Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Norderhov - Marthe Nielsdatter

Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber videre med slekten på Ringerike: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=501588&highlight=&sid=e820dd0e3c05b5ca8c696019ba1a5a59

Norderhov, Buskerud
Gunnild Ellingsdatter Lundesgaarden, f.ca1801. Hvem var foreldrene hennes?
Hun var gift med Anders Olsen Uggen (Ruudseiet (Bekken)).
Giftemål 8/11-1829. Gunnhild var 28 år og Anders var 38 år
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8536&idx_id=8536&uid =ny&idx_side=-431
Ole Ruud og Peder Hovland var vitner.

Det som står for tur nå er slekta til Anders Olsen Rudseie (Bekken) Hans mor Marte Nielsdatter.

Jeg fant kun denne ene Marthe Nielsdatter fra Norderhaug, Min Marthe kan jo være fra en nabobygd, men hvor sannsynlig er det på den tiden? Min Marte har ihvertfall tre barn, Anders, Åse og Kari. Så vidt jeg kan gjette av tyding så kan dette stemme.

Marthe Nilsen norderhov eneste derfra 1753 til 1755

Name: Marthe Nilsen
Christening Date: 27 Apr 1755
Christening Place: NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY
Father's Name: Niels Biornsen
Mother's Name: Kari Andersdr

System Origin: Norway-ODM
GS Film Number: 124051
Indexing Project (Batch) Number: C42405-2

Citing this Record
"Norway Baptisms, 1634-1927," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHN9-H75 : 10 February 2018), Kari Andersdr in entry for Marthe Nilsen, ; citing ; FHL microfilm 124,051.

Jeg har igjen store problemer med skriften i kirkeboka, noen som kan hjelpe.

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0003a: Ministerialbok nr. 3, 1740-1757, s. 224, 27. april 1755

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313650409

Nils Biørnsen ------ og Kari Rudseie barn Marthe.

Fad -----------, Rolf Nilsen gunnild ------dt    ---Olsdatter,  ------dt

Mvh Inger Svindahl

Endret av Inger Svindahl
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser innførselen slik:

Niels Biørnsen Nøklebye E. og Kari Andersd. barn: Marthe.
Fad:  Bertel Bertelsen, Rolf Mikelsen, Gunnild Christensd., Kari Olsdatter, Aase Jensdatter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tyding. Du har sikkert rett.
Kan Niels Bjørnsen Nøkleby være den samme person som Niels Biørnsen Aasterudeje, for der er det mye som passer?
Mvh Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Inger Svindahl skrev:

Jeg har sett på stedsnavnene/gårdsnavnene du har satt opp i forbindelse med faddere i lenken jeg siterer over her. Jeg mener det skal være andre gårdsnavn enn det du har satt opp i innlegget ditt. (mulig du har funnet ut av dette senere - det er jo et gammelt innlegg)

Prøserbyeie - skal være Røsbyeie

Sørbyeie - skal være Røsbyeie

Oppigarden - skal være Oppegaarden

Wattneeie - skal være Weltikold

Høybye - skal være Røsby(e)

Det skal også være med Edsgaard her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Takk for opplysninger. Det er lenge siden jeg har jobbet med denne siden av slekta. Jeg holder på å prøve å kvalitetsikre og finne ut mer om dem som ikke er gjennomgått skikkelig. Feil i i disse faddernavn skyldes mine egne feiltolkninger av navn, og at jeg ikke er kjent i området, så jeg har ikke engang skjønt at det var feil på gårdnavnene. Skal rette opp etter hvert som jeg går gjennom materialet på nytt.
Takk igjen, og jeg legger en link til ditt innlegg så lenge.
mvh.
Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider