Gå til innhold
Arkivverket

Johan Andersen Nordli, Ullensaker

Lise Stensby
 Del

Recommended Posts

26 minutter siden, Inger Hohler skrev:

dat Juli 93 thl 18/9 s. A.

Tyder det samme bortsett fra datoen: 18/8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Å ja, jeg takker og bøyer meg i hatten! Si meg da; vil det være tinglyst når begge foreldra var døde og søsknene skulle dele boet, for de som ikke arvet gården, fikk vel også noe?
  • Hilsen Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, men det slo meg at dat Juli 93 thl 18/8 s. A

kan bety ... thinglyst 18/8 samme Aar. Har du sjekket hva som står i tingprotokollen den datoen (hvis noe)?  
Ofte ble gården solgt til odelsgutten for en god del mindre enn markedsverdien, uten at dette ble regnet som forskudd på arv. Jeg har sett eksempler på at flere familiemedlemmer frasier seg arv for at én skal kunne overta gården intakt, og jeg har sett kvinner som bare får en søsterpart etter at reglenevar endret slik at søstre skulle arve likt med brødre - uten at forskjellsbehandlingen er kommentert som frasigelse av arv.  Hvis det finnes et skifte skal det stå i skiftet om noe ble regnet som forskudd på arv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager sent svar; får ikke lenger varsel om at jeg får svar😶 

Men, altså, nå har jeg studert skiftepapirene som det er lenke til ovenfor nøye en gang til. Og jeg finner bare nevnt de tre eldste brødrene som ser ut til å ha overtatt etter hverandre. Min bestefar, som kom lenger ut i rekka, er ikke nevnt. Og det står ikke noe om forskudd på arv, bare overdragelser med obligasjoner. Det er i alle fall ikke tinglyst noen arv på de yngre barna.☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.