Gå til innhold
Arkivverket

Svenske kirkebøker i Malmøhus, Aspo

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Noen som vet om det er kirkebøker for Tyske innvandrere i Malmøhus, Sverige . Det er en del Grønbeck og Brandt jeg leter etter, men jeg finner de ikke i de vanlige kirkebøkene som ligger på nettet. Tidsperiode 1700 til 1800 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette arkivet du har lett i tidligere?

Beskrivelse:
Ritningar över den tyska kyrkan eller Trefaldighetskyrkan i Karlskrona återfinns förtecknade under Karlskrona stadsförsamlings kyrkoarkiv

Arkiv/församling
Referenskod
Institution

SE/LLA/13202
Landsarkivet i Lund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg vet bare at i Malmøhus, Aspo, under døpte er flere fra Trelleborg, Skåne. Men da er mitt spørsmål hvor finnes da de Tyske som ikke står i den "vanlige" kirkebok for Trelleborg, Skåne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmö Caroli församling kan være aktuell. Fra Socken-sök:

Landskap

Nuvarande församling

Härad

Nuvarande kommun

Nuvarande län

Scb kod

Kyrkoböckernas förvaring
Skåne Malmö Karoli (f d Malmö tyska eller Caroli) f1683 +1948   Malmö kn

Skåne län (f d Malmöhus län)

Fra SVAR:

https://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=Caroli&EndastDigitaliserat=false&Lan=0&Arkivtyp=Alla&AvanceradSok=False&PageSize=100&typAvLista=Standard&page=3&postid=Arkis+28F49780-9397-4C05-A78A-2A65E90F2998&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|#tab

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har funnet dit allerede, er ddss.nu et register som er ufullstendig men lett å söke i.

Socknarna som er med står på sökesiden, og når socken er valgt, viser siden årene som er registrert,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, litt forklaring.

14/1-1732 døde Swen Eriksen Grønbeck i Kristianstad, Skåne, Sverige. (født ca 1690/99)(Denne Swen Grønbeck har jeg styr på).

I skiftet etter han opplyses at han hadde en bror Andreas Grønbeck i Comsta, Kjettehuset, Stiby. Han blir verge for tre av Swens barn.

Han var antagelig gift med Johanna Pettersdotter. Og de er nevnt i folketellingen 1733.

Han har jeg funnet to barn etter: Sven f 5/10-1746 og Magnus f 18/4-1749.

Denne Mester Grønbeck er det som dør i august 1749 og da 58 år gml. 

Så dukker det opp en Skreddermester Anders Grønbeck død 5/5-1772 skifte 9/7-1772..

Her nevnes barnene, hvor flere da er i Trelleborg.

Christopher i Trelleborg

Johanna enke i Trelleborg

Petronella g 1 30/11-1759 kyrkoherden Erasmi Pihlman død 24/3-1765, tre barn funnet

g 2 Cominister Jøns Brandt, Malmøhus, Aspo, 2 barn funnet

Anna Christina nevnt død, med sønn Nils 6 år

Jøns (f 28/11-1/12-1742 i Trelleborg, med flere barn.

Vel av og til skrives navnet Grunbeck men regner med det er det samme som Gønbeck.

Hadde, ved hjelp av det som ligger ute av kirkebøker og skifter , håpet å få avklart om det var slektskap mellom disse Grønbckene.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider