Gå til innhold
Arkivverket

Adrian Jacobsen Falch, Neppelberg, tidl. Nesna komune.

Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Adrian Jacobsen Falch, f.c. 1597, var Skipper og bodde på gården Neppelberg i tidl. Nesna kommune, nuv. Leirfjord. Det var tidl. nevnt at han forpaktet gården Neppelberg. Senere er det fremsatt at han var eier av gården. Det kunne vært kjekt å finne ut hva som var korrekt. Det er også opplyst at han forpaktet en gårdpart i Levang som ligger i nærheten. Dette virker logisk, ettersom han åpenbart hadde større fartøy og bedre havneforhold der. Er det mulig å finne ut hvilken gårdpart i Levang dette kunne være ? Håper dette lar seg løse. :M.v.h. Alv Edvardsen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Er det ingen som har tilgang til matriklene rundt midten av 1600 tallet ? Det kunne vært kjekt å finne ut av dette.  m.v.h. Alv Edvardsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk. Det som nevnes av G. Flood skulle vel stemme med det som tidligere var opplyst om at Adrian var leilending på Neppelberg. Spørsmålet er da om  han evt. senere klarte å komme i besittelse av gården, slik det var opplyst i en nyere pulikasjon. Det er jo kjent at Adrian var på leiting etter eiendom for evt. kjøp. Bl.a. er det i en eldre publikasjon nevnt at han, evt sammen med sin svigerfar i Adrians 2. ektesk. forsøkte å få bytte til seg Tjøtta hovedgård, hvor Adrians bror Petter Jacobsen satt som Fogd på Helgeland. Adrian eide vel meg bekjendt, kun en gård her på Helgeland, men familien i Trondheim må vel ha sittet med mye eiendom som evt. kunne byttes bort. -  M.v.h. Alv Edvardsen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv, hvem var svigerfaren?

Hvilke(n) nyere publikasjon(er) er det der disse opplysningene fremkommer?

Hvor fremkommer det at Adrian var på leting etter eiendommer for evt. kjøp?

Har du sett gjennom regnskapene jeg linket til?

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Rh/L0001: Nordland amt, 1670-1671
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110404610160

Her er odelskatten for Helgeland i året 1670. Adrian Jacobssøn er oppført som eier av nøyaktig ingen gårder.

image.png.3288cb59fa2f3d8839752e77800692ee.png

Og han finner du også som oppsitter på Øverdal i 1670:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Rh/L0001: Nordland amt, 1670-1671
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110404610201

Det samme i 1675, og det fremgår at oppsitteren eier gården.

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Rh/L0005: Nordland amt, 1675
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110404620027

Siden det fremgår av denne listen hvem som er eiere av gårdene eller gårdspartene i aktuelt område burde det være en særdeles overkommelig oppgave å gå gjennom listen og finne ut om han i tillegg er oppført som eier av andre gårder enn den han er oppsitter på.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den nevnte skattematrikkelen 1647 viser at Adrian Jacobsen eide Øverdal i Rana (2 w). Samme år er han oppført som bruker av Låvong (Indre? 2 ½ w). Og altså i tillegg til Neppelberg (3 w) som var krongods. Trolig bodde han på Neppelberg hvor han og sønnene er oppført i 1666:  https://www.digitalarkivet.no/ft10041005203041

Men i 1671 er Ulrich Brygmand oppsitter på Neppelberg:  https://www.digitalarkivet.no/rk20110404610197

Adrian er da som nevnt oppført på Øverdal.

Endret av Leif Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Rh/L0007: Nordland amt, 1680
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110404620758

I 1680 står det på samme gård at den eies av Hr. kommisær Tønder,

Det samme i 1677:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Re/L0049: Trondheim stiftamt og Nordland amt, 1677
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090714310004

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, så ikke at Leif hadde skrevet dette ovenfor! 

Skattematrikkelen 1647, Nordland fylke

Side 22: Odelsskatt, Helgeland fogderi

Adrian Jacobsen eiger i

Øffuerdall, Raens sogen 2 w.            Besidder det sielffuer.

Side 27: Skipper- og styrmannsskatt, Rana fjerding

Schippere

---

Adrian Neppelbergh 6 dr.

Endret av Erik Lie
komplettering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leif Johannessen skrev:

I 1677 og 1678 er Adrian oppført som bruker på Stor-Alteren som eies av brorens arvinger:  https://www.digitalarkivet.no/rk20090714320314

Han var i følge det som fremgår i Rana-boka død på Storalteren i året 1677:

https://www.nb.no/items/2c2b0040bb6b7dd5ec72ba35e80212b7?page=87&searchText=adrian

image.png.a54bbb1bc46a6722b4731dbe002f4edb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere. Jo, jeg er klar over at Adrian eide Øvre Dal. Visstnok en ganske stor gård, men kanskje ikke så mye jordbruksland. Denne gården var drevet av to brødre. Denne gården solgte han i 1677 til en Lars Christensen, Rådmann i Bergen. Jeg er også klar over at Adrian på gamle dager skal ha brukt en gårdpart i Stor Alteren som var eiet av brorens enke på Tjøtta.

Opplysningen om at Adrians skulle være eier av Neppelberg fremkommer i en artikkel i visstnok  forrige års Årbok.

Opplysningen om at Adrian og han svigerfar skal ha forsøkt å kjøpe, eller bytte til seg Tjøtta hovedgård, fremgår av en gammal bok som heter Alstahaug Kanikengjeld.

Så fremkom det jo nu også at Adrian forpaktet gården i Levang Ytre.. Så da begynner jeg vel å få frem det meste av jeg var på leting etter. M.v.h. Alv Edvardsen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av Adrian er kopi av hans Epitaphium i den nye Hemnes kirke som han brukte mye penger på. Originalen er i dag på Norsk Folkemuseum. I kirken henger i dag kun en kopi. M.v.h. Alv Edvardsen. 

Endret av Alv Edvardsen
feilskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv, kan du klare å finne igjen hvilken konkret kilde det er som hevder at Adrian sammen med svigerfaren (hvem var det?) skal ha forsøkt å tuske til seg Tjøtta hovedgård?

Hvilken årbok er det du henviser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alv Edvardsen skrev:

Opplysningen om at Adrian og han svigerfar skal ha forsøkt å kjøpe, eller bytte til seg Tjøtta hovedgård, fremgår av en gammal bok som heter Alstahaug Kanikengjeld.

Jakobsen, Mikal | utgivelsesår = 1922 | tittel = Alstahaug kanikgjeld, side 96

Da har jeg funnet frem til det som står i Alstahaug kanikgjeld, og det du skriver er feilsitat av det som faktisk står i boken:

image.png.8a3ba5ed4b24fcffcc0fbf07c642238c.png

image.png.6599f1d5ee03805f88304f28b295f39a.png

Det står ingenting i den aktuelle teksten om at Adrian var svigersønn av Jørgen Henriksen Staur, hvilket han selvfølgelig uansett ikke kan ha vært i 1625 når denne handlingen foregår.

Mikal Jakobsens kilde for denne handlingen er igjen NRR5, side 475-476

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør oppmerksom på at i likprekenen over Adrians far, lagmann Jacob Pederssøn fra Danmark, fra 1633 kalles kona "Milde Hansdaatter"

gjør ellers oppmerksom på inskripsjonen på Adrians portrett: Kanskje dette kan være til hjelp? NB: Deler av teksten på portrettet  er vanskelig å lese.

ADRIAN JACOBSEN FALCK. BARN FØD PAA GIDSCKE Ø 1597. ÆTATIS 80 A.

Haffuer salige Mand Erlig velact fornemme
Adrian Neppelberg opbÿgt Hemnes met stor umag
Oc bekostning vdi disse Aare. 1660. 1661. Kirckel, 3 gang
Gift. met Milde Hans.daatter, 17. A. met Adelus Jørgens
14½ A. Aflet 7. vinerhd.[?] 6. a. Daatter. Børn met
ANNO DO. A. Kirsten døde paa
Storaltern.
Den 16. Maii.9 1677. Og nå ser jeg at portretet er gjengitt ovenfor. Jeg gjør så mye rart i dag.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er selvfølgelig vanskelig personlig å ta stilling til alt som er fremsatt om personer så langt tilbake i tid. I hvertfall så lenge man anser seg selv som "amatør".

Jeg mener at det i Alstah. Kanikengjeld var nevnt at både Jørgen Henriksen Staur og Adrian Jacobsen hadde vært frempå for å få tilgang til Tjøtta.

Det er fremsatt at Adrians første kone, Milde Hansdr., skulle være søster  av kona til Jørgen Henriksen Staur, Øllegssrd Hansdr. Da Adrian senere blev g.m. datter til Jørgen Henriksen Staur, måtte Adrian bøte 20 R.dl. for det nære slektskapet mellom 1. og 2. kone. Slik er det fremsatt. Så familie blev det uansett. Mer vet jeg ikke om den saken.

Det har vært nevnt at en av forpakterne av Øvere Dal, Thomas Iversen, muligens var g.m. denne antatt u.e. datter av Adrian Jacobsen, Kierstin. Han døpte sin eldste sønn, Adrian.

Denne Årboken jeg nevnte, vedr. oppsitterne på Neppelberg, mener jeg var siste årbok for området Jeg har den ikke selv, men lånte den på Biblioteket, ettersom jeg hadde fått med meg at det var skrevet noe om oppsitterne på Neppelberg. Her var det fremsatt at Adrian skulle være eier, men kan ikke si noe mmer om dette nu, da jeg ikke har boken hjemme.

M.v.h. Alv Edvardsen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Det er selvfølgelig vanskelig personlig å ta stilling til alt som er fremsatt om personer så langt tilbake i tid. I hvertfall så lenge man anser seg selv som "amatør".

Jeg mener at det i Alstah. Kanikengjeld var nevnt at både Jørgen Henriksen Staur og Adrian Jacobsen hadde vært frempå for å få tilgang til Tjøtta.

Det er fremsatt at Adrians første kone, Milde Hansdr., skulle være søster  av kona til Jørgen Henriksen Staur, Øllegssrd Hansdr. Da Adrian senere blev g.m. datter til Jørgen Henriksen Staur, måtte Adrian bøte 20 R.dl. for det nære slektskapet mellom 1. og 2. kone. Slik er det fremsatt. Så familie blev det uansett. Mer vet jeg ikke om den saken.

Det har vært nevnt at en av forpakterne av Øvere Dal, Thomas Iversen, muligens var g.m. denne antatt u.e. datter av Adrian Jacobsen, Kierstin. Han døpte sin eldste sønn, Adrian.

Denne Årboken jeg nevnte, vedr. oppsitterne på Neppelberg, mener jeg var siste årbok for området Jeg har den ikke selv, men lånte den på Biblioteket, ettersom jeg hadde fått med meg at det var skrevet noe om oppsitterne på Neppelberg. Her var det fremsatt at Adrian skulle være eier, men kan ikke si noe mmer om dette nu, da jeg ikke har boken hjemme.

M.v.h. Alv Edvardsen.   

Akk og ve. Og hva står det i originalkilden montro?

Det er selvfølgelig kronologisk umulig at Adrian sammen med svigerfaren kan opptre i kilden fra 1625 all den tid han søker om tillatelse til å gifte seg opp med Adelus Jørgensdatter i 1650. Her trenger man ikke være ekspert på noe som helst for å skjønne at det ikke henger på greip.

image.png.b2be7535d951378971c0b5177f372ba4.png

Når det gjelder slektsforholdene er det å bemerke at de 2 konenes opphav er ukjent, og førsøket på å gjøre den ene til datter av Hans Ovesen (Rød) til Storfosen er så totalt mislykket at den ikke er verdt å kommentere engang. Hans Ovesens 3 døtre er kjent og het Birgitte, Else og Øllegaard. Han hadde kun disse 3 og Milde Hansdatter kan verken kronologisk eller på annen måte være hans datter.

Hva med å bruke de kilder som er tilgjengelig og ta en kildekritisk gjennomgang av det som finns av kilder?

Ellers fremgår det jo en påstand i Alstahaug Kanikgjeld som er til å få mark av, og det er koblingen fra Adrian Jacobssøn Falch til folkene i Elsfjorden. Mikal Jakobsen må gjerne påstå at Adrian hadde en datter som var gift til Elsfjord, men det er overhodet ikke troverdig når man går kildekritisk gjennom de kilder som finns.

Skrell vekk det som ikke kan dokumenteres troverdig og hva gjenstår man med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da skal jeg ikke kommentere dette annet enn at da synes jeg, siden det åpenbart er andre som  vet, å forklare slektskapet mellom Adrians 1. og hans 2. kone.  Det er jo eller opplyst at Hans Ovesen skulle ha 4. døtre. M.v.h. Alv Edvardsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Da skal jeg ikke kommentere dette annet enn at da synes jeg, siden det åpenbart er andre som  vet, å forklare slektskapet mellom Adrians 1. og hans 2. kone.  Det er jo eller opplyst at Hans Ovesen skulle ha 4. døtre. M.v.h. Alv Edvardsen. 

Slektskapet mellom konene kan man lese rett ut av kilden over. Per nå vet man kun at de 2 konene hans var beslektet i tredje ledd, og ingen kilder som jeg vet om forteller hvem som var foreldre til noen av dem.

Det er ingen troverdige kilder som forteller at Hans Ovesen hadde andre døtre enn de 3 beviselige. At du finner massevis av sekundærkilder og sider på internett som hevder noe annet er vi skjønt enig om, men de har åpenbart heller ikke tatt seg bryet med å undersøke hva som er fakta og hva som er fiksjon.

NRR3, side 437-438:

image.png.b710cbcf9c41ff2c49e3cb3a01f24cec.png

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2019 den 20.51, Lars Østensen skrev:

Hans Ovesens 3 døtre er kjent og het Birgitte, Else og Øllegaard.

Er det Øllegard Hansdatter Rød, gift med Jørgen Henriksen Staur, som er en av døtrene til Hans Ovesen (Rød)? Øllegard døde i 1617. 

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Jørgen_Henriksen_Staur

"Jørgen Henriksen Staur er en del av prosjektet Fiat justitia! Lagmennene i Norge 1607–1797. Den er basert på materiale som ble innsamla da Hans Eyvind Næss skrev boka Fiat justitia! Lagmennene i Norge 1607–1797 (Riksarkivet 2014), og er lagt ut på Lokalhistoriewiki under lisensen cc-by-sa". 

Dette er riktignok en sekundærkilde og dessverre ser det ut som "bokhylla" forsvant fra menyen i nye DA, da gamle DA ble lagt ned. I bokhylla fantes en rekke digitaliserte bøker, blant annet Norske Rigs-Registranter. En del av bindene er på www.nb.no, men ikke alle, så vidt jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dette. Det tar nok litt tid å forsøke å tolke denne skriften. Foreløpig ser jeg at Adrian Jacobsen nevnes i forbindelse med Adelus Jørgensdr..som etter det som tidligere er nevnt, skulle være dr. av Jørgen Henriksen Staur og Øllegård Hansdr. Den samme Jørgen Henruksen fikk etterhvert overta eiendommen til Hans Ovesen Rød i Stor Fosen, som i sin tur solgte eiendommen til Jens Ågesen Bjelke..                                                                                                                                                                                                                                                            Kanskje noen er flinkere enn meg til å tolke denne skriften i dokumentet ovenfor? - M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei og takk for dette. Det tar nok litt tid å forsøke å tolke denne skriften.

Det står det samme i den aktuelle teksten som det jeg har klippet ut og limt inn i innlegg # 19 i debatten.

Den transkriberte kilden er Norske Rigs-Registranter : tildeels i Uddrag. B. 10 : 1650-1653, side 136

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider