Gå til innhold
Arkivverket

Adrian Jacobsen Falch, Neppelberg, tidl. Nesna komune.

Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

12 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Det står det samme i den aktuelle teksten som det jeg har klippet ut og limt inn i innlegg # 19 i debatten.

Den transkriberte kilden er Norske Rigs-Registranter : tildeels i Uddrag. B. 10 : 1650-1653, side 136

Tenkte jeg bare ville legge ut den skannede originalteksten, i fall det kan være mer å hente fra samme materiale eller annet materiale fra samme tidsepoke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grethe Flood skrev:

Tenkte jeg bare ville legge ut den skannede originalteksten, i fall det kan være mer å hente fra samme materiale eller annet materiale fra samme tidsepoke. 

Originalkilder er best, men det forutsetter at de som skal bruke dem er i stand til å tolke teksten korrekt. I dette tilfellet er det kyndige folk som har transkribert den aktuelle kilden, og jeg klarer i hvert fall ikke å finne avvik mellom transkribert og original tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grethe Flood skrev:

Dette er riktignok en sekundærkilde og dessverre ser det ut som "bokhylla" forsvant fra menyen i nye DA, da gamle DA ble lagt ned. I bokhylla fantes en rekke digitaliserte bøker, blant annet Norske Rigs-Registranter. En del av bindene er på www.nb.no, men ikke alle, så vidt jeg kan se.

Det er dessverre ikke alle utgavene av NRR som ligger på nb.no.

NRR3 mangler bla., men det er mulig å få tak i den likevel via andre kanaler. NRR3 er en nødvendighet og kan lastes ned her. Skanningen er ikke mye å skryte av i forhold til utgavene som ligger på nb.no, men lesbart er det i hvert fall.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2019 den 15.35, Lars Østensen skrev:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Rh/L0007: Nordland amt, 1680
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20110404620758

I 1680 står det på samme gård at den eies av Hr. kommisær Tønder,

Det samme i 1677:

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Trondheim stiftamt og Nordland amt, R/Re/L0049: Trondheim stiftamt og Nordland amt, 1677
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20090714310004

Glemte en kilde:

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Rh/L0006/0004/0001, Odelsskatt: BI Helgeland, , , 1676-, oppb: RA
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/30706/4/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk20110404620557.jpg

image.png.a914cbb8bcda09adfc143f337f00a071.png

Tydeligvis gått ut av Adrians eie før 1676, og altså i 1677 over til Tønder.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nu har jeg funnet bakgunnen for diskusjonen. I en art. i Årbok for Helgeland for 2017, har en Øyvind Jensen, Cand philol, førstelektor ved NiHe, en art. om Neppelberg og skriver på siide 156 at Adrian Falch startet jektebruk på Neppelberg og fra 1620 og gjorde gården til odelsgård. Det var altså utgangspunktet. At det senere gikk ut for med Adrian er jo kjent. Noen har ment at det muligens skyldtes et skipsforlis. Det er jo kjent at han var Skipper og bl.a. drev med trelasthandel, men ikke kjent om også han hadde større fartøy. Familien i Trondheim hadde jo ganske store skip.  

M.v.h. Alv Edvardsen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei igjen. Nu har jeg funnet bakgunnen for diskusjonen. I en art. i Årbok for Helgeland for 2017, har en Øyvind Jensen, Cand philol, førstelektor ved NiHe, en art. om Neppelberg og skriver på siide 156 at Adrian Falch startet jektebruk på Neppelberg og fra 1620 og gjorde gården til odelsgård. Det var altså utgangspunktet. At det senere gikk ut for med Adrian er jo kjent. Noen har ment at det muligens skyldtes et skipsforlis. Det er jo kjent at han var Skipper og bl.a. drev med trelasthandel, men ikke kjent om også han hadde større fartøy. Familien i Trondheim hadde jo ganske store skip.  

M.v.h. Alv Edvardsen.   

Kan du gjengi ordrett det som står i denne artikkelen?

Det er litt vanskelig å forholde seg til det som står i innleggene dine når det ikke går frem hva som er sitat og hva du har lagt til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for at jeg uttrykker meg uklart. Det enkleste er vel da å skaffe seg bakgrunnsstoffet selv, dersom det er problemer. Jeg beklager også at det nok har sneket seg inn en liten feil.

Det står altså at Adrian Falch (1597-1677). ,,Han startet jektebruk på Neppelberg fra 1620 og gjorde Neppelberg til odelsgård." o.s.v. - Videre omtales senere oppsittere på gården.

Håper dette rekker. M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Beklager for at jeg uttrykker meg uklart. Det enkleste er vel da å skaffe seg bakgrunnsstoffet selv, dersom det er problemer. Jeg beklager også at det nok har sneket seg inn en liten feil.

Det står altså at Adrian Falch (1597-1677). ,,Han startet jektebruk på Neppelberg fra 1620 og gjorde Neppelberg til odelsgård." o.s.v. - Videre omtales senere oppsittere på gården.

Håper dette rekker. M.v.h. Alv.  

Ref. ditt innlegg # 1 i debatten:

" Adrian Jacobsen Falch, f.c. 1597, var Skipper og bodde på gården Neppelberg i tidl. Nesna kommune, nuv. Leirfjord. Det var tidl. nevnt at han forpaktet gården Neppelberg. Senere er det fremsatt at han var eier av gården. Det kunne vært kjekt å finne ut hva som var korrekt. Det er også opplyst at han forpaktet en gårdpart i Levang som ligger i nærheten. Dette virker logisk, ettersom han åpenbart hadde større fartøy og bedre havneforhold der. Er det mulig å finne ut hvilken gårdpart i Levang dette kunne være ? Håper dette lar seg løse. :M.v.h. Alv Edvardsen."

Hvilke deler av det som står i teksten over er hentet fra den aktuelle artikkelen og hvilke deler er dine sitat?

Hvem er det som nevner at han forpaktet gården Neppelberg?

Hvem er det som fremsetter at han senere var eier av gården?

Hvem er det som opplyser at han forpaktet en gårdpart i Levang?

Hvem er det som hevder at han hadde større fartøy og (derved trengte) bedre havneforhold? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv, det som står i innlegg 31 besvarer ikke spørsmålene mine i innlegg 34. Jeg forsøker å finne ut av hvor informasjonen som danner grunnlaget for det du skriver i innlegg 1 stammer fra. Er det hentet fra artikkelen i Årbok for Helgeland 2017, eller er det informasjon du har hentet fra et annet sted, og hvem har skrevet dette og hva står det konkret i de aktuelle kildene du har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider