Gå til innhold
Arkivverket

Webbasert slektsforskning, GeneaSky

Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har prøvd meg på både Geni, Ancestry og MyHeritage. For en liten stund siden ramlet jeg over det nyutviklede og norske programmet GenaSky, noe som gjorde at jeg heller ville vedlikeholde og jobbe med mitt tre med hjelp av det produktet. Jeg tok en kopi av GEDCOM filen, og sørget for at jeg hadde lastet ned bildene mine fra MyHeritage, før jeg eksporterte/importerte alt til GeneaSky. Alle data ser ut til å ha kommet med uten problemer, og jeg blir ikke lengre peppret med "Smart Matches" (som ikke alltid er så smarte...). 🙂

Jeg har nå klart å importere mitt slektstre fra MyHeritage, med alle bilder etc. Jeg fikk også til de automatiske og manuelle oppdateringene av stedsangivelser med match fra Kartverket. Søk mot digitalarkivet og HistReg etc. Oppdateringer i mitt tre fungerer også helt topp, men jeg forstår ikke helt hvordan denne koblingen til HistReg fungerer... 

Det egne søkefeltet for oppslag i HistReg gir mange aktuelle treff, og enkel mulighet for å kopiere disse inn til mitt egne slektstre. Fra forsiden forstår jeg det slik at mine verifikasjoner av data på disse treffene også bidrar med å bygge HistReg sin database? Er det noen som vet hvordan denne funksjonen fungerer? Jeg tenker spesielt på dette med data fra folketellingene. En del av folketellingene jeg har lagt til som kilder har ikke blitt transkribert enda, slik at det er linker til selve oppføringene i folketellingen jeg har linket til. Vil disse da vises for andre via HistReg, eller er det eventuelt kun de som er transkribert som blir "koblet"? Og hvordan er det med stedsnavnene en bruker i GeneaSky for folketellingene? Når jeg har funnet og oppdatert stedsnavnet med det "korrekte", er det informasjon som HistReg også da får benyttet?

Ser også at Digitalarkivet hadde en avtale med Ancestry/MH mfl om å hjelpe til med transkribering av data for de kirkebøker der dette ikke var utført enda. Har man også sett mot feks dette produktet for å få noen norske øyne med kunnskap om steder/navn til å gjøre deler av denne jobben? Når jeg legger inn kilder på mitt tre, så legges det inn informasjon om linjenummer, side, unik info om kirkeboken jeg har lagt til etc. Vil tro det kanskje er "enkelt" å få satt opp løsninger som gjør at den dataen jeg har lagt inn kan deles på lik linje med det data fra MH etc også deles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

GeneaSkys tilkobling mot histreg.no fungerer på denne måten:

Si du har Ola Normann f. 1850, d. 1920.
Du har kilden for dåpen, med kirkebokoppslag med kildenavnet kb100000.
Du søker så etter personen i folketellinger 1910 og finner Ola der.
Kilden pf230000000 blir lagt til for folketellingen.

GeneaSky søker da automatisk på histreg.no, og finner dokumentet er lagret.
GeneaSky vil da vise personen som har denne kilden, og andre kilder tilknyttet personen. Da som oftest Folketellingen 1900.
Du kan da velge å hente hendelsen og kilden fra histreg.no rett inn i hendelseslisten på Ola Normann.
La oss si kilden har pf340000000 som ID.

Dersom du har valgt i innstillinger å bidra til histreg.no, vil din kilde for dåpen bli lagt til i databasen for personen.
Slik at fra før hadde histreg.no kildene pf230000000 og pf340000000, men etter du koblet til kilden for 1910 har databasen
pf230000000, pf340000000 og kb100000.

histreg.no bruker et API og henter når de ønsker og har anledning dataene fra GeneaSky og bekrefter hver ny kilde manuelt.
Så når neste bruker av histreg.no søker etter "vår" Ola Normann, vil brukeren få opplyst 3 kilder på personen.

Det er KUN de ID-numrene fra Digitalarkivet som blir delt, ingen stedsnavn eller andre data blir delt.
Så i eksemplet over er ditt bidrag at kilden kb100000 tilhører kildene pf340000000 og pf230000000.
Det er alt.

I tillegg kan du ved å angi kilde på vielse knytte 2 personer sammen i histreg.no med kilder med pv100000000.
Og samtidig knyttes kilder med fødsel/dåp og konfirmasjon barn til foreldrene.

Så histreg.no sin misjon er å koble alle kilder som tilhører samme person, og samtidig bygge tilkoblingene til foreldre og barn.
Vi i GeneaSky ser dette som et meget godt hjelpemiddel, og vi vil gjerne at våre brukere bidrar til å hjelpe histreg.no og dermed andre slektsforskere.

Håper forklaringen gir mening.

Dag Antonsen
Utvikler GeneaSky

Endret av Dag Antonsen
"Ser" i steden for "så"-tastefeil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg forsto litt mer av koblingen mot HistReg. Både sidevisningsinformasjonen fra feks dåp blir koblet sammen med transkribert/utranskriberte FT til vedkommendes profil på HistReg samtidig som jeg kobler de sammen i GeneaSky?

Hva med gjenbruk av data til digitalpensjonatet eller digitalarkivet? Med tanke på at kildene til fødsel/dåp/konfirmasjon/død/begravelse fra kirkebøkene legges inn med kildeinformasjon fra Digitalarkivet, side og løpenummer, så bør det vel være mulig å få disse data tilgjegeliggjort for søk også? I GeneaSky er det vel kun faddere som evnt ikke har et eget felt for transkribering, sted, foreldre og all annen relevant info ligger jo direkte/indirekte i GeneaSky også? Vil tro at denne transkriberingen ville være litt mer "sann" enn den man vil finne fra enkelte av de større internasjonale aktørene som bidrar med materiell her?

Siden man er så heldig å få svar fra utvikleren her også; For media som man har valgt å laste opp til det globale registeret for personer som er levende, vil mediefilen da være tilgjengelig for alle som har denne vedkommende i sitt eget tre, eller er det noen begrensning på at man skal være i nær familie eller lignende? 

Er det fremtidige planer for å få systematisert andre nordiske kilder på samme måte som de norske? Tenker da særlig på feks de svenske kirkebøkene (inkludert husförhörslängder) som er publisert på Riksarkivet sine sider. Forstår at de er bygd opp på nesten samme mal som de norske? Det samme med folketellingene: https://sok.riksarkivet.se/folkrakningar

Mange takk i forhånd!
Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeneaSky har dessverre ikke faddere som egne felt. Alt annet vil være informert dersom det er lagt inn.

Faddere vil være en tanke å legge inn i GeneaSky, da med tanke på treff i treet fra før. Faddere er gjerne personer fra slektene fra en av sidene.

Mediefiler i globalt tre er kun tilgjengelig for de som er direkte relatert til personen. Feks. om din 4. oldefar også er min 4. oldefar, vil jeg ved nedlasting av etterkommere også finne dine mediefiler.

Men det er altså KUN felles direkte etterkommere det gjelder.

Jeg kan med glede informere om at alle folketellinger i Sverige blir implementert.

Herunder 1860, 1870, 1880, 1890, 1900, 1910 og 1930-tellingene.

I tillegg kommer alle svenske stedsnavn via svenskgeografi.se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Hei!  Jeg ser denne tråden var aktiv for noen år siden, men prøver likevel.  Jeg søker etter et slektsprogram som kan privatiseres slik at uvedkommende ikke får tilgang til slektstreet. Jeg ønsker ikke at noen skal komme inn å "stjele" bildene mine.  Jeg mottar bilder fra slekta som familien ønsker skal være tilgjengelig for de som tilhører slekta, men nødvendigvis ikke for "hvermannsen" - bare for inviterte.   Hvordan fungerer dette programmet i forhold til det jeg har nevnt?

Mvh

Marianne Malme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne, mange år siden denne tråden, men siden jeg fortsatt er bruker hos de enda, så har jeg svar til deg..

Man velger selv om man ønsker å dele media/bilde med andre brukere. Jeg som bruker velger aktivt å laste de opp i det globale, eller om jeg kun vil beholde de i mitt lokale familietre. 

Som utvikleren skriver over også, så er det kun de som er i direkte slekt som evnt også ser de mediefilene du selv har valgt at også skal finnes i det globale treet:

Mediefiler i globalt tre er kun tilgjengelig for de som er direkte relatert til personen. Feks. om din 4. oldefar også er min 4. oldefar, vil jeg ved nedlasting av etterkommere også finne dine mediefiler.

Men det er altså KUN felles direkte etterkommere det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Da jeg leste denne debatten, slo det meg at GeneaSky synes å være et program jeg kan tenke meg å prøve. Men da jeg prøvde å registrere meg, fikk jeg beskjed om at e-post adressen min allerede var registrert.

Jeg kan virkelig ikke huske at jeg selv har registrert meg her tidligere, det må i tilfelle være mange år siden, og i så fall uten at jeg har tatt det i bruk. Men hvordan kan jeg gå fram for å finne ut av dette? Uten brukernavn kommer jeg ingen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til nettsiden deres og trykk på logg inn. 

Da kan du forsøke å be om nytt passord. Forsøk et brukernavn som kan være brukt og din e-postadresse. 

Hvis ikke det går, så sender du en mail til den e-postadressen som står oppgitt der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider