Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Pedersen (1818-1897), Budal i Hadsel, fødested og foreldre

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Viser til "Budals-folket" og de opplysninger som fremkommer der om Jacob Pedersen Budal.

"Per Abelsen, f. 1803. Finnesset, Vågan. Gårdbruker, selveier og forpakter. Døde i Vestpollen, Vågan, 6/12-1886. Begravet og jordfestet, ved Vågan kirke, 13/12-1886. Ble gift i Vågan, 9/1-1824, med: Elisabeth Danielsdatter, f. 1792. Liland (Laupstad), Vågan. Datter av: Daniel Jacobsen, og hustru, Anne Dorthea Christensdatter. Begge fra Liland. Vågan. Deres barn.

1. Jacob Person, f. 18/5-1818.

2. Andreas Person, f. ca. 1822.

3. Anna Dorthea Persdatter, f. ca. 1828. Døde, ca. 1873."

Her er det vel all grunn til å stille spørsmål ved disse opplysningene.

Hva er sannsynligheten for at Per Abelsen født i 1803 og gift i 1824 har 2 barn født hhv. i 1818 og 1822?

Første barnet skal han altså ha fått når han var 15 år gammel og 6 år før han ble gift?

Denne (slekts)historien henger rett og slett ikke på greip......

Samme opplysninger er for øvrig publisert på Geni:

https://www.geni.com/people/Jacob-Persen/6000000003001465885

Videre fremgår følgende av "Budals-folket":

" Jacob Persen, f. 18/5-l8l8. Vestpollen, Vågan. Døpt, 11/6-1818. Vakksinert, 20/5-1834. Oppfostret hos sin onkel, Per Danielsen, fra Liland, men bosatt i Sløvra, i Hadsel. Konfirmert i Hadsel, 1835. Gårdbruker, (selveier), og fisker. Døde, 25/6-1897. Begravet på Hadselsand gravplass, 3/7-1897. Gravstøtten var intakt i 1975. "

Ja, montro om dette stemmer?

Men, et viss hold i denne historien er det likevel selv om foreldre hans slik de er angitt både i "Budals-folket" og på Geni høyst trolig er feil.

https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5722648

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052438001958

Jacob Pedersen Budal var ihht. FT1875 født i Vågan ca 1819.

Foreldre og fødested fremgår ikke ved vielsen, men en plass er han nevnt med fødested.......

SAT, Fylkesmannen i Nordland, R/RA/L0028: Innrulleringsmanntall for Hadsel (Kalsnes og Ulvøy fjerdinger), 1806-1836, s. 444
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111215609231

image.png.5a4905dad9b0cf2f1758d9c9843bbe33.png

I de militære rullene for Hadsel i 1836 er Jacob Pedersen på gården Sløvra, 18 år gammel, og hans fødested er da angitt som Liland, og dette passer forbløffende godt med det man ellers kan finne.

På Liland i Vågan er det et par Peder Danielsen/Berit Willatsdatter som opptrer i aktuell periode. Dette paret har en sønn Jacob som ihht. skiftene etter dette paret var født ca. 1819.

Skifte etter Berithe Willatsdatter, Liland i Vågan
Enke. Internt skiftenr: 4574. Skiftet åpnet: 16/2-1837. Side: 593. Løpenr: 106.
Arvinger:
Formue: 20-0-21. Gjeld: 18-0-0.
Film eller link: HF1987
Andreas Andersen, Liland. Sønn av avdøde. Myndig.
Daniel Pedersen, , 23 år Sønn av avdøde.
Jacob Pedersen, , 18 år Sønn av avdøde.
Knud Pedersen, , 16 år Sønn av avdøde.
Johan Pedersen, , 16 år Sønn av avdøde.
Anne Katharina Pedersdatter, , 20 år Datter av avdøde.

Dette paret kan jeg ikke finne nevnt i Hadsel, og jeg finner heller ingen Peder Danielsen på gården Sløvra i Hadsel i aktuell periode. Opplysningene angitt i "Budals-folket" om at Peder Danielsen var bosatt på Sløvra og onkel til denne Jacob Pedersen tror jeg derfor ikke noe på, og opplysningene om Jacobs foreldre slik angitt i "Budals-folket" og på Geni overlater jeg til de som har publisert disse opplysningene å gjøre en vurdering av. For meg gir dette i hvert fall ingen mening gitt det jeg kan lese ut av aktuelle kilder......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider