Gå til innhold
Arkivverket

1766 - Norske nyheter i svensk avis - Posttidningar 1766-02-20

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til ulykken(e) i Manger, men jeg kan kommentere en annen opplysning, som kanskje kunne være interessant for Norsar, som registrerer jordskjelv. https://www.jordskjelv.no/historiens-bulder/category1024.html

Sunnfjord er representert flere ganger på lista fra Norsar over de kraftigste skjelvene i Norge, men ikke i 1766.

En annen interessant opplysning er fra Risør Sogn, om gutten som bare 10 skritt fra foreldrenes hus, ble overfalt og bitt ihjel av en ulv! Ifølge dagens ulveforståsegpåere skjer det jo aldri!

Jeg bodde en tid i Sverige, og det er interessant å observere at datidens svenske språk er mere lettlest enn dagens utgave.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikkje noko spesielt i kyrkjeboka for Manger i samband med gudstenesta 1. pinsedag 1765 eller i tida etter, men det kan jo hende at dei 12 fekk ei "våt" grav. Det var nok ikkje heilt uvanleg at folk drukna på kyrkjeferd før i tida, og det er iallefall eit eksempel på det i mi eiga slekt.

Hordaland fylke, Manger, Hordabø (Bø), Sæbø, Herdla i Manger, Ministerialbok nr. A 1 (1759-1791), Kronologisk liste 1765, Side 49
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630658

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Unnskyld, men her kan det vel like gjerne vera året 1763 som 1764? Eg meiner, artikkelen i denne svenske avisa/tidningen frå februar 1766 er trass alt basert på ein (dansk)-norsk statistikk i frå seinast året 1764 eller like gjerne 1763? Når vi i dag veit kor sein/treg innsamling av statistikk kan vera sjølv i vår tid, kor lang tid kunne det ikkje då ta den gangen?? Eg luftar no berre tanken ...

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det står ikkje noko spesielt i kyrkjeboka for Manger i samband med gudstenesta 1. pinsedag 1765 eller i tida etter, men det kan jo hende at dei 12 fekk ei "våt" grav. Det var nok ikkje heilt uvanleg at folk drukna på kyrkjeferd før i tida, og det er iallefall eit eksempel på det i mi eiga slekt.

Hordaland fylke, Manger, Hordabø (Bø), Sæbø, Herdla i Manger, Ministerialbok nr. A 1 (1759-1791), Kronologisk liste 1765, Side 49
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630658

"Tabella for Aar 1765" (nedst t.v. s. 53) fortel at det var 100 (64+46) døde. Når eg tel opp "gravfesta" finn eg litt over 20.

Det tyder truleg at berre likpreiker er førte inn, ikkje vanlege jordfestingar (og slett ikkje dei som kom vekk på sjøen) er førte inn som embetshandlingar. (Det var ingen klare føresegner om kva som skulle førast).

Dvs at det kan godt vere 12 døde pinsedag 1765, utan at det viser att i kyrkjeboka.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene var nok ikke så kildekritisk på 1700 tallet heller.

Her Stavangermannen Christian Jacobsen Drakenberg, bosatt i Århus og   som skal være født i 1624, gifter seg for første gang i 1737  og lever til 1770 😁

Post-Tidningar 6 aug. 1770

image.png.50478f7e3988d6b3e5a7157684a5dc0f.png

Men han har i hvertfall eksistert den godeste Drakenberg, det ser jeg nå.

https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_Jacobsen_Drakenberg

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man forstå dette da. 

Fra https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Christian_Jacobsen_Drakenberg

Her står det sitat:  " døde den 9. oktober 1772 i Århus. Dødsdatoen er det ingen tvil om"

Allikevel skriver en svensk posttidning - Posttidningar1770-08-06 - at han døde i 1770.  Så kanskje det er tvil om dødsdatoen uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivar Moe skrev:

Men hvordan skal man forstå dette da. 

Fra https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Christian_Jacobsen_Drakenberg

Her står det sitat:  " døde den 9. oktober 1772 i Århus. Dødsdatoen er det ingen tvil om"

Allikevel skriver en svensk posttidning - Posttidningar1770-08-06 - at han døde i 1770.  Så kanskje det er tvil om dødsdatoen uansett.

Bordet fangar .... - no ventar alle, med stor spenning,  på at du skal finne ut av dette!

Hadde "Posttidningar" eigentleg profetiske gåver?

Har du (eller nokon annan) rota med årgangane i "Posttidningar"?

Gjekk det sterkt overdrivne rykte i 1770 om at han var daud?

Rotar forfattaren i lokalhistoriewiki med årstala?

Var heile gamlingen berre oppdikta, slik at det ikkje eigentleg var noko fysisk dødsfall?

Eller... ? 

• Liker 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollenderne støtter svenskene. (Med forbehold om at jeg oversetter/forstår teksten rett.

Svensker og hollendere mener også at han er født i Stavanger.

Opregte Groninger courant - 10-08-1770

image.thumb.png.d90ed27fcf7d29df44146d36616d59d5.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danskene derimot har en annen oppfatning av saken 😀

Kiøbenhavns Kongelig alene priviligerede Adresse-Contoirs Efterretninger (1759-1854)

28. oktober 1772

drak.PNG.b406f52e26cdbd2eaf69af29bbfc8f66.PNG

Så da får man ta det som passer.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har alltid innbilt meg at jeg skal bli minst 104 år gammel, men jeg er 1.90 og ikke akkurat spedbygd, så da er vel det håpet ute... :-)

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. Christian Jacobsen Drakenberg: For ordens skyld:

Sitat

Drakenbergs død og begravelse er trygt bevitnet i kirkebok og skifteprotokoll. Det er verre med fødselen. Den fødselsattesten han fremskaffet 1732, er utvilsomt et falsum. Navnet på prestene stemmer verken for 1732 eller 1626. De foreldrene som var oppgitt, kjennes ikke fra andre kilder, og på gården Blomsholm bodde det andre folk.

Sin levnetsbeskrivelse hadde Drakenberg gitt til P. Mønster, som var forvalter på et gods der han bodde i første halvdel av 1750-årene. Mønster utgav en forkortet versjon 1774, og den ble meget populær. Men også her er det mange feil, blant annet når det gjelder omstendighetene rundt sammenstøtet med Tordenskiold.

Frem til 1680 er opptegnelsene sjablongmessige, og først fra omkring 1730 blir de vederheftige. Det er riktig at Drakenberg fikk pensjon av kongen 1735, og at han giftet seg to år etter. Sannsynligvis var han født omkring 1665–70 og ble dermed vel hundre år. Men i samtiden var det ingen som reiste tvil om at han ble nesten 146 år, og det ble notert både i kirkeboken og i skifteprotokollen. Som bløffmaker var han altså en suksess.

https://nbl.snl.no/Christian_Jacobsen_Drakenberg

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Hmm, jeg har alltid innbilt meg at jeg skal bli minst 104 år gammel, men jeg er 1.90 og ikke akkurat spedbygd, så da er vel det håpet ute... 🙂

Ser ikke bra ut Olaf 😪

Men leser du resten så er det håp :  Minst 12 timers søvn hver natt -  Tilbringe størstedelen av døgnet utendørs.

Så da er det bare å flytte senga ut på altanen, så tenker jeg du blir minst 146 du også. ( Kan være du må ha hjelp av en prest eller to (dåpsattest), men det lar seg ordne med noen tusenlapper) 😁

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider