Gå til innhold
Arkivverket

Innflytta til Modum mellom 1920 til 1930 finne dette ?

Roar Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter innflytta til modum mellom 1920 til 1930 Heggen kirke, finner ikke dette i kirkeboka på nett, finnes det på statarkivet i Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflytte på 1920-talet kan finnast i kyrkjebøkene. Men fordi prestane ikkje lengre hadde ansvar for flytteattestar etter 1900 er det svært varierande kva som fins av flyttelister i kyrkjebøkene etter den tid. Ansvaret for å føre flytteprotokollar etter 1900 låg på lensmann, politimester eller folkeregister. Alt dette er statlege arkiv som avleverer til Arkivverket.

Ministerialbøkene (kyrkjebøkene til presten) som Statsarkivet i Kongsberg har fått avlevert sluttar på tidleg 1920-tal. Så det er muleg at flyttelistene held fram i dei neste protokollane som framleis ikkje er avleverte, men slett ikkje sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Finnes det da enten fra lensmann på Modum eller fra folkeregister noe på innflytta Modum i perioden 1920-30 på statarkivet i Kongsberg eller ett annet sted som er tilgjengelig  for gjennomgang for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se ut fra arkivkatalogen at der er flytteprotokoller i arkivmaterialet som lensmannen på Modum har avlevert. ( https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000103009 )

Når det gjelder folkeregister så kan du ikke regne med å få lete i arkivmaterialet selv, men lesesalsvakta kan gjøre oppslag for deg ( https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000185962 )

For å avtale lesesalsbesøk på Statsarkivet på Kongsberg kan du bruke denne adressen: lesesal.kongsberg@arkivverket.no Da kan du ta opp dette spørsmålet og høre om de har adressebøker eller andre hjelpemidler du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.