Gå til innhold
Arkivverket

død under overfarten til Kanada

Inger Bekken
 Del

Recommended Posts

min tippoldefar døde under reisen fra trondheim til quebec i 1868. Jeg vet navnet på båten og dato for utreise. Han ble antakelig senket i atlanterhavet - han er ikke registrert som død i aktuell kirkebok. Mitt spørsmål: Går det an å finne ut noe mer om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 10.20, Inger Bekken skrev:

min tippoldefar døde under reisen fra trondheim til quebec i 1868. Jeg vet navnet på båten og dato for utreise. Han ble antakelig senket i atlanterhavet - han er ikke registrert som død i aktuell kirkebok. Mitt spørsmål: Går det an å finne ut noe mer om dette ?

Expand  

Du bør oppgi hans fulle navn og fødselsår, samt lenke til emigrasjonen. 

Hvor fant du opplysningen om at han døde under overfarten? 

Hva mener du med;

"han er ikke registrert som død i aktuell kirkebok" 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 10.20, Inger Bekken skrev:

Mitt spørsmål: Går det an å finne ut noe mer om dette ?

Expand  

Det kan stå notert i skipets ankomstdokumenter - legg derfor inn (som Ann-Mary nevner) navnet hans, alder (f. år), skipets navn og dato for utreise så skal vi forsøke å hjelpe deg med å finne ankomsten i Quebec.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Blostrup Rasmussen Grågård (Syverstrøen), født 10. mai 1807 på Alvdal, Hedmark. Dro med skipet Neptunus fra Trondheim 12. mai 1868.

Jeg har fått hjelp fra andre - på ancestry er personen visstnok registrert som ankommet quebec i juli 1868. Det kan ikke stemme - temmelig sikker på at han døde underveis - har det fra flere kilder. Det kan jo hende at ankomstlistene bare er en kopi av passasjerlister fra utfarten . med andre ord: dødsfall underveid er ikke registrert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name:    Blastrup Rasmussen Sivertsplads
Arrival Age:    61
Birth Year:    abt 1807
Arrival Date:    Jul 1868
Arrival Port:    Canada
Vessel:    Neptunus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Alvdal der han var født og bodde for å se om dødsfallet er registrert der.  Det er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.00, Inger Bekken skrev:

temmelig sikker på at han døde underveis - har det fra flere kilder.

Expand  

Hvilke kilder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.03, Inger Bekken skrev:

Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Alvdal der han var født og bodde for å se om dødsfallet er registrert der.  Det er det ikke

Expand  

Hvis han døde etter at han var utflyttet er vel ikke dødsfallet registrert i kirkeboken for Alvdal. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.05, Inger Bekken skrev:

Dette er problemet mitt: Er registrert som ankommet. men det stemmer neppe. Ingen muligheter til å avklare det ?

Expand  

Se * 8

"Hvilke kilder?" 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemet mitt: Er registrert som ankommet. men det stemmer neppe. Ingen muligheter til å avklare det ?

Har det fra sekundærkilde: boka Bergmannsslekten Tax  - forfattere bl.a. Simen Trøan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.12, Inger Bekken skrev:

Har det fra sekundærkilde: boka Bergmannsslekten Tax  - forfattere bl.a. Simen Trøan.

Expand  

Så spørs det hvor god kilde det er. 

Tyder på at det ikke er dokumentert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller feilkilde knyttet til immigrasjonen - registreringen er bare en blåkopi av passasjerlistene fra utfarten. Jeg tror mest på det. Du er kanskje medlem i "vi som driver slektsforskning" på facebook. Det er det en som nevner et konkret eksempel på det. Jeg har heller ikke funnet spor av personen i Kanada, f.eks. dødsfall/grav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "flere kilder" hvilke andre kilder har du?

Jeg leser gjennom skipsmanifestet nå - så får vi se om vi kan avklare....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* 14

Ikke godt å si.

Men man skal aldri feste lit til antagelser. 

Mener å huske at det er ikke så lenge siden en annen la inn et tema på forumet, der det ble hevdet at en person døde under overfarten. Det viste seg ikke å stemme. 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre kilden jeg har er nettstedet "lokalhistorie for Alvdal" der emigrasjonene er et eget punkt.  Står oppført som "died at sea". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.47, Inger Bekken skrev:

Den andre kilden jeg har er nettstedet "lokalhistorie for Alvdal" der emigrasjonene er et eget punkt.  Står oppført som "died at sea". 

Expand  

Men der er det heller ingen dokumentasjon? 

Vi får se hva Egil finner ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er listen fra Trondheim - de 2 første sidene bekrefter dette da kaptein Ludvigsen (Master Ludvigsen) bl.a. har mottatt erklæring (side 1) fra konsulatet i Trondheim om at det ikke eksisterer noen smittsomme sykdommer i Trondheim eller nærliggende distrikt.

På side 2 er det summert antall personer ombord, i tillegg finner man kaptein Ludvigsen attestasjon på at dette er riktige opplysninger, og videre slik jeg forstår (skriften er lite lesbar pga uskarpt bilde) bekrefter at det ikke er noen med smitsomme sykdommer ombord. Datert Trondheim 12. mai 1868. Deretter starter passasjerlisten.

Hva som har skjedd underveis er nok notert i kapteinens logg, men den er ikke tilgjengelig her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.21, Inger Bekken skrev:

Jeg har heller ikke funnet spor av personen i Kanada, f.eks. dødsfall/grav

Expand  

Det behøver ikke bety at han døde ombord. Han kan ha endret navnet til det ugjenkennelige, det finnes nok av eksempler på det.

Kildene du referer til er først pålitelige når de oppgir sine kilder med referanse til dem (hvor/hvordan de har funnet ut at han døde ombord).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 11.57, Inger Bekken skrev:

Og denne loggen er det umulig å få tak i ?

Expand  

Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Expand  

OK - jeg skal sjekke med simen trøan hvor han har opplysningene sine fra. Er redd for at dette forblir uløst. Uansett: Takk for all hjelp 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var han gift? Enkemann? Hadde han noe familie i US eller Canada? Var det andre familemedlemmer som reiste over senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2019 den 12.07, Egil Johannessen skrev:

Var han gift? Enkemann? Hadde han noe familie i US eller Canada?

Expand  

• Tellingsår: 1865
  • Kommune: Alvdal
  • Kommunenummer: 0438
  • Navn på bosted: Syvertsplads

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Rasmus Blostrupsen Husfader g Gaardb. Selveier 1838 Lille Elvedalens Prgj.  
tidslinje.gif Johanna Johnsdatter hans Kone g   1835 Lille Elvedalens Prgj.  
tidslinje.gif Blostrup Rasmussen deres Søn ug   1864 Lille Elvedalens Prgj.  
  Kirstine M. Rasmusdatter deres Datter ug   1860 Lille Elvedalens Prgj.  
  Marit Rasmusdatter deres Datter ug   1862 Lille Elvedalens Prgj.  
  Blostrup Rasmussen hans Fader e Føderaadsmand 1806 Lille Elvedalens Prgj.  

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0438&kenr=005&bnr=0027&lnr=000

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider