Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Det var i denne debatten, #16438, at Tore skrev dette, i #40, 7 august 2003

Utsagnet fra erkebiskop Aslak Bolt er fra følgende diplom:

D.N.V, nr 731 (1445)

https://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst_2016.prl?b=5348&s=n&str=

Til #1: Nei, men det er fremsatt ulike hypoteser for dette. Her anbefales det å lese relevant litteratur samt forskningsstatus.

Det er ellers desverre ikke foretatt særlig mye ny forskning rundt dette i de senere år.

Selv har jeg imidlertid tro på at det vil være mulig å komme videre med dette ved nye studier, og da særlig rundt følgende:

-Slektsskapet mellom Benkt Harniktsson og Henrik Jensson.

-Systematisk kartlegging og studier av jordegods.

-Seglstudier.

Endret av Johan M Setsaas
  • Liker 1

Jeg kan bare beklage - pre-senililiteten er tydeligvis langt fremskreden. Mitt Vigerust-sitat er fra debatt nr 14080 (skjønner ikke hvor jeg fikk nummeret i headingen fra...)

Men Johan M Setsaas har klart å finne frem originalen. TAKK!!

Dessverre innser jeg at jeg ikke er kapabel til "systematisk kartlegging og studier av jordegods" og er avhengig av å "snylte" på andres arbeider i denne sammenheng.

Endret av tom askerøi
klønete formulering

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.