Gå til innhold
Arkivverket

Blandhol, Askim - Jordbok 1642

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å transkribere en opplysning om Olluff Blandhol i en jordbok fra 1642. Jeg er ikke sikker på at det er blitt rett. Dette er mitt forslag:

Olluff Blandholl
Smør _________________ 1/2 8 bismerpund 4 sk
Korn__________________6 Spand
foring_________________1/2 daler

Akershus, Buskerud, Oslo, Vestfold, Østfold fylke, Jordebok nr. 19 (1642-1642), Protokollside, Side 237
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/jo20110926310975

Kanskje noen med mer erfaring kan se over mitt forslag?

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt presist er navnet skrevet Olluff Blandhoell.

Når det gjelder smør, skal det være 18 (xviij) bismermerker 3 (iij) skilling.

Kildehenvisning: RA, Stattholderembetet 1572-1771, Ek/L0019/0001: Jordebok for Akershus len, Heggen og Frøland skipreide, Askim sokn, 1641-1642

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Ja, jeg pleier å skrive Blandhoell for det er slik det står i tingbøkene. Siden du bare bemerker smøret så mener du at det andre er riktig transkribert?

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forresten anbefale nyere littertur som gir meg en en større forståelse av disse verdiene? Jeg leste da jeg studerte historie en artikkel av Asgaut Steinnes, men det gjaldt "Tiend-uppgåvone i biskop Øysteins jordebok". Det er mulig han har skrevet noe om emnet?

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finn Roaas skrev:

Siden du bare bemerker smøret så mener du at det andre er riktig transkribert?

Ja, så langt jeg kan se.

1 time siden, Finn Roaas skrev:

Kan du forresten anbefale nyere littertur som gir meg en en større forståelse av disse verdiene? Jeg leste da jeg studerte historie en artikkel av Asgaut Steinnes, men det gjaldt "Tiend-uppgåvone i biskop Øysteins jordebok". Det er mulig han har skrevet noe om emnet?

Du vil finne mye om dette i Norsk historisk leksikon, som er tilgjengelig på lokalhistoriewiki.no. F.eks. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Bismervekt og https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Foring

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider