Gå til innhold
Arkivverket

GÅTE; Hvem var Anne Jensdatter, født 1771? (Drøbak)

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har tidligere hatt noen innlegg på henne og hennes mann JOHANNES JOHANNESSEN SKAR 

Johannes (Johannessen SKAR)  var født i Øyer i 1747 og ble først gift med SARA LARSDATTER MOE 

Dessverre døde Sara og det går mange år før Johannes plutselig dukker opp i DRØBAK som Byggmester.

På et eller annet tidspunkt møter han sin 2. kone som heter ANNE JENSDATTER og det er i hovedsak henne og hennes slekt jeg leter etter her.

De får i alle fall SARA MARIA JOHANNESDATTER i 1798 og da bor de i DRØBAK 

Faddere ved dåpen er; Hans Fritz, Syver Gulbrandsen Schaar, Knud Andersen Berg, Inger Andersdatter Sundby, Anne Christine Andersdatter, Olia Andersdatter.

Jeg klarer ikke å finne giftemålet noen steder, så jeg vet ikke om hun er fra Drøbak og omegn eller fra Øyer.

Jeg finner dog en ANNE JENSDATTER her https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004792878 som KAN PASSE?

Hva tror dere? 

Johannes og Anne får også barnet ANNE HELENE JOHANNESDATTER født 1800, så forsvinner også hun.... men jeg lurer på om det er henne jeg finner her https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N71F-C3K

Faddere ved hennes dåp er; Hans Christoffersen Sundbye, Hans Fritz, Carl ???, Marthe Hansdatter, Olia Endresdatter?

Det siste barnet til JOHANNES og ANNE heter JENS https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012564123 og merk at her står BOSTED DØHL

Faddere ved dåpen er; Abraham Nielsen, Isak Isaksen, Johanne Paulsdatter, Elen Frideriksdatter, Maren Abrahamsdatter.

Men, jeg finner ikke ut hvor DØHL er og jeg ser at han kaller seg dette ved flere anledninger og sønnen får også etternavn DØHL

Trenger litt hjelp for å prøve å løse denne gåten..

JOHANNES dør i 1809 i Drøbak og ANNE JENSDATTER dør som enke 6. Januar 1837 i Drøbak.

Ved konfirmasjonen står  Sara Maria oppført som forsterbarn hos HANS ANGELL og NANCY PARR  og Anne Helene hos ULRICH ANGELL

Jens er jeg usikker på...men her er faddere ved dåpen hans - 

Witnesses at his baptism: Abraham Nielsen, Isak Isaksen, Johanne Paulsdatter, Elen Frideriksdatter, Maren Abrahamsdatter. 

Krysser fingrene og håper noen kan hjelpe meg litt videre på ANNE JENSDATTER, NAVNET DØHL og hva som skjedde med ANNE HELENE?

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider