Gå til innhold
Arkivverket

Slekt i Tønsberg - ikke samsvar mellom kirkebok og digitalarkivet

Mette K. Stenberg
 Del

Recommended Posts

Hei

I disse dager gjør jeg ferdig et dokument der livshistorier, lokal og nasjonal historie gjennom 250 år veves sammen til en fortelling om en gren av vår slekt med opphav i Tønsberg. Forleden dag verifiserte jeg noen opplysninger. Ifølge mine funn, er det ikke samsvar mellom opplysninger i kirkebok og digitalarkivet.

Hvem er foreldrene til vår tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor?

Enevold (Ingvold) Christensen Hansted og Pernille Sörensdatter Ström ble gift den 20 januar 1807: Ministerialbok for Tønsberg prestegjeld, St. Laurentii sokn 1797-1809 (0705P)

Pernille Sörensdatter Ström ble konfirmert første søndag etter påske 1798 og antas født 1782 i Tønsberg: Ministerialbok for Tønsberg prestegjeld, Vår Frue sokn 1797-1814 (0705P)

Vi slår opp 1782 i Tønsberg kirkebok: den 28 september blir Pernille Sørensdatter født til matros Sören Bentsen og Martha Svendsdatter: Tønsberg kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1760-1796, s. 85.

Pernilles foreldre ble gift 15 juli 1776. Vitner: skomaker Jens Bister og Svend Arvesen: Ministerialbok for Tønsberg prestegjeld, Vår Frue sokn 1760-1796 (0705P)

Som vi ser, mangler ordet Strøm i Pernilles og foreldrenes navn. Kanskje foreldrene flyttet til en gård eller et sted med navnet Strøm? Dette fant jeg ikke ut av, og lot det ligge – i ett år. Her om dagen oppdaget jeg til min fortvilelse som følger:

Søren Benzen jordfestet sin ett år gamle datter Pernille Sørensdatter den 21 juli 1781: Ministerialbok for Tønsberg prestegjeld, Vår Frue sokn 1760-1796 (0705P)

I 1801 bor den 57-årige Søren Bentsen og hans hustru Marthe PEDERSDATTER i Nedre Langgade 12 i Tønsberg. På samme adresse bor deres barn Bendt f 1776 og Pernille f ca 1782. Folketelling 1801 for 0705P Tønsberg prestegjeld

Den forrige eier av Nedre Langgate 12 var Svend Arvesen 1707-1784, nevø av skomaker Jacob Arvesen. Er ikke dette den Svend som var vitne ved vielsen til Søren Bentsen og Martha Svendsdatter? Far til Martha? Svend Arvesen var gift med Pernille Larsesdatter: Ministerialbok for Tønsberg prestegjeld, Vår Frue sokn 1688-1760 (0705P)

Har vi i å gjøre med to ektepar? Det vil si Søren Benzen/Marthe Pedersdatter og Søren Bentsen/Marthe Svendsdatter? Jeg finner ikke vielsen til Søren Benzen/Bentzen og Marthe Pedersdatter, ei heller opplysninger om dem som foreldre utover informasjonen om Nedre Langgade.  Det jeg videre har funnet, viser at det er noe som ikke stemmer:

Søren og Martha Svendsdatter er foreldre til 5 barn født i perioden 1776 -1785, hvorav altså to pikebarn med navnet Pernille. Sidene 75, 78, 81, 85 og 92 i Tønsberg kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1760-1796

Ved å se til fadderne kan vi spore slektskap og nettverk. Uthevet skrift viser til fadder som opptrer flere ganger:

1. Bent 1776, faddere: Maria Svendsdatter, Karen Maria Hansdatter, fraktemann Henric Olesen, Arve Svendsen, skomaker Jens Bister – som var vitne ved vielsen til Søren og Martha i 1776.
  2. Peter 1778, faddere: Maria Nielsdatter (gift med Truls Andersen Weyer). Peder Christian Brøcher/Brøchen, Eric Andersen Bergmand
  3. Pernille 1780, faddere: Maria Nielsdatter, Karen Maria Hansdatter, Svend Arvesen (Marthas far?), matros Iver Börresen (gift med Maren Larsesdatter)
  4. Pernille 1782, faddere: Susanna, Anders Føyens hustru, Maren Holst, Samuel Föyn, Rasmus Olesen (fra Bolærne), Samuel Prom (første hustru Birgitte Marie Tullin).
  5. Lars 1785, faddere: Anna Olesdatter, Anthonette Michelsdatter, Truls Andersen Weyer, og prokurator Gothfred Waager

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Mette K. Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven Arvesen og Pernille Larsdatter ble iallefall foreldre til ei Marthe, døpt 17. juni 1742  (nest nederst Ve side)  - SAKO, Tønsberg kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1688-1760, s. 206-207, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650079

Sven Arvesen eide Nedre Langgate 12 og det er vel naturlig å tenke at det var datter og svigersønn som ble neste eiere - se denne under Nedre Langgate 12  - https://www.sveinaage.no/nedre-langgate-tonsberg/

Sven Arvesen bodde som tidligere nevnt i nabohuset, som må være matr. nr. 120. Uvist når han kjøpte det, men i 1769 lånte han penger med garanti i sitt eget hus. I branntakstprotokollen for 1767 og 1777 er Svend Arvesen oppført som eier på matr. 120. Han var født 1707, sønn av Arve Andersen og Marthe Svendsdatter. I skifte etter hans onkel var han 14 år og bodde hos skomaker Oluf Larsen. Svend var skomaker og døde 1784 77 år gammel. Han står nevnt i skattemanntall 1743 som skomaker har 10 rdl i formue og betaler 20 sk. i formueskatt og 4 rdl i Kopskatt. Neste eier var sjømann Søren Bentsen. Han og kona Marthe Pedersdatter bodde på matr. nr. 120 sammen med dattereren Pemille og sønnen Bendt som også var sjømann. Søren eide helt til 1804, da overtok hans sønn Bendt Sørensen. 

Her står Marthe som Pedersdatter, men det er basert på 1801 - tellingen.

Uten å ha sett originalen for 1801 så er det vanskelig å vite - står det virkelig Pedersdatter eller er det en transkriberingsfeil?

Jeg tror ikke det er snakk om 2 ektepar, men heller en feil i 1801 tellingen - det kan som sagt være en transkr. feil eller det kan ha blitt ført inn feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barneflokken til Søren og Marthe er det, som du skriver,  to døtre med navn Pernille. 

25. juli 1780 døper matros Søren Bentzen og hans hustru Marthe Svendsd. sin datter Pernille i Vår Frue kirke i Tønsberg-

SAKO, Tønsberg kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1760-1796, s. 81
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650179

Det er vel denne som døde i 1781.

Som Egil skriver, det er vel ikke to ektepar, men en mulig feiltranskribering i 1801.

Når døde Marthe Svendsdatter og med hvilket etternavn er hun innført i kirkeboken med da?

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Kan dette være svaret ?

Svaret på hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Hadde ikke ventet å få svar så raskt i fellesferien - tusen takk, Egil og Randi! Jeg heller også mot den oppfatning at det foreligger en transkriberingsfeil i 1801-tellinga, at Pernilles mor er Martha Svendsdatter. Når man gransker i slekta, skal man ikke ta noe for gitt. De neste ukene håper jeg å finne flere opplysninger om Søren Bentsen, slik at jeg kan overlevere dokumentet om slekt fra Tønsberg til min sønns bestemor som fyller 86 år den 21 august.

God sommer, og vennlig hilsen

Mette 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carl og Egil

Det står Marthe/a Pedersdatter. Nå får jeg en jobb å gjøre...  Takknemlig for tips og forslag.

God kveld, og vennlig hilsen

Mette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mette K. Stenberg skrev:

Det står Marthe/a Pedersdatter. Nå får jeg en jobb å gjøre...  Takknemlig for tips og forslag.

Da tror jeg det kan være en innføringsfeil - men jeg får gjenta Randi's spørsmål:

8 timer siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Når døde Marthe Svendsdatter og med hvilket etternavn er hun innført i kirkeboken med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

? - https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000531458

f3f2dc7826e102a45c9facdf5d141684.png

Vestfold fylke, Vår Frue i Tønsberg, Ministerialbok nr. I 3 (1797-1814), Døde og begravede 1803-1804, Side 274-275, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650324

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000143384

de6d1b8a250b2a0374562925a2b4bf5d.png

Nr 17 - Vestfold fylke, Tønsberg i Tønsberg, Ministerialbok nr. I 4 (1813-1826), Døde og begravede 1814-1815, Side 214-215, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425670464

Nr 16 i Kl bok - Vestfold fylke, Tønsberg i Tønsberg, Klokkerbok nr. 1 (1813-1826), Døde og begravede 1814-1815, Side 198-199, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650429

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enevold (Ingvold) Christensen Hansted og Pernille Sörensdatter Ström er mine tipptippoldeforeldre. Jeg har alltid tenkt at Pedersdatter i 1801-tellingen beror på en feil. 

Jeg har sendt en melding til Mette K. Stenberg her i forum, men ikke fått svar så langt. Vil gjerne ha kontakt.

Hilsen Åse Anna Markussen

Endret av Åse Anna Markussen
skrivefeil- skrev tipptipøpoldeforeldre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Åse og jeg har fått kontakt på e-post. Så sant ingen har noen nye opplysninger, tar jeg til følge det som nevnes ovenfor. Antakelig er det en skrivefeil i 1801-tellinga. Den er litt vanskelig å svelge, jeg skal innrømme det. 

Fortsatt god sommer!

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.