Gå til innhold
Arkivverket

Augustinus Frantsønn Flors første hustru Ingeborg Bjørnsdatter. Hva veit vi om hennes slkt?

Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

I Norsk slektshistorisk tidsskrift Bind XXXVIII hefte 1 side 18-19 har Odd Ottesen en artikkel om slekten Flor. Han skreiv at Augustinus Frantssønn var g.m. Ingeborg Bjørnsdatter. Hun levde 1588. Ottesen nevner at  hun har minst 3 søsken. Det har det ikke vært noen innsigelser mot dette så vidt jeg veit.

I hefte "Herr Torsten fra Lunner av Rune Arenfeldt Berg ( utgitt  av Innigranskauen Productions 2019 ) kommer det fram mer om Ingeborg Bjørnsdatter i slektstavle III. Her blir det opplyst at Ingeborg var søster til Dorte g.m. Niels Sandbu, Karen , g.m. Claus Warlo, Eli g.m. Sjur Molstad og herr Niels Bjørnsson sogneprest til Strøm og g.m .Ingeborg Nielsdatter  søster til biskop Jens Nielssønn. Boka opplyser at FAREN DERES VAR BJØRN SEVALDSSØNN AV LUNNERÆTTA.

Jeg synes å kjenne igjen at noe av det Ottesen ikke tok med i sin artikkel, kan komme fra S.H: Finne-Grønn. Jeg lurer også på om dette kommer fra ny forskning eller er hentet fra "gammel graut". Takker dem som kan gi nye opplysninger om dette emnet. Boka til Rune har kilde henvisninger bl.a til Finne-Grønn, men ingen detaljer hvor det "nye" slektsstoffet kommer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Per Otto Egeberg Asak changed the title to Augustinus Frantsønn Flors første hustru Ingeborg Bjørnsdatter. Hva veit vi om hennes slkt?

Det som er blitt skrevet om BJØRN SEVALDSSØNN har kilden sin fra SH Finne- Grønn fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1944. Det har ført til kaos i mange slektstavler. Finne-Grønn kan regnes som slektsforsker av sin tid. Det førte til mange feil i senere slektstavler som uten kritisk sans godtok alt han skreiv.  Per Reidar Bjørnerud Christensen prøvde å rydde opp i slektene om "Lunnerætta". Slektshistorisk Tidsskrift 1996. De gale slektslistene fra Finne-Grønn 1944 går fremdeles igjen. Å bruke det berømte bryllupet Hallingstad på Toten  1594 som kilde for Lunnerætta blir lite nyttig i den mening; å bekrefte en forbindelse  til  biskop jens Nilssønn. Jeg har ikke funnet noe bevis for at Bjørn Sevaldsen var far til Ingeborg Bjørnsdatter g.m. Augustinus Frantzen Flor i Høland. Det var det jeg egentlig spurte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider