Gå til innhold
Arkivverket

Hjem fra Amerika...

Anita Brattli
 Del

Recommended Posts

Min oldefar reiste 6. mai 1910 til Minnesota, noe jeg helt overraskende fant i emigrantprotokollene som et skudd i blinde etter å ha lett "overalt" i folketellingen 1910 uten å finne ham. Her er link fra protokollen: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001112200 Han ble ikke der så lenge, for 20.september 1913 gifter han seg i Grue kirke i Hedmark med min oldemor: https://media.digitalarkivet.no/view/5009/74664/10  Oldemor var ikke i Amerika. Hvordan kan jeg finne ut mer om oldefars liv i Minnesota? Hvor bodde han, og hvorfor dro han dit? Og ikke minst, når kom han tilbake til Norge? Kirkebøkene har dessverre ingen oversikt over innflyttingen til Grue i de årene jeg lurer på. På forhånd takk for alle tips om hvor jeg kan lete.

Endret av Anita Brattli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står som Magnus Carlsen ved ankomst - litt utydelig skrift, men han er nr. 14 på lista, bla en side frem og du kan finne hvor og hvem han skulle til.

Name: Magnus Carlsen  -  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JJNX-3JZ
Event Type: Immigration
Event Date: 18 May 1910
Event Place: Ellis Island, New York City, New York, United States
Residence Place: Solor, Norway
Marital Status: Single
Nationality: Sweden, Swedish
Birth Year: 1891
Departure Port: Christiania
Ship Name: Hellig Olav
Additional Name: Mr Carl C Udseth
Departure Contact Name Relationship: Father

Arrival Contact Name: Mr Lars H Nordseth
Arrival Contact Name Relationship: Uncle
Page Number: 144
Affiliate Line Number: 0014

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anita Brattli skrev:

Hvordan kan jeg finne ut mer om oldefars liv i Minnesota? Hvor bodde han, og hvorfor dro han dit?

Nå kommer det an på hvor lenge han var der, men han kan ha levert deklarasjon om statsborgerskap.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Vet ikke om det finnes returlister.

Det er lite å hente mht. reurlister før 1914 - Ancestry har dette: U.S., Departing Passenger and Crew Lists, 1914-1966

Det finnes innkomne til UK, men da må han ha reist via UK på vei tilbake - UK, Incoming Passenger Lists, 1878-1960

Jeg skal sjekke.....

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Jeg skal sjekke.....

Fant ham ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary og Egil, tusen takk for god hjelp! Her er det mange nye opplysninger for meg uansett. Spennende!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.