Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om Ole Madsen Engelstrup (1656 - 1716) - Prest i Ål i Hallingdal i perioden 1682 til 1716

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg henter frem en tråd fra 2002 i håp om ytterligere informasjon. I tillegg gir jeg den litt annen vinkling.

Ole Madsen Engelstrup (1656 - 1716) var først kapellan og deretter sogneprest i Ål i Hallingdal i mange år frem til sin død i 1716. Han må ha vært en karakteristisk mann i lokalmiljøet i samtiden for han er flitting omtalt i diverse bøker og verk på www.nb.no. Foruten de mange interessante historiene om hans personlighet og virke i Ål er det to ting jeg søker informasjon om:

1) Hvem var tjenestejenta han fikk en sønn med?

2) Hvor stammet forfedrene til Ole Madsen Engelstrup fra?

- - - 

1) Hvem var tjenestejenta han fikk en sønn med?

Ole Engelstrup var gift med Regitze/Riise Bentsdatter Winge. Dette ekteparet fikk fire barn. Men Ole fikk angivelig også en sønn med tjenestejenten på prestegården. Jeg er etterkommer etter denne sønnen som het Knut Olson Skreddarstugu Sundremoen (f. 1710).

Bygdebok for Ål oppgir følgende (redigert tekst er gitt under):

http://www.aal-bygdebok.no/110009-.htm

Moen gnr. 110 bnr. 9

{5387} År: 1765c

Knut Olson Skreddarstugu SundreMoen 1710c-
Foreldre: presten Ole Engelstrup og tenestjenta ... ... ... .
Gm Birgit Arnesdtr. Trillhus SundreMoen 1730-
Foreldre: ArneTomasson Tomasgarden-Sire Trillhus og Birgit Jakopsdtr. Storedal.
*Barn
1. Ola Knutson SundreMoen Sandeplassen 25.07. 1756-1840
Gm Kari Kitilsdtr. Kitilsplass. Sjå neste hushald og Vangen, gnr. 115/5.
2. ….

3 …..

Knut og Birgit gifte seg i 1755. Knut hadde truleg to barn frå før: Birgit 1748- med Astrid Jonasdtr. og Håkon 1753- med Anne Håkonsdtr. ... .
Knut var skreddar, og dei budde i 'Skredderstuen' på Sundre dei fyrste åra. 'Skreddarstykket' låg i søre og nedre hjørne av Prestgarden ned mot elva. Mor til Knut var tenestjente i Prestgarden, og fekk dette jordstykket då ho vart med barn med presten. (Jfr. notatet 'Slekten Hefte' av fanejunker A. A. Hefte som var av etterkomarane.)

Ole Engelstrup døde i 1716. Konen satt på garden frem til 1721 før hun solgte på auksjon (https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015102308115?searchText=engelstrup&page=285)

Skiftet etter kona Regitze/Riise er gitt her: https://www.digitalarkivet.no/sk20100208640320

Spørsmål: Er det noen som har ytterligere informasjon her?

2) Hvor stammet forfedrene til Ole Madsen Engelstrup fra?

Ole Engelstrup var sønn av Mads Olufsson Engelstrup (1621 - 1702) og Maren Bertelsdatter Normann. Mads var prest i Sande i Vestfold i mange år. I Geni ser jeg at Mads Olufsson Engelstrup hevdes å være født i Halland i Sverige (den gang Danmark). Videre ryktes det fra en i familien at denne slekten utvandret fra Skottland pga. religiøs forfølgelse. Slektningen min finner imidlertid ikke kilden som antyder dette…

Spørsmål: Er det noen som har ytterligere informasjon her?

- - - - - - 

Avslutningsvis tar jeg med litt informasjon om Ole Madsen Engelstrup. Dette har lite eller ingenting med saken å gjøre, men illustrerer at Ole må betegnes som en aldri så liten kjendis i lokalmiljøet.

Ole Engelstrup var utdannet i København og kom til Ål som kapellan i 1682. Han var angivelig en dyktig treskjærer, og det hevdes at han laget en vendebenk der som i dag står på Ål bygdemuseum. I tillegg sponset og organiserte han byggingen og utsmykkingen av alteret i Ål kirke. Ole hentet en egen treskjærer fra Lübeck, Augustus Samuel Ritter, til dette arbeidet som kostet rundt 300 riksdaler.

Ole Engelstrup hadde en sterk personlighet. Han betegnes som klok, sindig, dypt religiøs og sterk som en bjørn. Han må ha gjort inntrykk på folk for han fikk både venner og uvenner i lokalmiljøet. Det kom klager om at han tok for mye betalt i tjenesten og at han godtok bestikkelser fra personer som ville slippe unna militærtjeneste. Det ble reist sak. Amtmannen selv kom og foretok undersøkelser, men saken ble til slutt henlagt. I 1712 kom Engelstrup på ny i fokus. I forbindelse med den store nordiske krigen ble bøndene pålagt en ekstraordinær skatt på 10 - 15 riksdaler. Bøndene ble rasende og klaget på tinget. Fogden skyldte imidlertid på Engelstrup og hevdet at det var sognepresten som hadde foreslått beløpet. Bøndene stormet prestegården. Engelstrup klarte imidlertid å roe gemyttene uten at det oppstod vold. Han kunne informere at skattesatsen for feil og satt for høyt av byråkrater i høyere instanser. Bøndene godtok forklaringen, men innkrevingen av denne skatten skapte mye split og uro i årene som fulgte.

Ole Engelstrup, kjent som Herr Ole, ble sogneprest i 1692. Stillingen og personligheten hans ga han uvenner. Engelstrup kunne vise en myndig og autoritær tilnærming ovenfor bøndene i Hallingdal. Han godtok ikke våpen i kirken, og dette skapte harme hos enkelte bønder i distriktet. Nå fikk de ikke lenger putte våpnene sine våpenhuset, men måtte la utrustningen være igjen hjemme. En gang ble Engelstrup angrepet på landeveien av to bønder som ikke likte dette forbudet. Bøndene fikk juling, og Engelstrup selv fikk et dypt kutt i haken som ga han et arr han hadde livet ut.  Ingen i Hallingdal var sterkere enn Herr Ole!

Det fortelles også om den gangen han var på reise alene gjennom "Tolvmilskogen" (ukjent lokasjon). Om kvelden ba han om husly hos en ung kvinne som var alene i et hus i skogen. Jenten var vrang og ba han gå sin vei. Engelstrup synes dette virket merkelig. Han forhørte jenten nærmere, og etterhvert forklarte hun at hun var røvet av landeveisrøvere! Jenten oppholdt seg i huset under tvang for å stelle med røverne. Engelstrup la seg i skjul i huset. Da røverne kom hjem om natten ga han samtlige rundjulig. Selv fikk han en flenge i halsen. Jenten tok han deretter med til bygden igjen. Hvorvidt sistnevnte historie er sann eller ikke er uklart.

Kilder:

1. Kyrkjene i Ål prestegjeld : Ål, Torpo, Leveld, ISBN 8299066409 

2. Aal bygdesoge, Bind 1

3. Hallingdal og Hallingen - Opptrykk av første samlede utg. Røyse : Villvoll skrivestuggu, 1943. Opprinnelig utgitt som 7 enkelthefter: [S.l.] : A. Mehlum, 1891-1893

4. Gammelt fra Hallingdal : skatte- og sagefaldslister samt utdrag av tingbøker for Aal fra 1610 til 1848 

5. Folk og fortid i Hol. 1 : Frå eldste tida til 1815. ISBN 8299349222/8299349214

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå en gang dristet meg til å svare i den lenkede debatten for godt over 17 år siden, så kan jeg utdype og nyansere litt.

Det første delspørsmålet har jeg ingenting på. Også her hviler bevisbyrden på den som fremsetter påstanden.

Til det andre spørsmålet kan noe tillegges:

At Geni opererer med opphav i Halland, kan jo godt bygge på min antydning fra 2002. Mine anførsler er blitt brukt (og dels misbrukt) flere ganger tidligere.  Formodning på opphav herfra er knyttet til slektsnavnet Engelstrup. Det var nok prestegården "Ingelstorp" i Abild ved Falkenberg jeg hadde i tankene på den tiden: http://www.bygdeband.se/plats/316454/sverige/hallands-lan/falkenberg/abild/abild-ingelstorp-prastgarden/

Vi kan så trekke inn følgende opplysning fra prestehistorien for  det aktuelle området (Abild sogn, Halland):

«Oluff Mattsön. Har 1632 undertecknat en vidimation av ett Christian IV:s donationsbrev. Fick, då Halland ble svenskt, transport till Jydstrups pastorat på Själland. En tradition omnämner dock, att han på ditresan blev ihjälslagen (1647).» C.W. Skarstedt, Göteborgs Stifts Herdaminne (1878), 1948, s. 77.

Som forstås finner vi i denne sognepresten i Abild en spennende kandidat til å fylle rollen som far til vår herr Mats Olsson Engelstrup. Jeg ser forøvrig av den lenkede debatten at jeg ved en inkurie har hevdet at Halland ble svensk i 1658. Det riktige er selvsagt 1645.

Videre kan vi stryke slektsnavnet "Normann" fra vår herr Bertel Pederssøn. Han er ikke belagt med dette navnet i noen av de kildene jeg har gjennomgått. Men spørsmålsstiller er kanskje mer interessert i problemer knyttet til Engelstrup snarere enn å følge prestehistorien i Sande bakover i tid?

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for betraktninger og innspill, Are!

Til spørsmål #1 kan jeg føye til at notatet 'Slekten Hefte' av fanejunker A. A. Hefte som det henvises til angivelig ikke inneholder ytterligere informasjon enn det som fremkommer i teksten gitt i http://www.aal-bygdebok.no/110009-.htm. Dette notatet er oppbevart v/ Ål Bygdearkiv. Tilbakemeldingen herfra er det ikke finnes ytterligere opplysninger i notatet om Engelstrup og tjenestejenten (jeg har ikke undersøkt dokumentet selv).

Til spørsmål #2: Det er Engelstrup-navnet som interessant for meg, ja (ikke prestehistorien i Sande)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Olsson Sundreplads (Sundremoen) giftet seg med Birgit Arnesdtr. Trillhus 20.04.1756 (forlovet 27.12.1755). Foreldrene til Knut (Ole Engelstrup og tjenestejenten?) er imidlertid ikke oppgitt.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070314650103

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000010232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei!

Jeg henter frem denne posten fra 2019:

• - - - - 

Ole Madsen Engelstrup (1656 - 1716) var først kapellan og deretter sogneprest i Ål i Hallingdal i mange år frem til sin død i 1716. Ole Engelstrup var gift med Regitze  Bentsdatter Winge. Dette ekteparet fikk fire barn. Men Ole fikk angivelig også en sønn med tjenestejenten på prestegården. 

Bygdebok for Ål oppgir følgende (redigert tekst er gitt under):

http://www.aal-bygdebok.no/110009-.htm

Moen gnr. 110 bnr. 9

{5387} År: 1765c

Knut Olson Skreddarstugu SundreMoen 1710c-
Foreldre: presten Ole Engelstrup og tenestjenta ... ... ... .
Gm Birgit Arnesdtr. Trillhus SundreMoen 1730-
Foreldre: ArneTomasson Tomasgarden-Sire Trillhus og Birgit Jakopsdtr. Storedal.
*Barn
1. Ola Knutson SundreMoen Sandeplassen 25.07. 1756-1840
Gm Kari Kitilsdtr. Kitilsplass. Sjå neste hushald og Vangen, gnr. 115/5.
2. ….

3 …..

- - - - - -

Er det noen som klarer å finne fødsel/dåp til sønnen Knut (uekte, født ca. 1710) som Ole Engelstrup og tjenestejenten angivelig er foreldre til? Finnes det andre kilder som kan knytte Knut til Ole Engelstrup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er tilfelle at Ole Engelstrup, som prest, fikk et barn utenfor ekteskapet i 1710, må vel dette ha medført mye rabalder i samtiden? Han må jo ha fått en straff for dette eller stått i fare for å miste embetet? Dette ble gjerne rapportert til høyere kirkeinstanser? Noen tips om hvor denne typen informasjon kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Kan det ha vært en Ole Engelstrup til ?, se første dødsfall på Eiker i 1740 https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610400 nå skrev denne presten som en kråke men jeg tolker det til Ole Engelstrup fra Hallingdal (med forbehold om at jeg kan ta feil) , jeg kjenner ikke etterslekten til presten så det kan jo i teorien være et barnebarn også, synd at noe alder ikke er oppgitt.

Kanskje det finnes noe i tingbøkene om presten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider