Gå til innhold
Arkivverket

Militære ruller - En musketer

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Mannen jeg søker heter Thorvald Gundersen. Det oppgies i 14. feb 1867 i Rikshospitalets prestebok at han er musketer ved sønnen Marcus' fødsel: Mandkjøn Aaret 1867

No.: 16
Foreldrenes fulde Navn, Stilling og Opholdssted: Musketer Thorvald Gundersen og Pige Lisa Kaisa Ørn
Barnets fulde Navn: Marcus
Fødselsdag: 14 Februar
Daabsdag: 24 Februar
Faddrenes Navne: Pige Marie Hansdatter Md Brith Nilsen
Anmærkninger: Uægte

Jeg vet ikke hvor han kommer i fra eller bosted.

To år etter er han arbeidsmann ved den andre sønnen Julius' fødsel. 
Søker man etter Torvald Gundersen i Digitalarkivet, dukker det opp 6 kandidater, en fra Enebakk og en fra Ås, altså begge Akerhus. Så er mitt spørsmål: Lar disse seg finne i militære ruller fra den tiden?
En Torvald er født: 24 okt 1837 og en 1843 Enebakk. Jeg vil bare ha hjelp til å finne frem i militært  materiell.

Med vennlig hilsen

Finn Roaas
cleardot.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har funnet dåpsdatoen til Marcus, men det var ikke det jeg spurte om denne gangen. Hvis du vil hjelpe meg, så bør du lese innlegget mitt på nytt. 

Takk for at du viser interesse.

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 14.10, Finn Roaas skrev:

Fint at du har funnet dåpsdatoen til Marcus, men det var ikke det jeg spurte om denne gangen. Hvis du vil hjelpe meg, så bør du lese innlegget mitt på nytt. 

Takk for at du viser interesse.

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Expand  

Jeg har lest innlegget ditt. 

Men mener det står Marius i begge bøkene, og ikke Marcus. 

Mulig jeg tar feil. 

Og siden du ikke la ved lenke, så la jeg ved  lenker til kirkebøkene. 

----

Jeg tok nok feil. 

Det står Markus Thorvaldsen ved konfirmasjonen. 

https://media.digitalarkivet.no/view/6226/7

----

For ordens skyld;

Temaet ditt på Slektsforum:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=148628

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Marcus det står. Han er min oldefar og hans sønn er min morfar.  Men mitt spørsmål gjelder ikke disse, men faren Thorvald Gundersen. Han oppgir å være musketer, og da håpet jeg på at noen med kjennskap til militære ruller kunne plassere ham. De to kandidatenene jeg har er henholdsvis fra Ås og Enebakk, og det jeg første tenker på er 1834 – 1866: Fredrikstenske og Fredrikstadske gevorbne musketerkorps eller 1867 – 1888: Smålenenes (jeger)bataljon. Den tråden på disnorge var det jeg som fikk igang for en stund siden.

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider