse om at ekstraskatten 1762/64 for Romedal er transkribert !   I regi av Hedmark slektshistorielag for flere Är siden. Det er imidlertid ingen som har tatt tak i publiseringen av dette materialet. Jeg kan bidra til en publisering pÄ Digitalarkivet, men har desverre ikke tid til Ä ta tak i dette fÞr det begynner Ä mÞrkne utpÄ hÞsten.

ForlovererklÊringene mener jeg er tilgjengelig pÄ Digitalarkivet, men det er mulig jeg husker feil.

mvh

Steinar Vasaasen

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Per Reidar, det er jo flere av oss som sitter pĂ„ gjerdet og bare fĂžlger spent med pĂ„ neste innlegg du har. At vi ikke legger inn egne kommentarer er kanskje ikke sĂ„ rart, all den stund du har gjort hele jobben sjĂžl! 😀  Det du beskriver er jo mĂ„ten vi etterhvert jobber pĂ„, alle vi som sliter med brente kirkebĂžker. Jeg har sjĂžl slekt ifra Romedal i samme periode, men i tillegg i Eidsvoll og Kristiansund og andre bygder hvor kirkebĂžkene har lidd samme skjebne. Og sĂ„ sitter man der da, med en haug med folk som man er 99,9% sikker pĂ„ at er av samme slekt, logikken stemmer, navnene fĂžlger datidens navneregler, men man har ikke et eneste lite skriftlig bevis for at det stemmer. Ofte kommer man ikke lengre bakover uansett, men det er jo SÅ ergelig at man ikke kan avslutte slektsgrenen. Men hatten av for det arbeidet du har gjort! 👍

PĂ„ 14.6.2019 den 22.03, Per Reidar Christiansen skrev:

Husmenn stammet gjerne fra gÄrdeiere, en kjensgjerning som kan vise seg Ä vÊre riktig om vi er sÄ heldige Ä komme langt nok bakover i tid.

Jeg har ogsÄ nevnt det samme ved tidligere anledninger, og du skal ofte ikke sÄ langt bakover i tid. Det var jo gjerne eldstegutten som arvet gÄrden, og brÞdrene er ofte Ä finne igjen som husmenn pÄ den samme gÄrden, eller pÄ nabogÄrdene. Det lykkelige slektskapet varte ofte ikke sÄ veldig lenge, en generasjon senere er det mange ganger tydelig i tingbÞkene hvem som er bonden, og hvem som er husmann.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 21.6.2019 den 15.00, Steinar V skrev:

Ikke sÄ ofte jeg er inne her for tida, men jeg har selv aner blant husmenn i Romedal og har klart Ä komme et stykke bakover takket vÊre samme metoder som du har brukt her.

Og jeg kan ogsÄ opplyse om at ekstraskatten 1762/64 for Romedal er transkribert !   I regi av Hedmark slektshistorielag for flere Är siden. Det er imidlertid ingen som har tatt tak i publiseringen av dette materialet. Jeg kan bidra til en publisering pÄ Digitalarkivet, men har desverre ikke tid til Ä ta tak i dette fÞr det begynner Ä mÞrkne utpÄ hÞsten.

ForlovererklÊringene mener jeg er tilgjengelig pÄ Digitalarkivet, men det er mulig jeg husker feil.

mvh

Steinar Vasaasen

Du bringer gode nyheter til torgs, Steinar, bĂ„de for meg og utallige andre etterkommere av husmennene i Romedal 😃 HĂ„per Ă„ fĂ„ se en sĂžkbar versjon av transkripsjonen til hĂžsten.

Vet du om det er gjort tilsvarende arbeider for nabobygdene?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

14 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Per Reidar, det er jo flere av oss som sitter pĂ„ gjerdet og bare fĂžlger spent med pĂ„ neste innlegg du har. At vi ikke legger inn egne kommentarer er kanskje ikke sĂ„ rart, all den stund du har gjort hele jobben sjĂžl! 😀  Det du beskriver er jo mĂ„ten vi etterhvert jobber pĂ„, alle vi som sliter med brente kirkebĂžker. Jeg har sjĂžl slekt ifra Romedal i samme periode, men i tillegg i Eidsvoll og Kristiansund og andre bygder hvor kirkebĂžkene har lidd samme skjebne. Og sĂ„ sitter man der da, med en haug med folk som man er 99,9% sikker pĂ„ at er av samme slekt, logikken stemmer, navnene fĂžlger datidens navneregler, men man har ikke et eneste lite skriftlig bevis for at det stemmer. Ofte kommer man ikke lengre bakover uansett, men det er jo SÅ ergelig at man ikke kan avslutte slektsgrenen. Men hatten av for det arbeidet du har gjort! 👍

Takk Olaf! Jeg hÄper at flere etter hvert melder seg med sine erfaringer og innfallsvinkler. Det er sikkert flere metoder en kan benytte seg av enn det lille jeg har rukket Ä skissere (tiden er en begrensende faktor ..).

Er pÄ en mÄte fersk innen dette feltet, i det jeg mer eller mindre siden 1990 har jobbet med jordeiende slekter pÄ 1600-tallet og i middelalderen. Drar likevel veksler pÄ det andre jeg har drevet med, siden det er visse grunnleggende likheter. Slektsforskningen dreier seg stort sett om Ä finne, fortolke og hÄndtere kilder, enten det er snakk om utrykte diplomer, kirkebÞker eller skattemanntall.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SkjÞter og bygselskontrakter i pantebÞkene er ogsÄ en god kilde, dersom de finnes. I militÊre ruller stÄr oftest riktig navn pÄ stedet vedkommende var fÞdt, og stort sett korrekt alder. Er du heldig sÄ finner du ungt mannskap hvor faren/foreldrene er oppfÞrt. Hva som finnes i digitalarkivet, kommer ganske godt fram ved et bredt sÞk i 'Finn kilde'.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har brukt disse kildene i mange sammenhenger tidligere, og erfaringen er at det ofte er svÊrt tidkrevende Ä lete etter sine aner pÄ denne mÄten. Vi er sikkert flere titalls slektsforskere som trÄler de samme kildene, og dermed gjÞres det mye dobbeltarbeide. Om ressursene derimot hadde blitt samlet, ville det vÊrt mulig Ä rekonstruere store deler av Romedals befolkning pÄ 1700-tallet i form av en database eller et register. Jeg vil ikke gÄ i bresjen for et slik arbeide, men om det fÞrst er i gang en slik dugnad kan jeg kanskje bidra med noen transkripsjoner.

Et slikt initiativ bÞr helst starte lokalt, via et slektshistorielag. Og det mÄ kartlegges hva som allerede foreligger av sÞkbare avskrifter. Kanskje Hedmark slektshistorielag har gjort mer enn ekstraskattmanntallet?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Etter det jeg husker skal ekstraskatten i alle de 7 Hedmarken-bygdene vÊre transkribert, dvs. Stange, Romedal, LÞten, Vang/Furnes, Ringsaker og Nes. Jeg kjenner ikke til at det gjort andre avskrifter som ikke er publisert. Kommer tilbake til dette i hÞst ! 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Supert at ekstraskatten for hele Hedmarken nĂ„ er transkribert 👌 Er transkripsjonene fra de andre bygdene nĂ„ tilgjengelige og sĂžkbare pĂ„ nett?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider