Gå til innhold
Arkivverket

Peter Jæger Nordbostad, 1898-1958

Øyvind Jæger
 Del

Recommended Posts

Peter Jæger er min bestefar. Jeg vet han emigrerte til Canada i 1923, (hvoretter kort tid altså bestemor, gift med ham og mor til hans to barn, ble besvangret av bakersvennen Holum Nilsen...), oppholdt seg i Houston uten fast adresse i 1927, og er registrert bosatt i Oslo i 1935.

Sannsynligvis kom han tilbake til Norge i 1934-35, men jeg VET ikke, hverken når eller hvordan?

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sjekk hovedregisterkortet hans. Statsarkivet i Oslo kan nok hjelpe deg her dersom det var i dette området han døde. Siden du er etterkommer bør ikke klausulering være et problem.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, her er lenke til emigrasjonen fra Trondheim i 1923:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000224187

Peter Jæger Johansen Nordbostad, gift jordbruksarbeider, bosted: Meldal. 

4 timer siden, Øyvind Jæger skrev:

er registrert bosatt i Oslo i 1935.

Hvor har du funnet ham registrert bosatt i Oslo? 

Hvor døde han i 1958?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 14. november 1955:

Dødsfallet til verkstedeier Per Nordbostad, f. 1888, står under anmeldte dødsfall 11. november 1955.

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Øyvind Jæger skrev:

Peter Jæger er min bestefar. Jeg vet han emigrerte til Canada i 1923, (hvoretter kort tid altså bestemor, gift med ham og mor til hans to barn, ble besvangret av bakersvennen Holum Nilsen...), oppholdt seg i Houston uten fast adresse i 1927, og er registrert bosatt i Oslo i 1935.

Sannsynligvis kom han tilbake til Norge i 1934-35, men jeg VET ikke, hverken når eller hvordan?

Noen som kan hjelpe?

Kan  nok være vanskelig å finne ut akkurat når og hvordan han kom tilbake. 

Lite returlister! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Petter Jæger Nordbostad bodde i Meldal da han emigrerte i 1923 og du opplyser at han hadde to barn da bestemoren din ble "besvangret" kort tid etterpå. Finner denne dåpen i Meldal i 1921 - se nr. 72:

Sør-Trøndelag fylke, Meldal i Meldal, Klokkerbok nr. 672C04 (1914-1928), Fødte og døpte 1922, Side 72
https://media.digitalarkivet.no/view/3765/77

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigrasjon: 1923 4385

Person: Peter Jæger Johans. Nordbostad

PERMANENT ID: pe00000000224187

Fornavn:
Peter Jæger
Etternavn:
Johans. Nordbostad
Kjønn:
m
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
1888
Alder:
-
Fødested:
-
Stilling/stand:
g Jordbruksarbeider
Familiestilling:
-
Utreisedato:
1923-09-26
Ekspedert dato:
-
Kontraktsdato:
-
Utreisehavn:
-
Reisemål:
Canada
Ankomstdato:
-
Skip:
via Xania
Linje:
Canadian
Agent:
-
Årsak:
a
Nytt yrke:
-
Har billett?:
Cash
Har pass?:
-
Reiser med familie?:
-
Merknader:
-

Løpenummer:
4385
Protokollreferanse:
-
Side:
267
År:
1923
Prestegjeld:
-
Merknader:
-

Kildeinformasjon:

Trondheim politikammer, 1/32 Emigrantprotokoller, nr. 16: Emigrantprotokoll nr. 15, 1916-1926

Gå til kilde 

Fylke:
Sør-Trøndelag
Kommune (1947):
Trondheim
Startår:
1916
Sluttår:
1926

Emigrasjon:

1923 4385

Side:
267
Løpenummer:
4385
Protokollreferanse:
-
Prestegjeld:
-
Skannet side:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000224187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013052924003

Busetnad og folkeliv i Horg 4. : Gard og grend

Småvoll-løkka - side 294. 

Kari Olsdatter Evjen, født 1902, gift 1920 med gruvearbeider Petter Johansen Jæger Nordbostad, fra Tynset, f. 1888. Petter reiste til Amerika. Bosatt i Småvoll-løkka. Skilt. Kari gift andre gang med Bernhard Wintervold fra Tynset. Tre barn - to i ekteskap med Petter Johansen Jæger Nordbostad, et barn med bakeren, som trådstarter nevnte.  

4609286 Kari  Wintervold    2003  1902  0102  1969  0802  1969    11  Takk for alt  Vis  Tynset Tynset
Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Flood: Jeg har funnet ham bosatt i Oslo i folketellingslistene hos Byantikvaren i Oslo; se bilde.

Jeg har også funnet ut at han døde 11/11-1955, men - mea culpa - jeg er for rask og slurvete i oppstarten...

Ja, han bodde i en ettroms leilighet i Grünersgt 6. Flyttet dit i 41 etter å ha vært losjerende hos familien Hoffmann på Scous pl.

Dåpen du (Grete Flood) viser til er av min far, Paul. Han hadde da en søster - Inger - på ett og et halvt år. Så fikk han altså en halvsøster i 1925, og etterpå tre halvbrødre som bestemor fødte etter at hun giftet seg på nytt. (Hun og bestefar ble skilt i 1927, mens han oppholdt seg i Houston, Texas, delvis som følge av at bestemor ble med barn da han var borte. MEN, de kom sammen igjen, da, trolig allerede fra slutten av 30-tallet, iallfall bekreftet fra 1949, og pleide omgang frem til han døde. Er vel en slags kjærlighetshistorie...)

Jeg har også funnet oppføringen i emigrasjonsprotokollen. I tillegg har jeg funnet innreiseskjemaet hans da han ankom Kanada; se bilde: 

Men, folkens - tusen takk for hjelpen!

f3573-744484-7-1271143733544.jpg

Skjermbilde 2019-08-12 kl. 10.56.09.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Øyvind Jæger skrev:

Grete Flood: Jeg har funnet ham bosatt i Oslo i folketellingslistene hos Byantikvaren i Oslo; se bilde.

De kommunale folketellingene er ikke hos Byantikvaren, men i Oslo byarkiv eller Byarkivet. 🙂 

Det er vel også en merknad i de kommunale tellingslistene om hvor personene bodde ved forrige telling? Er tellingslisten ovenfor fra 1934 eller fra 1935? Den ser i alle fall ut til å være fra et tidspunkt hvor han fremdeles losjerte hos Hofmann. Hvis han var fast leieboer hos Hofmann fra første gang du registerer ham i 1935 til han flytter til Grüners gate, er vel det et tegn på at han var temmelig bofast i byen. Men det bevarer ikke spørsmålet ditt nærmere om når og hvordan han kom tilbake til Norge. 

Ellers er det å henvende deg til Arkivverket/Statsarkivet i Oslo angående hovedkort fra Folkeregisteret et godt forslag - se #3. Det er også riktig som Ann-Mary påpeker, at det ikke finnes tilsvarende registrering av immigranter til Norge som av emigranter fra Norge. Kanskje det kan finnes noe i fremmedregistrene (Statsarkivet i Oslo) eller i sentralpasskontorets arkiver i Riksarkivet. Men dette er registrering av utlendinger som kommer til Norge. Han var vel norsk statsborger hele tiden? Dvs at han søkte ikke om statsborgerskap da han var "over dammen"? 

Jeg finner også at "Nordbostad, Peter Jæger, jernbanearbeider" skal være nevnt her på side 5 (avisen kan ikke leses på nettet):  

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_frittfolkoslo_null_null_19441201_9_281_1

Hans J Hofmann i adresseboka for 1940:

https://media.digitalarkivet.no/view/39920/705

Bare litt tankespinn og ikke noe svar på spørsmålet ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tankespinnet, Grete - hyggelig og nyttig!

Ja, jeg finner ham i tellingslistene i ByARKIVET (mitt slurv igjen...) første gang i 35 og deretter hvert år frem til han døde i 55. Så ja, han var bofast i Oslo, på to adresser; først som losjerende hos Hoffman på Schous pl., deretter i Grünergt. 6 i sin egen ettroms leilighet.

Bestemor var bosatt på Tynset i Nord-Østerdal, og de var sammen (det vi vet) da han kom på motorsykkel oppover om somrene og campet i telt i egnen der hun var budeie. Men han bodde altså hele tiden i Olso.

Jeg har forsøkt forskjellige registre for å finne innreiste nordmenn i den aktuelle perioden, men det er mangelfulle og skrale saker. Han var nok norsk statsborger hele tiden, jeg har iallfall ikke opplysninger om annet.

At han skulle være jernbanearbeider er trolig en feilregistrering (kanskje jernarbeider), for han jobbet som metallarbeider på Kussius Metallvarfabrik før og så lenge det varte under krigen (fabrikken ble jo bombet). På den annen side, kanskje han fikk jobb i en periode som jernbanearbeider? Kan godt være, etter at jobben hos Kussius gikk fyken, men jeg finner ingenting om jernbane i tellingslistene hans.

Jeg vet ikke hva for en oppføring det er på ham i Fritt Folk, men det kan i alle tilfeller forklares med at han meldte seg inn i NS i 41, så ut, og inn igjen, og var medlem til 45. Han fikk landssvikdom og ble fradømt borgerrettighetene i 10 år og ilagt bot på kr 500,-

Han døde syk, ensom og insolvent en vinterdag i 55 og ble gravlagt i en frigrav på Østre gravlund i Oslo. Graven er sanert og han er ute av verden, men vi har samlet såpass om ham at vi mener han må ha vært en sammensatt og kompleks mann, selv om vi aldri traff ham. Vi har et slags bilde, om enn broket og mangelfullt.

Beste,

Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.