Gå til innhold
Arkivverket

Erland Larsen & Marthe Endresdatter - Opphavet til Erlandstuen (??)

Roy Ole L. Jakobsen
 Del

Recommended Posts

På 21.6.2019 den 8.03, Grethe Flood skrev:

Jeg bare lurer.... Spriket i fødselsår for avdøde Marthe i 1861 og Marthe i 1843 er ganske så stort:, og dødsfallprotokollen står det at avdøde Marthe er hele 99 3/4 år gammel. I boka som jeg har lagt ut ovenfor står det at hun var på Ekebergbråten i 1848, men var død i 1856. Jeg får sjekke kirkeboka for Aker/Oslo hospitals sokn. 

I boka som er referert til her så har vel også forfatteren her gitt Marthe feil etternavn, hun er her kalt Andersdatter og ikke Endresdatter som skal være hennes navn. Kan det være at det er derfor forfatteren da ikke har funnet hun noe senere enn 1856, og ikke fått med seg Marthe Endresdatters bortgang 1861. Vet det bare blir en spekulasjon, men det må jo være samme frøken dette snakkes om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde virkelig jeg hadde løst det nå ang. Marte Endresdatter, men neida. 

Karen Dorthea får sønnen Edvart, som gifter seg med Anne M. Hansdatter. Hennes far kommer fra Fet, men flytter til Dahl/Dæli i Kråkstad. Og på denne gården Kråkstad finner jeg ei Marte Endresdatter som mor 1775, men aldersmessig så passer jo ikke dette. Men at det kunne vært en link til Dahl/Dæli hadde jo ikke vært rart i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei

Jeg kan bekrefte at Erland og Marie giftet sg i Øyer kirke 1797, de er mine 4-tippoldeforeldre.

Deres datter Anne, er min 3-tippoldemor. Hun giftet seg med Ole Olsen Fossum i Kristiansand i 1825.

Ole var urmaker og kom fra Ringsaker.

Har lest innleggene deres med stor interesse!

Hadde ingen kunnskap om hvor det hadde blitt av Erland og Marie, så takk for hjelpen:)

Vet fremdeles ikke hva som skjedde med Marie..

Er det noen interesse for dere å kjenne til etterkommerene til Anne, så har jeg ganske bra oversikt.

Mvh

Arild Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arild Johnsen skrev:

Hei

Jeg kan bekrefte at Erland og Marie giftet sg i Øyer kirke 1797, de er mine 4-tippoldeforeldre.

Deres datter Anne, er min 3-tippoldemor. Hun giftet seg med Ole Olsen Fossum i Kristiansand i 1825.

Ole var urmaker og kom fra Ringsaker.

Har lest innleggene deres med stor interesse!

Hadde ingen kunnskap om hvor det hadde blitt av Erland og Marie, så takk for hjelpen:)

Vet fremdeles ikke hva som skjedde med Marie..

Er det noen interesse for dere å kjenne til etterkommerene til Anne, så har jeg ganske bra oversikt.

Mvh

Arild Johnsen

Så morsomt. Har du god oversikt også andre veien - deres foreldre, besteforeldre mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roy Ole L. Jakobsen skrev:

Så morsomt. Har du god oversikt også andre veien - deres foreldre, besteforeldre mm. 

Har noe.

Mari var gift med Ole Erichsen Toft Rønningen i 1786, han døde i 1795. De fikk 4 barn: Marie, Eric, Lisbeth og Torger.

Marie sine foreldre: Torger Larsen Ihle og Lisbeth Sjursdatter

Erland sine foreldre: Lars Johnsen og Gjertrud Erlandsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. 

Stemmer det er disse jeg også har som foreldre til Erland. Lars Johnsen Flatstulen og Gjertrud Erlandsdatter Skarprud. 

Denne Erland har jeg 3 damer tilknyttet til. Kunne han være gift første gang med Anne Olsdatter Sundgarden, fikk 3 barn. Deretter med denne Marie Torgersdatter. For så å bo sammen med og få barn med Marthe Endresdatter. Da boende i Kristiania. 

Besteforeldre til Erland har jeg, Jon Flatstulen og Sidsel Flatstulen og Erland Olsen Johnsgaard og Kari Olsdatter Lien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene til Erland hadde ikke jeg, takker!

Har du noe mere info på dem?

Erland giftet seg med Anne 01.03.1791 i Øyer kirke

De fikk 3 barn, alle 3 døde tidlig

Anne ble begravet 28.12.1795

Har ingen info på Marthe

Skjønner at du har interesse for etterkommere og forfedre til Erland og Marthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arild Johnsen skrev:

Besteforeldrene til Erland hadde ikke jeg, takker!

Har du noe mere info på dem?

Erland giftet seg med Anne 01.03.1791 i Øyer kirke

De fikk 3 barn, alle 3 døde tidlig

Anne ble begravet 28.12.1795

Har ingen info på Marthe

Skjønner at du har interesse for etterkommere og forfedre til Erland og Marthe?

Ja - min kone slekter inn på Erland og Marthes barn, Karen Dorthea Erlandsdatter. Erland og Marthe var nok ikke gift, for ved registrering av boet etter avdøde Erland:

"Ved registrering av boet efter forpagter Erland Larsen Egebjerget, af Aggers sorenskriveri, er opgivet at afdøde, som forhen boede i Gudbrandsdalen, skal der have været 2de gange gift, og i 2de ægteskaper (med hvem, vides ikke) have avlet en datter, ved navn Anne, som fortiden opholder seg i Christiansand, og skal der være gift med en uhrmager, thi i inkaldes herved, med 12 ugers varsel, bemeldte Anne Erlandsdatter, eller, i tilfælde af hendes død, da hendes arvinger, saafremt hun maatte have efterladt sig saadanne, for at legitimere sin eller deres arverett efter forbemelte afdøde for undertegnede Stiftforvalter, saavelsom boets kreditorer, for, inden ovenmeldte tid, at anmelde og beviisliggjøre deres fordringer, samt enhver anden, som i dette boe maatte have noget at erindre".

I kirkebokinnføringen etter Erland ved hans begravelse, står det innført at han dør som enkemann. Men en interessant ting er å finne. Her står det at han i lang tid har levd med kvinnen Marthe, med hvilket han har to barn; Karen Dorthea og Caroline.

Erland skal vistnok også være opphavsnavnet til "Erlandstuen" på Ekeberg, hvorpå det skal finnes en del artikler og bl.a. en bok hvor han og hans familie nevnes. Det har pr. skrivende stund ikke lykkes meg å lese den. Men det ligger i planene.......

Når det gjelder Jon Flatstulen og kona Sidsel Flatstulen har jeg ennå ikke funnet så veldig mye. De døper guttebarnet 1739. Og det er et stort "men" - at Jon Flatstulens kone heter for Sidsel, skal det settes mange spørsmålstegn bak. Jeg har ikke funnet bevis for dette...........

Erland Olsen Johnsgaard og Kari Olsdatter Lien - her har vi et skifte på Skarperudstuen 06.sept 1755. Det er plassen hvor ekteparet flytter til i voksen alder, og hvor de bor til sin død. Erland begraves 07.mai 1751 og Kari 24.aug 1755

Jeg tror at deres foreldre igjen er; Ole Hansen Søndre Mageli og Kari Nilsdatter Johnsgaard og Ole Knutsen Hov og Gjertrud Iversdatter Lien. 

Ber deg om å sjekke kilder og kirkebøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.