Gå til innhold
Arkivverket

Militæret på tidlig 1800-tallet

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner dette i wikipedia: "Etter hærplanen av 1810 hadde [det Søndenfjeldske] regimentet base i Halden, mens Nordenfjeldske infanteriregiment hadde base i Fredrikstad og Oplandske infanteriregiment hadde base i Oslo." + "Et regiment med gevorbne (vervede, fra tysk) hadde en større andel vervede soldater, og færre utskrevne soldater. Etter hærplanen av 1810 hadde hæren tre gevorbne infanteriregimenter som hver hadde 800 gevorbne – og 1200 «nasjonale» (utskrevne) menige: Det Søndenfieldske, det Nordenfieldske og Opplandske. I tillegg fantes seks nasjonale infanteriregimenter som hver hadde 200 gevorbne – og 1800 nasjonale menige."

Dersom du kom fra Gudbrandsdalen, tilhørte du da det Nordenfielske regiment og ville bli plassert i Fredrikstad?

I mitt konkrete tilfelle er det trolig snakk om en såkalt gevorben soldat. Hvor lenge kan en slik gevorben soldat bli i militære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville normalt ha tilhørt Opplandske Gev. inf.regiment. Regimentets distrikt var Hedemarken og Gudbrandsdalen. Dette gjaldt både nasjonale (utskrevne) og vervede. 

Nordenfjeldske Gev. inf.regiments 1. nasjonale bataljon besto av følgende 6 kompanier: Aker, Haugsund, Lier, Asker, Skedsmo og Hurum.  2. nasjonale bataljons kompanier: Sigdal, Modum, Yttre Hallingdal, Ringerike, Hadeland og Øvre Hallingdal. De vervede normalt fra de samme distriktene.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erich Torgersen var fadder i Fredrikstad i alt 6 ganger i løpet av perioden 1812 til 1815, men ikke i det hele tatt i årene 1806 til 1811. Nå er jo dette ingen "bevis" på når han kom til Fredrikstad, men kanskje en indikasjon på at han muligens kom rundt 1810-11. Han ville i så fall jo være rundt 30 år og antagelig ha vært i hæren allerede i en rekke år. Hvor han kom fra er jo umulig å vite. Det finnes ikke utflyttingslister for Øyer Prestegjeld. Men siden han var så "gammel" som rundt 30 år, kan han jo ha dimitert fra tidligere tjeneste, kommet til Fredrikstad og vervet seg på nytt i Nordenfjeldske Regiment. Selv om også de vervede mannskapene stort sett kom fra regimentenes utskrivningsområder, var nok de vervede avdelingene ikke sperret for "fremmede". Og her kan det umulig være snakk om førstegangstjeneste. Den gamle legdsordningen opphørte i 1799, og ble erstattet med verneplikt fra 20-års alder, men kun for bondebefolkningen.

En annen mulighet er jo at han vervet seg til Den norske artilleribrigade, nærmere bestemt 13.Gevorbne artillerikp. Dette kompaniet holdt til på Fredrikstad Festning, også i fredstid.

Ingen av de 6 gangene han var fadder er han oppført med noen tittel, hverken militær eller sivil.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet igjennom innrulleringsprotokollen for Søndenfjeldske (1791-1814) men kan ikke finne Erich Torgersen der. Når man ser på fødesteder i denne protokollen, så ser det ut til å være menn fra hele østlandsområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Tittet igjennom innrulleringsprotokollen for Søndenfjeldske (1791-1814) men kan ikke finne Erich Torgersen der. Når man ser på fødesteder i denne protokollen, så ser det ut til å være menn fra hele østlandsområdet. 

Nå var det vel Nordenfjeldske Gev. regiment i Fredrikstad det var snakk om når det gjelder denne Erich Torgersen. Men hvor fant du den kilden du nevner? Og inneholder den også mannskapene i de gevorbne (vervede) kompaniene? 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye jobb å se på innrulleringsprotokollen.....har en jeg har lett etter lenge, men vet ikke om det er riktig å spørre her...?

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fant den innrulleringsprotokollen som Erlend henviste til og har sett gjennom den. Nå inneholder ikke denne protokollen hele regimentet, men kun de 8 gevorbne (vervede) musketerkp.

Men hvis du vet at den du søker var vervet (gevorben) og ikke nasjonal (utskrevet) så er det jo mulig.

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Som dere tydeligvis har sett, har jeg to tråder på denne saken. Den første ble formulert slik at den ble oppfattet veldig spesifikt på Erich Torgersen. Jeg fikk mange interessant innspill, men ikke så mye på hvordan han som militær hadde havnet i Fredrikstad når han kom fra Øyer. Må legge til at vi ikke kan være helt sikre på at mannen i Fredrikstad er den samme som mannen i Øyer.

Fra den andre tråden sakser jeg dette: "

I  september 1813 blir det døpt en gutt Anders i Onsøy. Gutten er født utenfor ekteskap og mor til gutten "angir som Barnefader gevorben Soldat Erich Torgersen":

Østfold fylke, Onsøy i Onsøy, Ministerialbok nr. I 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1814, Side 144
https://media.digitalarkivet.no/view/7501/148  Denne Erich er gevorben soldat. 

Erich i Øyer fikk to barn utenfor ekteskap med to forskjellige damer i året 1800. Det er 13 år mellom det vi vet om disse to dersom det er samme Erich,

Kan en mulighet være at han først har tilhørt tilhørt Opplandske Gev. inf.regiment, der dette regimentets distrikt var Hedemarken og Gudbrandsdalen, for både nasjonale (utskrevne) og vervede? Og at han begynte en militær løpebane der, og så etterhvert havnet i Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig at han først var i Opplandske regiment og senere havnet i Nordenfjeldske som vervet. Erich var 20-21 år ved Ft 1801, så vi må regne med at han havnet i militæret tidlig på 1800-tallet. Før han kom til Fredrikstad.

I 1804-06 så Opplandske Inf.regiment slik ut:

1750417419_Opplandske1804-06.jpg.ae91d9e26af6c484a977e01f80f3f6a5.jpg

På dette tidspunkt var det kun 2 vervede grenaderkp. i regimentet. Resten av regimentet var utskrevne mannskaper, med tjenestetid 9 år.

Jeg har sett igjennom de vervede kompaniene i den rullen som Erlend nevner i # 4. Han har rett i at de vervede mannskapene kom fra et større distrikt enn hva de utskrevne mannskapene gjorde.

Det Nordefjeldske Gevorbne Inf.regiment var oppsatt slik i 1810-12:

nordenfjeldske.thumb.jpg.b861947fa4b8dd23607cabf64369026c.jpg

Det ser ut til at de vervede mannskapene skrev kontrakt på 6 eller 8 år.

mvh jan w

regiment 1812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at Søndenfjeldske regiment også havnet som utklipp i forrige innlegg:

Det er for øvrig synd at dåpen til Erichs "uegte" sønn Anders ikke foregikk i Fredrikstad eller Glemmen. Presten på disse stedene var nøye med å innføre hvilken avdeling soldatene tilhørte slik som denne fra Fredrikstad:

ba1c51a1-dcaa-40d5-9914-1413104c04fb.jpg.2398299d13089b12c8331c254966032b.jpg

Som du ser skriver presten at "synderen" tilhørte 7.musketerkp. av Nordenfjeldske Regiment. Legg merke til at Erich Torgersen er fadder. Han var kanskje en "soldatkompis" av denne Brede Arnesen. Ser vi på Olai Ovenstads plansje over Nordenfjeldske Regiment fra 1810-12 i forrige innlegg, finner vi at 7.musketerkp. tilhørte 1.Gevorbne Bataljon.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Weberg!

Håper det er greit at jeg "henger meg på " her.  Han jeg lurer på er min tipp tipp oldefar, som er født ca. 1770 og som jeg ikke har funnet hvor kommer fra, men han havnet i Halden og døde der i 1828, 58 år gammel står det i kirkeboka.   Han het Halvor Rasmusen.  Jeg har lett mye etter han, men tenkte kanskje det var i.f.m. det militære at han har kommet til Halden.  Jeg vet ikke noe om det militære for han, men det eneste jeg har er at han  er nevnt i boken Haldensia, bidrag til Fredrikshalds historie skrevet av M. Arnesen. Her er han omtalt som en av 5 underoffiserer, i protokoll av 17. mars 1801 for Fredrikshalds borgerkorps.  De øvrige var Hr. Thomas Fearnley, Knud Dileben, Niels Nordby, Ole Enger.  Halvor er her kalt Halvor Rasmussen Hofgaard.  Jeg vet ikke om det kan være en ledetråd.

Takknemlig for svar

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.fa3e20c3cbdc9357b9704fab63e7f6c0.png

Dette med 6-8 års kontrakter kan jo også være en ledetråd på når Erich Torgersen kom til Fredrikstad. Han står listet som "tømmermand i byen" da han giftet seg 17/7-1818. Så sent 1811 (evt. tidlig 1812) er vel da det seneste han kunne ha kommet dersom hans kontrakt var fullført før juli 1818. Dette stemmer jo godt overens med referansene til at han står listet som fadder til flere barn fra 1812 til 1815 og ingen før dette. Som Arne-Sten nevnte, vet vi ikke om denne Erich Torgersen er den som tidligere bodde på Øyer. Den eneste koblingen jeg har er at jeg har fått DNA match med etterkommere etter broren til denne Erich Torgersen fra Øyer, og disse har ingen tilknything til Fredrikstad-området i det hele tatt. Det som er sikkert er at denne Erich Torgersen som giftet seg i Fredrikstad i 1818 er min 3x Tipp-oldefar. 

mvh

Rene S Torgersen (Erichs etternavn ble faktisk beholdt gjennom alle disse generasjonene!)

On 6/21/2019 at 10:49 AM, Jan Weberg said:

Beklager at Søndenfjeldske regiment også havnet som utklipp i forrige innlegg:

Det er for øvrig synd at dåpen til Erichs "uegte" sønn Anders ikke foregikk i Fredrikstad eller Glemmen. Presten på disse stedene var nøye med å innføre hvilken avdeling soldatene tilhørte slik som denne fra Fredrikstad:

ba1c51a1-dcaa-40d5-9914-1413104c04fb.jpg.2398299d13089b12c8331c254966032b.jpg

Som du ser skriver presten at "synderen" tilhørte 7.musketerkp. av Nordenfjeldske Regiment. Legg merke til at Erich Torgersen er fadder. Han var kanskje en "soldatkompis" av denne Brede Arnesen. Ser vi på Olai Ovenstads plansje over Nordenfjeldske Regiment fra 1810-12 i forrige innlegg, finner vi at 7.musketerkp. tilhørte 1.Gevorbne Bataljon.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Anne Marie Thoreløkken said:

Hei Jan Weberg!

Håper det er greit at jeg "henger meg på " her.  Han jeg lurer på er min tipp tipp oldefar, som er født ca. 1770 og som jeg ikke har funnet hvor kommer fra, men han havnet i Halden og døde der i 1828, 58 år gammel står det i kirkeboka.   Han het Halvor Rasmusen.  Jeg har lett mye etter han, men tenkte kanskje det var i.f.m. det militære at han har kommet til Halden.  Jeg vet ikke noe om det militære for han, men det eneste jeg har er at han  er nevnt i boken Haldensia, bidrag til Fredrikshalds historie skrevet av M. Arnesen. Her er han omtalt som en av 5 underoffiserer, i protokoll av 17. mars 1801 for Fredrikshalds borgerkorps.  De øvrige var Hr. Thomas Fearnley, Knud Dileben, Niels Nordby, Ole Enger.  Halvor er her kalt Halvor Rasmussen Hofgaard.  Jeg vet ikke om det kan være en ledetråd.

Takknemlig for svar

Anne Marie.  

image.png.4c4791f47d2206e2e3e798517574ae63.png

Vet ikke om dette er av hjelp, men det er altså en Halvor Rasmussen som ble konfirmert i Fredrikstad i oktober 1784 og som da var 14 år. Jeg finner han ikke kirkebøkene om fødte i Fredrikstad i perioden 1768-72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne Marie:

Jeg ser at du har prøvd deg et par ganger på DIS slektsforum ang. Halvor Rasmussen i Halden, uten å komme i mål. Hans navnekombinasjon virker jo ganske vanlig, men det var den tydelig vis ikke. Et søk på Halvor Rasmussen på FS fødested Østfold 1768 - 1772 ga ett eneste resultat(!) Og det fører oss til den konfirmasjonen som Renè henviser til i innlegget ovenfor:

La oss se nærmere på "Fredrikstad-Halvor":

79333049_HalvorRasmussen1769.jpg.42811934056886c7932c70d0c0394e37.jpg

Døpt 26.sept 1769: Ett uægtete drenge børn kaldet Halvor af Qvinde mennesket Maren Andersdatter udlagt ved Daaben(?) Constabel Rasmus Halvorsen ved Hr Capit: Gamstes Comp: Faddere: Serg: Bonsach, Serg: Kiøning, Serg: Fisker, Boel Bonsach, Maren Olsdatter.

"Constabel" var en militær tittel i Artilleriet. Og ved hjelp av Olai Ovenstads plansjer finner vi følgende:

310610078_Festningskomp1769.jpg.d5e2784427144978089be2ab7773c921.jpg

Kaptein Johan Jacob Gamst var sjef for Festningskompaniet i Fredrikstad.

At "Halden-Halvor" oppgis å være 30 år ved FT 1801, mens "Fredrikstad-Halvor" var født 1769, gir en "feil" som er ganske vanlig i denne tellingen utført 1.februar. Så "Fredrikstad-Halvor" er absolutt ikke "for gammel"

Etter den nevnte konfirmasjon i 1784, nevnes han kun en gang i kirkeboka for Fredrikstad og det er som fadder 27/6 1790. Pussig nok het barnet "Andreas" som jo også er navnet på din ane så vidt jeg har forstått. For ordens skyld: det finnes ingen annen Halvor Rasmussen i Fredrikstad på denne tiden. Han finnes ikke i FT 1801 for Fredrikstad. Han er ikke innført som død i kirkeboka for årene 1790 til 1801.

Dermed er det nærliggende å tro at han har flyttet.

Jeg har sjekket samtlige folketellinger for Østfold fra 1801. Utenom Halden finnes det kun en navnebror i hele Smaalenenes Amt i 1801, og det var en 6-åring i Rødenes Prestegjeld.

Foruten din "Halden-Halvor" finnes det i Halden en Halvor Rasmussen 32 år, gift med Anniken Evensdatter 30 år. Dette paret ble gift 12/7 1794 i Idd. Den tredje HR i Halden var en fengselsfugl født ca 1759. Den fjerde og siste HR var en ugift matros født ca 1781. Merklig at Halden kan skryte av hele fire av fem HR i Østfold. Oppgitt alder på Halvor gift med Anniken "passer bedre" på "Fredrikstad-Halvor" enn på din Halvor. Men jeg vil fortsatt påstå at 1-2 års feil er normalt i denne FT, og dermed ingen bevis.

Det som derimot kan bli avgjørende er om det skulle stå i kirkeboka for Idd at Anniken ble gift med Halvor Rasmussen fra Fredrikstad. Men den kan du søke opp selv.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Marie

Jeg ser fra Slektsforum at du sier at Grethe Jørgensdatter var fra Berg Prestegjeld. Hvet du "alt" om hennes slekt? Hvis ikke tror jeg at jeg hvet hvor hennes slekt kom fra. At du ikke finner vielsen til Halvor og Grethe skyldes muligens at de ble gift i Halden og her mangler jo kirkebøkene for viede og trolovede. Forøvrig starter jo kirkebøkene for Berg først i 1770.

jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alt arbeide dere har lagt ned i forsøket på å finne min Halvor,  Mye her har jeg vært inne på men uten å få bevis for at det er min Halden Halvor.   Jeg vet mye om Grethe Jørgensdatters aner...Jan .og vet at det er hun som giftet seg med Halvor...Iallefall er hun mor til Andreas som er min tippoldefar så den Halvor Anniken gifter seg med kan vi nok utelukke.

Jeg legger ved Grethes aner.  Rasmus er jo også et navn i hennes slekt, men jeg har ikke fått det til å stemme med Halvor.  image.png.6567251d209f25ef124603fbf021e630.png

Grethe Jørgensdatters aner.jpg

Endret av Anne Marie Thoreløkken
beklager litt surr med vedlegget....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med å finne vielsen mellom Anniken Evensdatter, Jan Weberg, selvom du har oppgitt dato, men kanskje er det fordi jeg synes kirkeboka er vanskelig å lese.

Fant derimot en en Halvor Rasmussen her, under trolovede:  

SAO, Idd prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0001: Ministerialbok nr. III 1, 1770-1814, s. 226-227
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030535

s. 226 nr. 39.  Heller ikke her står det hvor han kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie!

Hvis du åpner linken din og trykker deg en side tilbake, så finner du på høyre side Nr.11. Og der står det følgende:

trolovet lørdag 15,mars Ungkarl Halvor Rasmusen af Tisted: (fra Tistedalen) med Pigen Anneken Evensdatter Caut: Lars Larsen og Jacob Erichsen. Til høyre for streken: Lørdag d: 12.julii (Vielsen) Ved FT 1801 Fredrikshald bor paret i Tistedalen Søndre.

Når det gjelder opplysningene du oppgir om Grethe Jørgensdatter så er de jo korrekte. MEN når det gjelder Beate Jacobsdatter; er det "tomt" bak henne? Si i fra her hvis du ikke har mer om henne. I så fall har jeg en god del om hennes forfedre. Men da bør vi starte et eget emne om dette, for vi har alerede fjernet oss langt fra hva dette emne handler om. Jeg reiser vekk i morgen tidlig og er ikke til bake før over helgen, så hvis du har svart at du ikke har mer om Beate, så skal jeg starte et nytt emne om henne, Så du får følge med.

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan!  Først tusen takk for ditt engasjement, ja som du sier har vi nå fjernet oss fra overskriften på dette emne.  Angående Beate Jacobsdatter fant jeg henne da jeg googlet Grethe Jørgensdatter, og fant et annet alternativ enn jeg hadde fra før, da jeg hadde Marthe Andersdatter som hennes farmor.  Jeg har altså gått for Beate Jacobsdatter.  Jeg kan ikke gi noen forklaring på hvorfor jeg rettet det, kanskje jeg stolte mer på denne opplysningen. Kjempefint om du kan bekrefte det,  og  jeg har ikke noe bakover fra Beate Jacobsdatter.....

Mvh Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Bare helt kort, siden jeg står på reisefot:

Jada, jeg skal bevise for deg at Beate Jacobsdatter var Grethe Jørgensdatters farmor. Men det er bare så vidt "toppen av isfjellet" for å si det slik. Så en dag til neste uke starter jeg et emne med overskriften BEATE JACOBSDATTERS FORFEDRE så du får henge med!

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Tema Andreas Nilsen som soldat ved Fredriksten Festning omkring 1850

Ref :

Elen Marie Borgersdatter - Ministerialbok for Skjeberg prestegjeld 1846-1858 (0115P) - Digitalarkivet

Jeg skulle gjerne ha visst mer om denne vervede soldaten Andreas Nilsen som kan være aktuell farskandidat til Johan Marinius Andreassen født i 1861 i Halden.

Hans sin far het også Andreas Nilsen.  

Kan noen for eksempel henvise til linker for innrulleringsprotokoller mm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider